Nazwa przedmiotu:
Narzędzia modelowania procesów produkcyjnych 2
Koordynator przedmiotu:
dr inż. Szwed Cezary
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Inżynieria Zarządzania
Grupa przedmiotów:
kierunkowe
Kod przedmiotu:
-
Semestr nominalny:
3 / rok ak. 2020/2021
Liczba punktów ECTS:
3
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
3 ECTS 8h zajęcia ćwiczeniowe + 10h zajęcia laboratoryjne + 15h studiowanie literatury + 39h przygotowanie do zajęć oraz wykonanie zadań ćwiczeniowych i laboratoryjnych +3h konsultacji= 75h
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
0,84 ECTS: 8h zajęcia ćwiczeniowe + 10h zajęcia laboratoryjne +3h konsultacji = 21h
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
3 ECTS 8h zajęcia ćwiczeniowe + 10h zajęcia laboratoryjne + 15h studiowanie literatury + 39h przygotowanie do zajęć oraz wykonanie zadań ćwiczeniowych i laboratoryjnych +3h konsultacji= 75h
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład0h
  • Ćwiczenia8h
  • Laboratorium10h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Organizacja i zarządzanie produkcją. Narzędzia modelowania procesów produkcyjnych 1.
Limit liczby studentów:
- od 25 osób do limitu miejsc w sali laboratoryjnej (ćwiczenia) - od 8 do 14 osób (laboratorium)
Cel przedmiotu:
Celem przedmiotu jest poznanie przez studentów rodzajów i sposobów modelowania procesów produkcyjnych oraz posługiwania się wybranymi programami do modelowania i symulacji tych procesów.
Treści kształcenia:
B. Ćwiczenia: 1. Wprowadzenie do zajęć. Podstawowe pojęcia z zakresu modelowania procesów produkcyjnych. 2. Modelowanie procesów produkcyjnych – zagadnienia literaturowe, opis przebiegu procesu produkcyjnego, postawienie zadania projektowego. 3. Modelowanie procesów produkcyjnych – model koncepcyjny procesu. 4. Modelowanie procesów produkcyjnych – prowadzenie eksperymentów symulacyjnych, wykorzystanie wyników. 5. Ocena zadania projektowego. Zaliczenie. C. Laboratorium: 1. Wprowadzenie do zajęć. 2. Korzystanie z programów do modelowania symulacyjnego: instalacja, obiekty, budowa modeli, prowadzenie symulacji, eksperymenty i wnioski – powtórzenie. 3. FlexSim. Odwzorowanie przepływu materiału w procesie produkcyjnym. Moduł Process Flow. 4. Tecnomatix Plant Simulation. Modelowanie zakłóceń w przebiegu procesów produkcyjnych (czynności eksploatacyjne, postoje planowe, postoje nieplanowe). 5. Tecnomatix Plant Simulation. Modelowanie produkcji materiałów płynnych i sypkich. Biblioteka Fluids. 6. FlexSim. Procesy logistyczne – proces wyładunku dostaw w ramach systemu logistycznego przedsiębiorstwa. 7. Zaliczenie – kolokwium.
Metody oceny:
B. Ćwiczenia: 1. Ocena formatywna: na zajęciach jest weryfikowana znajomość przez studentów wprowadzanych zagadnień i / lub jest omawiany ze studentami sposób wykonania poszczególnych ćwiczeń analitycznych. 2. Ocena sumatywna: Oceniany jest: • dobór modelu do postawionego problemu, • prawidłowość zastosowania procedury modelowania, • znajomość elementów składowych modelu, • poprawność budowy modelu, • terminowość wykonania ćwiczeń. Ocena z ćwiczeń w zakresie 2-5; do zaliczenia ćwiczeń jest wymagane uzyskanie oceny >=3, do zaliczenia zajęć wymagane jest zaliczenie wszystkich składowych przedmiotu (poszczególnych ćwiczeń) – uzyskanie oceny >=3 C. Laboratorium: 1. Ocena formatywna: na zajęciach jest weryfikowane i omawiane ze studentami wykonanie poszczególnych ćwiczeń laboratoryjnych. 2. Ocena sumatywna: Oceniana jest: • poprawność budowy modeli i przeprowadzenia symulacji w ramach poszczególnych ćwiczeń, • prawidłowość doboru obiektów i narzędzi do rozwiązania postawionych problemów, • terminowość wykonania. Ocena z laboratorium w zakresie 2-5; do zaliczenia ćwiczeń laboratoryjnych jest wymagane uzyskanie oceny >=3, zaliczenie laboratorium odbywa się na podstawie wyników kolokwium końcowego. E. Końcowa ocena z przedmiotu: Ocena z przedmiotu jest średnią ważoną z ocen uzyskanych z laboratorium (waga: 0,5) i ćwiczeń (waga: 0,5).
Egzamin:
nie
Literatura:
Obowiązkowa: [1] Lewandowski J., Skołud B., Plinta D. 2014. Organizacja systemów produkcyjnych. Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne. [2] Pająk E., Kosieradzka A., Klimkiewicz M. 2014. Zarządzanie produkcją i usługami. Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne. [3] Zdanowicz R. 2007. Modelowanie i symulacja procesów wytwarzania. Gliwice: Wydawnictwo Politechniki Śląskiej. Uzupełniająca: [1] Ciszak O. 2007. Komputerowo wspomagane modelowanie i symulacja procesów produkcyjnych. Zeszyty Naukowe Politechniki Poznańskiej, 3, s. 39-45. [2] FlexSim Inc., 2018, FlexSim Textbook materials downloads, <https://www.flexsim.com/students/#textbook-materials> [dostęp 15.05.2018] [3] Kosieradzka A. (red.). 2016. Podstawy zarządzania produkcją: ćwiczenia. Warszawa: Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej. [4] Siemens, 2018, Plant Simulation Student Download. <https://www.plm.automation.siemens.com/en/academic/resources/tecnomatix/simulation-download.cfm> [dostęp 15.05.2018]
Witryna www przedmiotu:
www.olaf.wz.pw.edu.pl
Uwagi:
Studenci mają możliwość bezpłatnego pobrania i zainstalowania na własnych komputerach wersji studenckich programów komputerowych wykorzystywanych na zajęciach laboratoryjnych (2019)

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt I1_W09
Teoria oraz ogólna metodologia badań w zakresie zastosowań narzędzi informatycznych w zarządzaniu i produkcji, ze szczególnym uwzględnieniem działań podejmowanych w środowisku intra i internetowym
Weryfikacja: Indywidualne i zespołowe ćwiczenia analityczne oraz indywidualne i zespołowe ćwiczenia laboratoryjne z wykorzystaniem oprogramowania komputerowego
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt I1_U12
Planowanie i przeprowadzanie eksperymentów, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretowanie uzyskanych wyników i wyciąganie wniosków
Weryfikacja: Indywidualne i zespołowe ćwiczenia analityczne oraz indywidualne i zespołowe ćwiczenia laboratoryjne z wykorzystaniem oprogramowania komputerowego
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt I1_K02
Uznawanie znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych
Weryfikacja: Indywidualne i zespołowe ćwiczenia analityczne oraz indywidualne i zespołowe ćwiczenia laboratoryjne z wykorzystaniem oprogramowania komputerowego
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe: