Nazwa przedmiotu:
Finansowanie projektów
Koordynator przedmiotu:
dr inż. Stanisław Dyrda
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Inżynieria Zarządzania
Grupa przedmiotów:
Specjalność: Przedsiębiorczość technologiczna
Kod przedmiotu:
PRZT_IT1_FPRI
Semestr nominalny:
6 / rok ak. 2020/2021
Liczba punktów ECTS:
2
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
2 ECTS 10h wykład + 15h ćwiczenia + 6h przygotowanie do wykładu i ćwiczeń + 5h przygotowanie raportu i prezentacji + 5h studiowanie literatury + 5h przygotowanie do kolokwium zaliczeniowego + 4h konsultacji = 50h
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
1,16 ECTS 10h wykład + 15h ćwiczenia +4h konsultacji= 29h
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
1,6 ECTS 15h ćwiczenia + 6h przygotowanie do wykładu i ćwiczeń + 5h przygotowanie raportu i prezentacji + 5h studiowanie literatury + 5h przygotowanie do kolokwium zaliczeniowego + 4h konsultacji = 40h
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład10h
  • Ćwiczenia15h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Znajomość podstawowych pojęć z obszaru zarządzania, zarządzania projektami, podstaw ekonomii, podstaw finansów przedsiębiorstwa
Limit liczby studentów:
- od 25 osób do limitu miejsc w sali audytoryjnej (wykład) - od 25 osób do limitu miejsc w sali laboratoryjnej (ćwiczenia) - od 25 osób do limitu miejsc w sali laboratoryjnej (projekt)
Cel przedmiotu:
Zapoznanie studentów ze źródłami finansowania projektów i ich implikacjami oraz sposobami zdobywania finansowania zewnętrznego. Omówienie systemu finansowego oraz pozafinansowego wsparcia innowacyjnych przedsięwzięć technologicznych. Przygotowanie studentów do wykonywania analiz możliwości finansowania innowacyjnych przedsięwzięć technologicznych i racjonalnego wyboru źródeł finansowania. Przygotowanie studentów do samodzielnego opracowania elementów finansowych biznesplanu przedsięwzięcia. Rozwinięcie umiejętności pracy zespołowej. Rozwinięcie umiejętności przygotowywania prezentacji proponowanych rozwiązań i wygłaszania takich prezentacji.
Treści kształcenia:
A. Wykład: 1-2 Pojęcie Projektu. Podstawy zarządzania projektem. Zarządzanie pakietem projektów. Cykl życia projektu. Plan projektu. Plan finansowania projektu. Cash flow. 3-4 Szacowanie projektu. Planowanie budżetu bazowego. Określanie kosztów planowanych i rzeczywistych. Aktualizacja planu finansowego i sprawozdawczość. 5-6 Specyfika projektów innowacyjnych, badawczo-rozwojowych, wdrożeniowych. 7-8 Źródła finansowania projektu: dotacje, wsparcie projektów celowych, wsparcie dla MSP, kredyt technologiczny ,wspieranie powiązań kooperacyjnych o znaczeniu ponadregionalnym, wsparcie na uzyskanie/realizację ochrony własności przemysłowej, wspieranie działalności gospodarczej w dziedzinie gospodarki elektronicznej, bezpośrednie wsparcie inwestycji w mikro, małych i średnich przedsiębiorstwach, wsparcie komercjalizacji badań naukowych, bon na innowacje, dofinansowanie projektów celowych w dziedzinie zastosowań praktycznych dla MSP, programy ramowe w zakresie badań i rozwoju technologicznego, inwestycje kapitałowe, aniołowie biznesu, New Connect – alternatywny system obrotu, finansowanie długiem, kredyt inwestycyjny – banki komercyjne, kredyt inwestycyjny – banki spółdzielcze, fundusze poręczeń kredytowych, fundusze pożyczkowe. 9-10 Dobre praktyki w zakresie przygotowania wniosku o dofinansowanie projektu innowacyjnego. Elementy biznes planu. B. Ćwiczenia Zadania ćwiczeniowe wykonywane przez zespoły 2-3 osobowe będą polegał na opracowaniu elementów procesu pozyskiwania finansowania projektu innowacyjnego dla wskazanego przez prowadzącego podmiotu gospodarczego – przedsiębiorstwa produkcyjnego. Wyniki działania zespołu zostaną przedstawione w sprawozdaniu z danego ćwiczenia w formie drukowanej oraz elektronicznej.
Metody oceny:
A. Wykład: 1. Ocena formatywna: Na wykładach systematycznie sprawdzany jest postęp w rozumieniu przez studentów treści prezentowanych przez wykładowcę poprzez zadawanie pytań kontrolnych przez prowadzącego, zachęcanie studentów do zadawania pytań, stymulowanie wymiany poglądów i dyskusji. Poprawność interpretacji przez studentów treści będących przedmiotem wykładu jest systematycznie omawiana i weryfikowana przez prowadzącego 2. Ocena sumatywna : Przeprowadzone zostanie jedno kolokwium zaliczeniowe złożone z dwóch komponentów: testu wielokrotnego wyboru lub pytań problemowych. Ocena z kolokwium w zakresie 2-5. B. Ćwiczenia 1. Ocena formatywna: Na zajęciach sprawdzany jest postęp w wykonaniu zadań i ćwiczeń; poszczególne elementy ćwiczeń są systematycznie omawiane i weryfikowane przez prowadzącego. 2. Ocena sumatywna : Oceniany jest poziom merytoryczny poszczególnych wykonywanych zadań i ćwiczeń, terminowość wykonania prac, redakcja sprawozdania z wykonania ćwiczenia przez członków zespołu; ocena każdego z ćwiczeń w zakresie 2-5. Ocena końcowa z ćwiczeń jest średnią z ocen uzyskanych z poszczególnych zadań ćwiczeniowych;: do zaliczenia wymagane jest uzyskanie oceny >=3. E. Końcowa ocena z przedmiotu: Ocena końcowa będzie średnią ocen: oceny z zaliczenia części teoretycznej (wykładu) w zakresie 2-5 oraz oceny z ćwiczeń w zakresie 2-5 z zaokrągleniem co 0,25 tj. 5 za >=4,75, 4,5 za>=4,25, 4 za >=3,75, 3,5 za >=3,25, 3 za >=3. Warunkiem pozytywnego zaliczenia jest uzyskanie dla każdej z ocen cząstkowych wyniku >=3.
Egzamin:
nie
Literatura:
Obowiązkowa: 1. Feld B., 2014. Społeczności start-upowe. Fijorr Publishing. 2. Tuczko J. ,2005. Zrozumieć finanse firmy. Warszawa: Difin, 3. Blank S., Dorf B., 2013. Podręcznik startupu. Budowa wielkiej firmy krok po kroku., Gliwice: Helion. Uzupełniająca: 1. Isenberg D., 2011. The entrepreneurship ecosystem strategy as a new paradigm for economic policy: Principles for cultivating entrepreneurship. , Dublin: Institute of International European Affairs. 2. Senor, D., Singer, S. 2013. Naród startupów. Historia cudu gospodarczego Izraela. Warszawa: Studio Emka. 3. Mellor R. B., 2011. Przedsiębiorczość, Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne. 4. Obłój K., 2007. Strategia organizacji, Warszawa: PWE.
Witryna www przedmiotu:
www.olaf.wz.pw.edu.pl
Uwagi:
-

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt I1_W04
Absolwent zna i rozumie teorie oraz ogólną metodologię badań w zakresie finansów, ze szczególnym uwzględnieniem finansowania przedsięwzięć inwestycyjnych.
Weryfikacja: zaliczenia, aktywność na zajęciach i prace projektowe
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Efekt I1_W03
Absolwent zna i rozumie teorie oraz ogólną metodologię badań w zakresie matematyki, ze szczególnym uwzględnieniem rozumienia pojęć z zakresu wspomagania ekonomii i finansowania przedsiębiorstw
Weryfikacja: zaliczenia, aktywność na zajęciach i prace projektowe
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt I1_U01
Absolwent potrafi identyfikować i interpretować podstawowe zjawiska i procesy społeczne z wykorzystaniem wiedzy z zakresu zarządzania, ze szczególnym uwzględnieniem uwarunkowań zarządzania przedsiębiorstwem produkcyjnym oraz zarządzania projektami
Weryfikacja: zaliczenia, aktywność na zajęciach i prace projektowe
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Efekt I1_U03
Absolwent potrafi identyfikować i interpretować podstawowe zjawiska i procesy społeczne z wykorzystaniem wiedzy z zakresu finansów, ze szczególnym uwzględnieniem finansowania przedsięwzięć inwestycyjnych.
Weryfikacja: zaliczenia, aktywność na zajęciach i prace projektowe
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt I1_K01
Absolwent jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy.
Weryfikacja: aktywność na zajęciach i prace projektowe
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Efekt I1_K04
Absolwent jest gotów do myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy.
Weryfikacja: aktywność na zajęciach i prace projektowe
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe: