Nazwa przedmiotu:
Modele biznesu
Koordynator przedmiotu:
dr inż. Kotarba Marcin
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Inżynieria Zarządzania
Grupa przedmiotów:
kierunkowe
Kod przedmiotu:
-
Semestr nominalny:
3 / rok ak. 2020/2021
Liczba punktów ECTS:
2
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
2 ECTS: 15h ćwiczenia + 15h przygotowanie projektu + 5h konsultacje + 5h przygotowanie prezentacji oraz zaliczenia projektu + 10h analiza literatury= 50h
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
0,80 ECTS: 15h ćwiczenia + 5h konsultacje = 20h
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
2 ECTS: 15h ćwiczenia + 15h przygotowanie projektu + 5h konsultacje + 5h przygotowanie prezentacji oraz zaliczenia projektu + 10h analiza literatury= 50h
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład0h
  • Ćwiczenia15h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Podstawowa znajomość zagadnień: 1. zarządzanie w organizacji, podział funkcjonalny organizacji, 2. finanse przedsiębiorstwa, pomiaru efektów działalności, 3. planowanie strategicznego, ustalanie celów finansowych i pozafinansowych
Limit liczby studentów:
- od 25 osób do limitu miejsc w sali laboratoryjnej (ćwiczenia)
Cel przedmiotu:
Poznanie i opanowanie metod oraz narzędzi diagnozy stanu obecnego oraz projektowania stanu docelowego modeli biznesowych, w kontekście ich dostosowania do zmian paradygmatów działania przedsiębiorstw w gospodarce cyfrowej. Cele poznawcze przedmiotu realizowane są poprzez przekazanie wiedzy dotyczącej teoretycznych podstaw modelowania biznesu. Cele aplikacyjne związane są ze zdobyciem praktycznych umiejętności zaprojektowania modelu, w jego wszystkich wymiarach: klient (segment), relacje z klientem, propozycja wartości (przewaga konkurencyjna), zasobów, kanałów, partnerstw, aktywności oraz finansów.
Treści kształcenia:
B. Ćwiczenia: 1. Wprowadzenie - ontologia i taksonomia modeli biznesowych. Relacja między strategią a modelem biznesowym. 2. Wybór przedsiębiorstw do zadania grupowego. Praca grupowa – opis modelu biznesowego (sytuacja obecna) wybranych przedsiębiorstw przypisanych do grup.. 3. Metoda i narzędzie Business Model Canvas (BMC) – wprowadzenie, przykłady zastosowania. 4. Praca indywidualna – wypełnienie BMC dla wybranych przedsiębiorstw. 5. Prezentacja wyników w ramach grup i wypracowanie ujęcia skonsolidowanego. Prezentacja i dyskusja rezultatów. 6. Teoria/badania – ewolucja modeli biznesowych wywoływana zmianami technologicznymi i społecznymi. 7. Praktyczne przykłady modeli biznesowych, w świetle postępującej cyfryzacji. 8. Praca indywidualna – projekt zmiany strategii i modelu biznesowego wybranych przedsiębiorstw. 9. Prezentacja prac indywidualnych na ćwiczeniach. 10. Rozmowa zaliczeniowa z prowadzącym zajęcia dotycząca projektu
Metody oceny:
B. Ćwiczenia: 1. Ocena formatywna - ocena przygotowanego przez studenta modelu biznesowego, odpowiadająca 2. Ocena sumatywna - ocena wartości merytorycznej przeprowadzonych przez studentów analiz, terminowość wykonania prac, współpraca w grupach, redakcja raportu końcowego.
Egzamin:
nie
Literatura:
Obowiązkowa: 1. Materiały pracowni Transformacji Biznesowej, Wydział Zarządzania, Politechnika Warszawska – morfologia modeli biznesowych (dystrybucja przez prowadzącego). 2. Osterwalder, A., Pigneur, Y., 2010 Business Model Generation, John Wiley & Sons. 3. Jensen, A.B., Do we need one business model definition? 2013, Journal of Business Models (2013), Vol. 1, No. 1 pp. 61-84, [online]. Available at: https://journals.aau.dk/index.php/ JOBM/article/download/705/542. Uzupełniająca: 1. Burkhardt, T., Krumeich, J., Werth, D., Loos, P., Analyzing the business model concept, 2011, German Research Center for Ar-tificial Intelligence (DFKI), Institute for Information Systems (IWi) Saarbrücken, Germany [online]. Available at: http://aisel.aisnet.org/cgi/viewcontent.cgi?article=1263&context=icis2011. 2. Ovans, A., What is a business model, 2015, Harvard Business Review, [online]. Available at: https://hbr.org/2015/01/what-is-a-business-model. 3. Weill, P., Malone, T.W., Apel, T.G., The business models inves-tors prefer, 2011, MIT Sloan Management review, [online]. Available at: https://sloanreview.mit.edu/article/the-business-models-investors-prefer/.
Witryna www przedmiotu:
www.olaf.wz.pw.edu.pl
Uwagi:
-

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt I1_W01
teorie oraz ogólną metodologię badań w zakresie zarządzania, ze szczególnym uwzględnieniem modeli biznesowych
Weryfikacja: ćwiczenia
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt I1_U15
projektować nowe rozwiązania, jak również doskonalić istniejące, zgodnie z przyjętymi założeniami ich realizacji i wdrożenia
Weryfikacja: ćwiczenia
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Efekt I1_U14
dokonywać krytycznej analizy stanu obecnego oraz jego niewystarczalności w stosunku do stanu oczekiwanego
Weryfikacja: ćwiczenia
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt I1_K01
krytycznej oceny posiadanej wiedzy
Weryfikacja: ćwiczenia
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Efekt I1_K02
uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych
Weryfikacja: ćwiczenia
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe: