- Nazwa przedmiotu:
- Biznes międzynarodowy
- Koordynator przedmiotu:
- doc. dr Alina Naruniec
- Status przedmiotu:
- Fakultatywny ograniczonego wyboru
- Poziom kształcenia:
- Studia II stopnia
- Program:
- Administracja
- Grupa przedmiotów:
- Obieralne
- Kod przedmiotu:
- A21_BM
- Semestr nominalny:
- 2 / rok ak. 2019/2020
- Liczba punktów ECTS:
- 3
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- Godziny kontaktowe z nauczycielem akademickim:
Udział w ćwiczeniach 30
Praca własna:
przygotowanie się do zajęć,
w tym czytanie zalecanej literatury 20:
przygotowanie prezentacji, dyskusji 15
przygotowanie się do zaliczenia przedmiotu 10
Sumaryczne obciążenie pracą studenta 75, co daje 3 pkt ECTS
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 1,2
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 1,2
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład0h
- Ćwiczenia30h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Brak. Przedmiot koreluje z przedmiotami : Podstawy zarządzania w przedsiębiorstwie międzynarodowym, marketing międzynarodowy.
- Limit liczby studentów:
- grupa obieralna
- Cel przedmiotu:
- Cel ogólny: Przedstawienie istoty biznesu międzynarodowego i systemu funkcjonowania przedsiębiorstw międzynarodowych w dobie internacjonalizacji i globalizacji; wskazanie kierunków zmian we współczesnej gospodarce światowej. Poza tym, studenci poznają strategię zarządzania przedsiębiorstwem międzynarodowym w zakresie planowania, inwestowania, produkcji, logistyki, marketingu, zarządzania kadrami, otoczeniem politycznym i ryzykiem.
- Treści kształcenia:
- 1. Globalizacja gospodarki światowej (pojęcie, czynniki, skutki, korzyści, wady). 2. Międzynarodowa integracja gospodarcza (cele, przesłanki, warunki i formy, regionalizm we współczesnym świecie: procesy integracyjne na kontynencie europejskim, amerykańskim, kraje Azji i Pacyfiku, na Bliskim Wschodzie i w Afryce). 3. Handel jako podstawowa forma biznesu międzynarodowego ( pojęcie, znaczenie, czynniki, rozmiary i dynamika, struktura i kierunki, teoretyczne podstawy). 4. Bezpośrednie inwestycje zagraniczne jako rozwinięta forma biznesu międzynarodowego (pojęcie, formy, motywy, rozmiary, struktura i dynamika, wpływ na gospodarkę kraju przyjmującego kapitał). 5. Korporacje transnarodowe w gospodarce światowej (pojęcie, teorie, rozwój i znaczenie). 6. Strategie wejścia na rynki zagraniczne (determinanty wyboru, czynniki, rodzaje i formy wejścia). 7. Budowanie wartości i społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstwa międzynarodowego (specyfika family value, społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstwa, filantropia jako źródło konkurencyjności przedsiębiorstwa międzynarodowego). 8. Łańcuch dostaw przedsiębiorstwa międzynarodowego (pojęcie, logistyka, outsourcing i offshoring, korzyści i i ryzyko). 9. Strategie marketingowe przedsiębiorstwa międzynarodowego (pojęcie, badania, strategia produktu, strategia cen, strategia dystrybucji i komunikacji, reklama, wykorzystanie Internetu w marketingu-mix, public relations). 10. Strategie zarządzania kadrami w przedsiębiorstwie międzynarodowym (podstawowe trendy, rekrutacja i selekcja, szkolenia międzynarodowe, różnice kulturowe, relacje pomiędzy pracownikami i menedżerami). 11. Strategie zarządzania ryzykiem politycznym w przedsiębiorstwie międzynarodowym (pojęcie ryzyka, przyczyny, rodzaje, ocena, sposoby zmniejszania). 12. Małe i średnie przedsiębiorstwa w gospodarce światowej (pojęcie i cechy, stymulatory i bariery, formy i strategie działania, innowacyjność, klastry – pojęcie i cechy).
- Metody oceny:
- Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest uzyskanie co najmniej 51% z kolokwium, w formie pytań otwartych. Dodatkowo oceniana również będzie praca na zajęciach w formie punktów za aktywność oraz za przygotowanie i wygłoszenie referatów/prezentacji.
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- 1. J. Rymkiewicz, Biznes międzynarodowy, PWE, Warszawa 2012.
2. Value Based Management, koncepcje, narzędzia, przykłady, red. A. Szablewski,
K. Pniewski, B. Bartoszewicz, POLTEXT, Warszawa 2008
3. Globalizacja i regionalizacja w gospodarce światowej, red. nauk. R. Orłowska,
K. Żołądkiewicz, PWE, Warszawa 2012.
Literatura uzupełniająca:
Artykuły prasowe, studium przypadku
- Witryna www przedmiotu:
- brak
- Uwagi:
- brak
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Charakterystyka W_01
- Student ma wiedzę w zakresie zarządzania przedsiębiorstwem międzynarodowym
Weryfikacja: test wiedzy,
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
K_W01, K_W05, K_W07
Powiązane charakterystyki obszarowe:
II.S.P7S_WG.1, II.S.P7S_WG.2, II.H.P7S_WG.1.o, I.P7S_WG, I.P7S_WK, II.S.P7S_WG.3
- Charakterystyka W_02
- Student ma wiedzę w zakresie zarządzania logistyką, kadrami oraz ryzykiem w przedsiębiorstwie międzynarodowym
Weryfikacja: test wiedzy
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
K_W01, K_W02, K_W05
Powiązane charakterystyki obszarowe:
I.P7S_WG, II.S.P7S_WG.1, II.S.P7S_WG.2, II.H.P7S_WG.1.o, I.P7S_WK, II.T.P7S_WG, II.S.P7S_WG.3
- Charakterystyka W_03
- Student ma wiedzę nt. wpływu współczesnych narzędzi teleinformatycznych oraz telekomunikacyjnych na rozwój przedsiębiorstw międzynarodowych.
Weryfikacja: test wiedzy
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
K_W05
Powiązane charakterystyki obszarowe:
I.P7S_WG, I.P7S_WK, II.S.P7S_WG.3
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Charakterystyka U_01
- Student posiada umiejętność analizowania regulacji prawnych w zakresie funkcjonowania przedsiębiorstwa międzynarodowego.
Weryfikacja: test wiedzy
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
K_U03, K_U04, K_U06
Powiązane charakterystyki obszarowe:
II.H.P7S_UW.2.o, I.P7S_UW, II.X.P7S_UW.2, II.S.P7S_UW.1, II.S.P7S_UW.2.o, II.S.P7S_UW.3.o, II.H.P7S_UW.1, I.P7S_UK, II.X.P7S_UW.3.o
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Charakterystyka K_01
- Student ma świadomość potrzeby współpracy władz publicznych oraz samorządowych z przedsiębiorstwami międzynarodowymi.
Weryfikacja: test wiedzy
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
K_K06, K_K07
Powiązane charakterystyki obszarowe:
I.P7S_KO, I.P7S_KK