Nazwa przedmiotu:
Coaching i mentoring w systemach HR (ZZL)
Koordynator przedmiotu:
mgr inż. Jerzy R. Bogdański, st. wykładowca, Wydział Transportu Politechniki Warszawskiej, Zakład Eksploatacji i Utrzymania Pojazdów
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia II stopnia
Program:
Transport
Grupa przedmiotów:
Obieralne
Kod przedmiotu:
Semestr nominalny:
4 / rok ak. 2019/2020
Liczba punktów ECTS:
2
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
84 godz., w tym: praca na wykładach 18 godz., studiowanie literatury w zakresie wykładu 30 godz., przygotowanie do zaliczenia wykładu 32 godz., udział w egzaminach 2 godz., konsultacje 2 godz.
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
1,0 pkt ECTS (22 godz., w tym: praca na wykładach 18 godz., udział w egzaminach 2 godz., konsultacje 2 godz.)
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
0
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład30h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Limit liczby studentów:
brak
Cel przedmiotu:
Celem przedmiotu jest przekazanie studentom Podstaw wiedzy z zakresu coachingu i mentoringu.
Treści kształcenia:
Coaching i mentoring definicje i przykłady. Czym jest, a czym nie powinien być coaching i mentoring, dzie- dziny pokrewne, zagadnienia wspólne i rozłączne. Relacja, jako podstawa coachingu i mentoringu – zasady budowania. Proces i cel – rodzaje i sposoby wyznaczania, kryteria osiągania celów, efekty coa-hingu i mentoringu. Nawyk – rzeczy do zrobienia – ważne i pilne – macierz Eisenhowera. Coaching i mentoring – metody i ich rozwój. Kontrakt i kodeks etyczny w procesie zmian. Kompetencje mentora i coacha – możliwości i zagrożenia. Komunikacja wewnętrzna w coachingu oraz mentoringu – zasady budowania skutecznych komunikatów, zasady budowania właściwych pytań. Styl prowokatywny. Osobowość i postawa, sposób myślenia i przekonania. Narzędzia coachingu. Lider i kierownik – atrybuty władzy i przywództwa, menedżer – kierownik ds. zaangażowania, autorytet, autorytet jako wzór do naśladowania – aspekt mentoringu. Przywództwo sytuacyjne – elementy.
Metody oceny:
Wykład: kolokwium pisemne zawierające około pięciu do dziesięciu pytań otwartych (testowych) jednokrotnego lub wielokrotnego wyboru, w tym pytania problemowe; możliwe uzupełniające zaliczenie ustne. Ze względu na sformułowania zadań w arkuszu sprawdzianu, ocena przeprowadzana jest w sposób 0/1(bobrze/źle) – do uzyskania zaliczenia wymagana jest pozytywna odpowiedź na co najmniej trzy/pięć pytań.
Egzamin:
nie
Literatura:
1. Coaching, Rogers Jenny, wyd. GWP, 2. Coaching i Mentoring w praktyce, Bennewicz Maciej, wyd. Kali Fo Design, 3. Coaching, czyli wspieranie, rozwoju pracowników, Kreyenberg Jutta, wyd. Publio, 4. Moc coachingu. Poznaj narzędzia rozwijające umie- jętności i kompetencje osobiste, Wilczyńska Maja i inni, wyd. One Press, 5. Motywacja i osobowość, Maslow Abraham, wyd. PWN, 6. Sztuka zadawania pytań w coachingu, Stoltzfus Tony, wyd. Aetos Media, 7. Psychologia coachingu, Hussain Zhaini i inni, wyd. PWN, 8. Coaching grupowy, Bloch Michał, wyd. Słowa i Myśli, 9. Nawyk coachingu, Bungay Stanier Michael, wyd. Galaktyka 10. Coaching kadry kierowniczej, Dembkowski Sabine i inni wyd. PWN, 11. Sztuka coachingu - zbiór narzędzi i wskazówek, Bird Jenny i inni, wyd. Galaktyka, 12. Psychologia szefa 2, Coaching narzędziowy, Gut Jerzy,
Witryna www przedmiotu:
www.wt.pw.edu.pl
Uwagi:
O ile nie powoduje to zmian w zakresie powiązań danego przedmiotu z kierunkowymi efektami uczenia się w treściach kształcenia mogą być wprowadzane na bieżąco zmiany związane z uwzględnieniem najnowszych osiągnięć naukowych.

Efekty uczenia się