- Nazwa przedmiotu:
- Savoir-vivre – kultura współczesnego biznesu – normy i formy
- Koordynator przedmiotu:
- mgr inż. Jerzy R. Bogdański, st. wykładowca, Wydział Transportu Politechniki Warszawskiej, Zakład Eksploatacji i Utrzymania Pojazdów
- Status przedmiotu:
- Fakultatywny ograniczonego wyboru
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Transport
- Grupa przedmiotów:
- Obieralne
- Kod przedmiotu:
- Semestr nominalny:
- 7 / rok ak. 2019/2020
- Liczba punktów ECTS:
- 2
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 60 godz., w tym: praca na wykładach 30 godz., studiowanie literatury przedmiotu 18 godz., konsultacje 2 godz., przygotowanie się do kolokwiów 10 godz.
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 1,5 pkt. ECTS (32 godz., w tym: praca na wykładach 30 godz., konsultacje 2 godz.)
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 0
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład30h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- brak
- Limit liczby studentów:
- brak
- Cel przedmiotu:
- Celem przedmiotu jest przekazanie studentom wiedzy z zakresu podstaw szeroko rozumianego savoir – vivre’u, kultury i etyki biznesu, w zróżnicowanym środowisku społecznym i biznesowym oraz różnych okazjach współżycia społecznego.
- Treści kształcenia:
- Savoir vivre na co dzień i od święta, prywatnie i w biznesie. Formy przedstawiania siebie, autoprezentacja. Przedstawianie osób. Zasady procedencji.
Komunikacja niewerbalna - właściwa postawa i odpowiedni kontakt wzrokowy.
Zasady doboru stroju i akcesoriów do okazji. Wizerunek biznesmena i kobiety biznesu.
Powitania i pożegnania. Właściwa komunikacja biznesowa. Korespondencja elektroniczna. Kontakty telefoniczne. Zasady wręczania wizytówek.
Posiłki - restauracja, kawiarnia, kantyna. Etykieta wznoszenia toastów.
Komplementy i krytyka na arenie służbowej.
Określenia obowiązujące w etykiecie; co oznaczają dla kobiety i mężczyzny.
Etykieta biznesu jako międzynarodowy język kurtuazji.
Trudne sytuacje – intencje ich rozwiązywania.
- Metody oceny:
- Wykład: kolokwium pisemne zawierające około pięciu pytań otwartych (testowych) jednokrotnego lub wielokrotnego wyboru, w tym pytania problemowe; możliwe uzupełniające zaliczenie ustne.
Ze względu na sformułowania zadań w arkuszu sprawdzianu, ocena przeprowadzana jest w sposób 0/1(bobrze/źle) – do uzyskania zaliczenia wymagana jest pozytywna odpowiedź na co najmniej trzy pytania.
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- Literatura podstawowa:
1. Kamińska I. - Kultura biznesu,wyd. PWN, 2012,
2. Borkowska Małgorzata - Etyka w biznesie, wyd. KUL 2006,
3. Covey Stephen – 7 7 nawyków skutecznego działania, wyd. Rebis 2013,
4. Fonkowicz J., Pietkiewicz E., - Dyplomacja z bliska, wyd. KIW 1982,
5. Gesteland R. – Różnice kulturowe a zachowania w biznesie. Wyd. PWN 2002,
6. Maćkowska R. - Public relations. Efektywne komunikowanie w biznesie, wyd. Akademia Ekonomiczna w Katowicach, 2012,
7. Marcjanik M. – Grzeczność nasza i obca, wyd. Trio, 2012,
8. Nadstoga Zb. – Wzory listów handlowych, wyd. Atena 1992.
- Witryna www przedmiotu:
- www.wt.pw.edu.pl
- Uwagi:
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Charakterystyka W01
- Absolwent zna podstawowe określenia i pojęcia z zakresu podstaw szeroko rozumianego savoir – vivre’u, kultury i etyki biznesu, w zróżnicowanym środowisku społecznym i biznesowym oraz różnych okazjach współżycia społecznego.
Weryfikacja: Wykład: kolokwium pisemne zawierające około pięciu pytań otwartych (testowych) jednokrotnego lub wielokrotnego wyboru, w tym pytania problemowe; możliwe uzupełniające zaliczenie ustne.
Ze względu na sformułowania zadań w arkuszu sprawdzianu, ocena przeprowadzana jest w sposób 0/1(bobrze/źle) – do uzyskania zaliczenia wymagana jest pozytywna odpowiedź na co najmniej trzy pytania.
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Tr1A_W13
Powiązane charakterystyki obszarowe:
I.P6S_WK
- Charakterystyka W02
- Posiada wiedzę z zakresu podstaw szeroko rozumianego savoir – vivre’u, kultury i etyki biznesu, w zróżnicowanym środowisku społecznym i biznesowym oraz różnych okazjach współżycia społecznego.
Weryfikacja: Wykład: kolokwium pisemne zawierające około pięciu pytań otwartych (testowych) jednokrotnego lub wielokrotnego wyboru, w tym pytania problemowe; możliwe uzupełniające zaliczenie ustne.
Ze względu na sformułowania zadań w arkuszu sprawdzianu, ocena przeprowadzana jest w sposób 0/1(bobrze/źle) – do uzyskania zaliczenia wymagana jest pozytywna odpowiedź na co najmniej trzy pytania.
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Tr1A_W13
Powiązane charakterystyki obszarowe:
I.P6S_WK