Nazwa przedmiotu:
Fotoreprodukcja
Koordynator przedmiotu:
dr inż. Tomasz Dąbrowa
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Papiernictwo i Poligrafia
Grupa przedmiotów:
Technologia papiernictwa i poligrafii
Kod przedmiotu:
IP-IDP-FOTOR-6-10Z
Semestr nominalny:
3 / rok ak. 2019/2020
Liczba punktów ECTS:
6
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
Sumaryczna liczba godzin pracy studenta: 162. Obejmuje: 1) Zajęcia kontaktowe z nauczycielem: wykłady - 30 godzin laboratoria - 45 godzin konsultacje - 2 godziny RAZEM 77 godzin = 3 ECTS 2) Zajęcia bez kontaktu z nauczycielem (Praca własna studenta) : 1. Przygotowanie się do zajęć laboratoryjnych - 25 h. 2. Wykonanie sprawozdań z zajęć laboratoryjnych - 35 h. 3. Przygotowanie się do egzaminu/zaliczenia - 25 h. RAZEM 85 godzin = 3 ECTS
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
3 punkty ECTS.
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
4 punkty ECTS.
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład450h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium675h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Przedmioty, na których bazuje dany przedmiot (prerekwizyty): [IP-IDP-POPAP-3-10Z] Podstawy papiernictwa i poligrafii
Limit liczby studentów:
-
Cel przedmiotu:
Nabycie podstawowej wiedzy z zakresu technologii przekształcania oryginałów wielobarwnych i czarno-białych w postać pozytywowych lub negatywowych separacji rastrowych cyfrowych lub analogowych o parametrach dostosowanych do techniki, warunków drukowania i parametrów stosowanych materiałów. Opanowanie podstaw programowania procesu reprodukcji poligraficznej wraz z elementami procesów sterowania barwą.
Treści kształcenia:
Wykłady: 2h – gęstość optyczna; krzywa charakterystyczna, podstawowe parametry sensytometryczne materiałów światłoczułych. 1h – wskaźnik światłoczułości ogólnej, czułość spektralna i światłoczułość względna błon graficznych. 2h – prawo odwrotnej proporcjonalności Roscoe-Bunsena.; Efekt Schwarzchilda; współczynnik Calliera. 2h – ziarnistość, odblask dyfuzyjny, rozdzielczość materiałów światłoczułych. 1h – równania krzywych gradacyjnych obrazu negatywowego i pozytywowego. 2h – autotypia; rastry AM i FM; stała rastra, liniatura, liniatura ekwiwalentna. 2h – klasyfikacja struktur rastrowych; uwarunkowania wyboru struktur i liniatur rastra. 1h –współczynnik pokrycia rastrowego; funkcja Dr = F (S), wzór Szeberstow-Murray-Davisa. 1h – kąt skręcenia rastra, reguła Tollenara. 2h – zasady reprodukcji wielobarwnej; oryginały do reprodukcji wielobarwnej. 1h – synteza subtraktywna i addytywna; barwy pierwszo, drugo i trzeciorzędowe. 1h – rzeczywiste charakterystyki farb procesowych. balans szarości. 3h – separacja barw; CLUT. 2h – technologie UCR, GCR i,UCA i USM 1h – wyznaczanie barw pośrednich, zależności: Demischel’a, Neugebauer’a, Hardiego i Dench’a, Pobboravskie- go i Pearson’a, Yule’a. 3h – fotografia cyfrowa; sensytometria matryc CCD. 3h – koncepcja i założenia CMS, indywidualne profile barw Laboratorium: 3h – wyznaczanie podstawowych parametrów makrosensytometrycznych materiałów światłoczułych 3h – ustalanie warunków naświetlania negatywowych i wprost-pozytywowych wysokokontrastowych materia-łów fotograficznych ciemniowych i typu day-light 3h – pomiary współczynników pokrycia rastrowego obrazów na podłożach transparentnych 3h – badanie zgodności kopiowania na materiałach fotograficznych negatywowych i wprost-pozytywowych 3h – kalibracja naświetlarek laserowych 3h – ocena efektywności wyostrzania obrazu (USM) w różnych programach DTP 3h – badanie wpływu rozdzielczości skanowania - rzeczywistej i interpolowanej, na jakość obrazów kreskowych i wielotonalnych 3h – wykonywanie wielobarwnych odbitek próbnych metodą analogową 3h – wyznaczanie krzywych balansu szarości 3h – badanie wpływu ustawień funkcji UCR, GCR i UCA na barwy reprodukcji 3h – określanie parametrów sensytometrycznych matryc CCD aparatów cyfrowych 3h – pozyskiwanie oryginałów do reprodukcji poligraficznej metodą fotografii cyfrowej 6h – generowanie indywidualnych profili barw urządzeń wejściowych oraz wyjściowych i ocena ich skuteczności 3h – ocena i pomiar zgodności barwnej reprodukcji z oryginałem.
Metody oceny:
wykłady – egzamin pisemny ćwiczenia lab. – zaliczenie na podstawie pisemnego sprawdzianu końcowego, ocen ustnych sprawdzianów dopuszczających do ćwiczeń, oraz złożonych sprawozdań z wykonanych ćwiczeń
Egzamin:
tak
Literatura:
1. Ostrowski M: Informacja obrazowa, WNT, Warszawa 1992. 2. Elsner B., Bester J.: Fotografia reprodukcyjna, WPW, Warszawa, 1991. 3. Panak J., Cepppan M., Dżonka V, Karpinsky L., Kordos P, Mikula M., Jakucewicz S.: Poligrafia, procesy i technika, COBRPP, Warszawa 2003. 4. Iliński M.: Materiały fotograficzne czarno-białe, WAiF. Warszawa 1970. 5. Adams R.M., Weisberg J. B.: The GATF Practical Guide to Color Management, GATF, Pittsburgh 1998. 6. Fidel G.G.: Color and Its Reproduction, GATF, Pittsburgh 1988. 7. Green P.: Understanding Digital Color, GATF, Pittsburgh 1995. 8. Sharma A.: Zrozumieć Color Management (Understanding Color Management), Ergo BTL, Warszawa 2006.
Witryna www przedmiotu:
-
Uwagi:
-

Efekty uczenia się