- Nazwa przedmiotu:
- Fotoreprodukcja
- Koordynator przedmiotu:
- dr inż. Tomasz Dąbrowa
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Papiernictwo i Poligrafia
- Grupa przedmiotów:
- Technologia papiernictwa i poligrafii
- Kod przedmiotu:
- IP-IDP-FOTOR-6-10Z
- Semestr nominalny:
- 3 / rok ak. 2018/2019
- Liczba punktów ECTS:
- 6
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- Sumaryczna liczba godzin pracy studenta: 162. Obejmuje:
1) Zajęcia kontaktowe z nauczycielem:
wykłady - 30 godzin laboratoria - 45 godzin konsultacje - 2 godziny
RAZEM 77 godzin = 3 ECTS
2) Zajęcia bez kontaktu z nauczycielem (Praca własna studenta) :
1. Przygotowanie się do zajęć laboratoryjnych - 25 h.
2. Wykonanie sprawozdań z zajęć laboratoryjnych - 35 h.
3. Przygotowanie się do egzaminu/zaliczenia - 25 h.
RAZEM 85 godzin = 3 ECTS
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 3 punkty ECTS.
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 4 punkty ECTS.
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład450h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium675h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Przedmioty, na których bazuje dany przedmiot (prerekwizyty):
[IP-IDP-POPAP-3-10Z] Podstawy papiernictwa i poligrafii
- Limit liczby studentów:
- -
- Cel przedmiotu:
- Nabycie podstawowej wiedzy z zakresu technologii przekształcania oryginałów wielobarwnych i czarno-białych w postać pozytywowych lub negatywowych separacji rastrowych cyfrowych lub analogowych o parametrach dostosowanych do techniki, warunków drukowania i parametrów stosowanych materiałów. Opanowanie podstaw programowania procesu reprodukcji poligraficznej wraz z elementami procesów sterowania barwą.
- Treści kształcenia:
- Wykłady:
2h – gęstość optyczna; krzywa charakterystyczna, podstawowe parametry sensytometryczne materiałów światłoczułych.
1h – wskaźnik światłoczułości ogólnej, czułość spektralna i światłoczułość względna błon graficznych.
2h – prawo odwrotnej proporcjonalności Roscoe-Bunsena.; Efekt Schwarzchilda; współczynnik Calliera.
2h – ziarnistość, odblask dyfuzyjny, rozdzielczość materiałów światłoczułych.
1h – równania krzywych gradacyjnych obrazu negatywowego i pozytywowego.
2h – autotypia; rastry AM i FM; stała rastra, liniatura, liniatura ekwiwalentna.
2h – klasyfikacja struktur rastrowych; uwarunkowania wyboru struktur i liniatur rastra.
1h –współczynnik pokrycia rastrowego; funkcja Dr = F (S), wzór Szeberstow-Murray-Davisa.
1h – kąt skręcenia rastra, reguła Tollenara.
2h – zasady reprodukcji wielobarwnej; oryginały do reprodukcji wielobarwnej.
1h – synteza subtraktywna i addytywna; barwy pierwszo, drugo i trzeciorzędowe.
1h – rzeczywiste charakterystyki farb procesowych. balans szarości.
3h – separacja barw; CLUT.
2h – technologie UCR, GCR i,UCA i USM
1h – wyznaczanie barw pośrednich, zależności: Demischel’a, Neugebauer’a, Hardiego i Dench’a, Pobboravskie- go i Pearson’a, Yule’a.
3h – fotografia cyfrowa; sensytometria matryc CCD.
3h – koncepcja i założenia CMS, indywidualne profile barw
Laboratorium:
3h – wyznaczanie podstawowych parametrów makrosensytometrycznych materiałów światłoczułych
3h – ustalanie warunków naświetlania negatywowych i wprost-pozytywowych wysokokontrastowych materia-łów fotograficznych ciemniowych i typu day-light
3h – pomiary współczynników pokrycia rastrowego obrazów na podłożach transparentnych
3h – badanie zgodności kopiowania na materiałach fotograficznych negatywowych i wprost-pozytywowych
3h – kalibracja naświetlarek laserowych
3h – ocena efektywności wyostrzania obrazu (USM) w różnych programach DTP
3h – badanie wpływu rozdzielczości skanowania - rzeczywistej i interpolowanej, na jakość obrazów kreskowych i wielotonalnych
3h – wykonywanie wielobarwnych odbitek próbnych metodą analogową
3h – wyznaczanie krzywych balansu szarości
3h – badanie wpływu ustawień funkcji UCR, GCR i UCA na barwy reprodukcji
3h – określanie parametrów sensytometrycznych matryc CCD aparatów cyfrowych
3h – pozyskiwanie oryginałów do reprodukcji poligraficznej metodą fotografii cyfrowej
6h – generowanie indywidualnych profili barw urządzeń wejściowych oraz wyjściowych i ocena ich skuteczności
3h – ocena i pomiar zgodności barwnej reprodukcji z oryginałem.
- Metody oceny:
- wykłady – egzamin pisemny ćwiczenia lab. – zaliczenie na podstawie pisemnego sprawdzianu końcowego, ocen ustnych sprawdzianów dopuszczających do ćwiczeń, oraz złożonych sprawozdań z wykonanych ćwiczeń
- Egzamin:
- tak
- Literatura:
- 1. Ostrowski M: Informacja obrazowa, WNT, Warszawa 1992.
2. Elsner B., Bester J.: Fotografia reprodukcyjna, WPW, Warszawa, 1991.
3. Panak J., Cepppan M., Dżonka V, Karpinsky L., Kordos P, Mikula M., Jakucewicz S.: Poligrafia, procesy i technika, COBRPP, Warszawa 2003.
4. Iliński M.: Materiały fotograficzne czarno-białe, WAiF. Warszawa 1970.
5. Adams R.M., Weisberg J. B.: The GATF Practical Guide to Color Management, GATF, Pittsburgh 1998.
6. Fidel G.G.: Color and Its Reproduction, GATF, Pittsburgh 1988.
7. Green P.: Understanding Digital Color, GATF, Pittsburgh 1995.
8. Sharma A.: Zrozumieć Color Management (Understanding Color Management), Ergo BTL, Warszawa 2006.
- Witryna www przedmiotu:
- -
- Uwagi:
- -
Efekty uczenia się