Nazwa przedmiotu:
Rekonstrukcja wypadków drogowych
Koordynator przedmiotu:
dr hab. inż. Marek Guzek, prof. uczelni, Wydział Transportu Politechniki Warszawskiej, Zakład Eksploatacji i Utrzymania Pojazdów
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia II stopnia
Program:
Transport
Grupa przedmiotów:
Specjalnościowe
Kod przedmiotu:
TR.NMS351
Semestr nominalny:
3 / rok ak. 2019/2020
Liczba punktów ECTS:
3
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
80 godz., w tym: praca na wykładach 9 godz., praca na ćwiczeniach audytoryjnych 9 godz., zapoznanie się ze wskazaną literaturą 22 godz., konsultacje 2 godz., przygotowanie się do egzaminu 18 godz., przygotowanie się do kolokwiów 18 godz., udział w egzaminie 2 godz.
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
1,0 pkt ECTS (22 godz., w tym: praca na wykładach 9 godz., praca na ćwiczeniach audytoryjnych 9 godz., konsultacje 2 godz., udział w egzaminie 2 godz.)
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
0
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład9h
  • Ćwiczenia9h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Mechanika. Technika samochodowa, Dynamika samochodu.
Limit liczby studentów:
wykład: brak, ćwiczenia: 30 osób
Cel przedmiotu:
Zapoznanie z metodami i narzędziami stosowanymi przez rzeczoznawców techniki samochodowej i biegłych sądowych przy rekonstrukcji wypadków drogowych
Treści kształcenia:
Treść wykładu: Ogólna charakterystyka wypadków drogowych. Przebieg wypadku drogowego (następstwo czasowe zdarzeń). Rekonstrukcja wypadku jako element opinii rzeczoznawczej. Cele rekonstrukcji. Analityczne metody rekonstrukcji w tym przypomnienie najważniejszych pojęć z zakresu mechaniku ruchu: siły działające na pojazd w ruchu, równanie ruchu samochodu, opis zjawisk w kontakcie koło-opona (poślizg/przyczepność), proces hamowania, ruch krzywoliniowy, w tym kierowalność pojazdów samochodowych. Rekonstrukcja hamowania w ruchu prostoliniowym, rekonstrukcja ruchu krzywoliniowego, parametry graniczne ruchu krzywoliniowego. Analityczne metody analizy zderzeń samochodów, potrącenia pieszego stosowane w rekonstrukcji wypadków. Wykorzystanie własności biomechanicznych człowieka w analizie wypadków. Analiza czasowo-przestrzenna wypadku drogowego. Symulacyjne metody rekonstrukcji - programy wspomagające do rekonstrukcji wypadków. Opis modeli matematycznych i cech funkcjonalnych, przykładowe zastosowania. Wykorzystanie samochodowych „czarnych skrzynek” i innych urządzeń rejestrujących w rekonstrukcji wypadków. Ocena niepewności w obliczeniach związanych z rekonstrukcją wypadku drogowego. Treść ćwiczeń audytoryjnych: Analityczne metody rekonstrukcji w tym przypomnienie najważniejszych pojęć z zakresu mechaniku ruchu: siły działające na pojazd w ruchu, równanie ruchu samochodu, opis zjawisk w kontakcie koło-opona (poślizg/przyczepność), proces hamowania, ruch krzywoliniowy, w tym kierowalność pojazdów samochodowych. Rekonstrukcja hamowania w ruchu prostoliniowym, rekonstrukcja ruchu krzywoliniowego, parametry graniczne ruchu krzywoliniowego. Analityczne metody analizy zderzeń samochodów, potrącenia pieszego stosowane w rekonstrukcji wypadków. Analiza czasowo-przestrzenna wypadku drogowego. Przykładowe zastosowania programów symulacyjnych przeznaczonych do wspomagania rekonstrukcji wypadków. Ocena niepewności w obliczeniach związanych z rekonstrukcją wypadku drogowego.
Metody oceny:
Wykład – egzamin. Ćwiczenia audytoryjne - 2 sprawdziany pisemne. Weryfikacja osiągnięcia efektów uczenia obejmuje pisemny egzamin (z zakresu wiedzy prezentowanej na wykładzie) oraz dwa sprawdziany pisemne sprawdzające umiejętności studenta z zakresu ćwiczeń (zadania obliczeniowe). Podstawą zaliczenia ćwiczeń audytoryjnych jest uzyskanie pozytywnej oceny z obu sprawdzianów. Ocena z ćwiczeń jest średnią arytmetyczną ocen ze sprawdzianu. Aktywność studenta na ćwiczeniach audytoryjnych może być podstawą podwyższenia oceny z ćwiczeń. Brak przygotowania teoretycznego do ćwiczeń audytoryjnych może być podstawą obniżenia oceny z ćwiczeń. Ocena łączna z przedmiotu jest średnią arytmetyczną ocen z egzaminu i ćwiczeń audytoryjnych.
Egzamin:
tak
Literatura:
1) Prochowski L, Unarski J., Wach W., Wicher J., Podstawy rekonstrukcji wypadków drogowych. Wydanie: 2, uaktualnione, WKŁ, 2014. 2) Wicher J. Pojazdy samochodowe. Bezpieczeństwo samochodów i ruchu drogowego. Wydanie 3 rozszerzone, WKŁ, 2012. 3) Literatura dostarczona przez prowadzącego przedmiot
Witryna www przedmiotu:
www.wt.pw.edu.pl
Uwagi:
O ile nie powoduje to zmian w zakresie powiązań danego przedmiotu z efektami uczenia się w treściach kształcenia, mogą być wprowadzane na bieżąco zmiany związane z uwzględnieniem najnowszych osiągnięć naukowych.

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Charakterystyka W01
Zna pojęcie i cele rekonstrukcji wypadku, także jako jako elementu opinii reczoznawczej
Weryfikacja: Egzamin pisemny. Warunkiem osiągnięcia efektu jest poprawna odpowiedź na co najmniej połowę pytań dotyczących jego treści.
Powiązane charakterystyki kierunkowe: Tr2A_W06
Powiązane charakterystyki obszarowe: I.P7S_WG
Charakterystyka W02
Zna zestaw analitycznych metod analizy przebiegu wypadku stosowanych w rzeczoznawstwie samochodowym oraz podstawowe programy komputerowe, w tym symulacyjne wspomagające proces rekonstrukcji wypadku.
Weryfikacja: Egzamin pisemny. Warunkiem osiągnięcia efektu jest poprawna odpowiedź na co najmniej połowę pytań dotyczących jego treści.
Powiązane charakterystyki kierunkowe: Tr2A_W06, Tr2A_W08
Powiązane charakterystyki obszarowe: I.P7S_WG
Charakterystyka W03
Posiada podstawową wiedzę na temat metod określania niepewności wyników rekonstrukcji
Weryfikacja: Egzamin pisemny. Warunkiem osiągnięcia efektu jest poprawna odpowiedź na co najmniej połowę pytań dotyczących jego treści.
Powiązane charakterystyki kierunkowe: Tr2A_W08
Powiązane charakterystyki obszarowe: I.P7S_WG
Charakterystyka W04
Posiada podstawową wiedzę na temat nowoczesnych środków ułatwiających rekonstrukcję (tzw. „czarne skrzynki”)
Weryfikacja: Egzamin pisemny. Warunkiem osiągnięcia efektu jest poprawna odpowiedź na co najmniej połowę pytań dotyczących jego treści.
Powiązane charakterystyki kierunkowe: Tr2A_W08
Powiązane charakterystyki obszarowe: I.P7S_WG

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Charakterystyka U01
Posiada umiejętność zdefiniowania potrzeb i możliwości w zakresie niezbędnych danych do rekonstrukcji wypadku drogowego oraz posiada umiejętność pozyskiwania informacji z literatury i innych źródeł z zakresu analizy wypadków
Weryfikacja: Ćwiczenia - sprawdzian pisemny 1, warunkiem minimalnym osiągnięcia efektu jest poprawne rozwiązanie co najmniej jednego z dwóch zadań na sprawdzianie
Powiązane charakterystyki kierunkowe: Tr2A_U01
Powiązane charakterystyki obszarowe: I.P7S_UW
Charakterystyka U02
Posiada umiejętność przeprowadzenia prostych rekonstrukcji (na przykładowych danych); posiada umiejętność oszacowania niepewności wyników przeprowadzonej rekonstrukcji
Weryfikacja: Ćwiczenia - sprawdzian pisemny 2, warunkiem minimalnym osiągnięcia efektu jest poprawne rozwiązanie co najmniej jednego z dwóch zadań na sprawdzianie
Powiązane charakterystyki kierunkowe: Tr2A_U01, Tr2A_U11
Powiązane charakterystyki obszarowe: I.P7S_UW