Nazwa przedmiotu:
Kosztorysowanie napraw oraz wycena pojazdów samochodowych
Koordynator przedmiotu:
dr hab. inż. Marek Guzek, prof. uczelni, Wydział Transportu Politechniki Warszawskiej, Zakład Eksploatacji i Utrzymania Pojazdów
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia II stopnia
Program:
Transport
Grupa przedmiotów:
Specjalnościowe
Kod przedmiotu:
TR.NMS352
Semestr nominalny:
3 / rok ak. 2019/2020
Liczba punktów ECTS:
2
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
60 godz., w tym: godziny wykładu 9 godz., godziny ćwiczeń audytoryjnych 9 godz., zapoznanie się ze wskazana literaturą 25 godz., konsultacje 2 godz., przygotowanie się do kolokwiów 15 godz.
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
1,0 pkt ECTS (20 godz., w tym: godziny wykładu 9 godz., godziny ćwiczeń audytoryjnych 9 godz., konsultacje 2 godz.)
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
0
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład9h
  • Ćwiczenia9h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Technika samochodowa. Technologia napraw pojazdów samochodowych.
Limit liczby studentów:
wykład: brak, ćwiczenia: 30 osób
Cel przedmiotu:
Zapoznanie studenta z metodami i narzędziami wyceny napraw pojazdów samochodowych oraz metodami wyceny pojazdów i ich pozostałości, stosowanymi przez rzeczoznawców techniki samochodowej, biegłych sądowych, pracowników firm ubezpieczeniowych i zakładów naprawczych
Treści kształcenia:
Treść wykładu: Charakterystyka parku samochodowego w Polsce i Europie. Podmioty zainteresowane kosztorysowaniem – zleceniodawcy, wykonawcy napraw, firmy ubezpieczeniowe, strony postępowań prawnych. Rodzaje kosztorysów i ich przeznaczenie. Podstawowe pojęcia i definicje: wartości rynkowej, wartości bazowej, wartości pozostałości, rynkowego ubytku wartości. Metodyka określania wartości rynkowych pojazdów według instrukcji Stowarzyszenia Rzeczoznawców Techniki Samochodowej i Ruchu Drogowego. System wyceny Info-Ekspert. Zasady wyznaczania i stosowania korekt wartości wynikających z daty pierwszej rejestracji, wyposażenia dodatkowego, przebiegu, stanu pojazdu, szczególnego charakteru użytkowania, wcześniejszych napraw powypadkowych, liczby właścicieli i niewłaściwego serwisowania pojazdu. Zasady stosowania korekt z tytułu składania pojazdu w warunkach innych niż u producenta oraz korekt dotyczących napraw koniecznych. Metody określania wartości pojazdów uszkodzonych. Sposoby określania wartości pojazdów nietypowych. Ogólne zagadnienia związane z zakresem kosztorysowania napraw pojazdów. Warunki i parametry niezbędne przy wykonywaniu kosztorysów. Informacja o organizacji systemu warsztatów naprawczych, stosowanych metodach naprawczych, wyposażeniu technologicznym i możliwościach wykonawczych. Narzędzia stosowane przy kosztorysowaniu napraw. Audatex jako podstawowe narzędzie rzeczoznawcze przy oględzinach pojazdów uszkodzonych i kosztorysowaniu napraw. Informacja o sposobie wykorzystania Audatex do poznania konstrukcji pojazdów, zastosowanych materiałach i metodach naprawczych. Audatex jako narzędzie umożliwiające jednoznaczne wyliczenie kosztów naprawy oraz weryfikujące wiedzę rzeczoznawczą w zakresie technologii napraw pojazdów. Możliwość weryfikacji kosztorysów wykonanych w systemie Audatex w obcych językach i porozumiewania się zainteresowanych o różnym poziomie dostępu do wiedzy rzeczoznawczej. Podstawowe informacje z zakresu ubezpieczeń komunikacyjnych i sposobów likwidacji szkód. Treść ćwiczeń audytoryjnych: Praktyczne wykorzystanie komputerowego systemu Info-Ekspert w wycenie wartości pojazdów samochodowych z uwzględnieniem stanu technicznego oraz korekt wartości. Przykładowe określenie wartości pojazdów w stanie uszkodzonym. Praktyczne wykorzystanie systemu Audatex do poznania konstrukcji pojazdów, zastosowanych materiałów i metod naprawczych. Przykłady wykorzystania składników Audatex. Wyliczenia kosztów naprawy oraz weryfikujące wiedzę rzeczoznawczą w zakresie technologii napraw pojazdów. Audatex jako narzędzie wymuszające poprawną identyfikację pojazdu i jego kompletację. Rodzaje operacji naprawczych i ich właściwości w Systemie Audatex. Rodzaje części zamiennych, i sposoby korygowania ich wartości. Rodzaje lakierowania, przykłady ich zastosowań i korygowania kosztorysów w tym zakresie. Funkcje systemu Audatex umożliwiające komunikację pomiędzy zainteresowanymi uczestnikami procesów napraw pojazdów. Sposoby weryfikacji kosztorysów.
Metody oceny:
Wykład - 2 sprawdziany pisemne, ćwiczenia - 2 sprawdziany pisemne. Zaliczenie wykładu jest uwarunkowane uzyskaniem ocen pozytywnych z obu sprawdzianów w części dotyczącej wykładu. Ocena z zaliczenia ćwiczeń jest uwarunkowane uzyskaniem ocen pozytywnych z obu sprawdzianów w części dotyczącej ćwiczeń. Ocena z danego typu zajęć (wykład, ćwiczenia) jest średnią arytmetyczną ocen pozytywnych ze sprawdzianów w danej części. Zaliczenie przedmiotu jest uwarunkowane zaliczeniem wykładu i zaliczeniem ćwiczeń. Ocena łączna z przedmiotu jest średnią arytmetyczną ocen z zaliczenia wykładu i z zaliczenia ćwiczeń.
Egzamin:
nie
Literatura:
1) Wskazane przez prowadzącego przedmiot numery periodyku SRTSiRD „Rzeczoznawca samochodowy”. ISSN 1425-4786. 2) Pojazdy samochodowe .Wartości rynkowe. Wydawnictwo INFO-EKSPERT. 3) Pojazdy samochodowe – Wkładka techniczna. Wydawnictwo INFO-EKSPERT. 4) SUPER Schwacke. Wydawnictwo Eurotax Schwacke. 5) Krajowe czasopisma motoryzacyjne: „Giełda Samochodowa”, „Auto Biznes Ogłoszenia”, „AUTO Bazar”, „TRUCK”, „Moto EXPRESS”, „Miesięcznik Ubezpieczeniowy”. 6) Strona internetowa firmy INFO-EKSPERT – www.info-ekspert.pl 7) Literatura dostarczona przez prowadzącego przedmiot.
Witryna www przedmiotu:
www.wt.pw.edu.pl
Uwagi:
O ile nie powoduje to zmian w zakresie powiązań danego przedmiotu z kierunkowymi efektami uczenia się w treściach kształcenia mogą być wprowadzane na bieżąco zmiany związane z uwzględnieniem najnowszych osiągnięć naukowych.

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Charakterystyka W01
Zna strukturę parku samochodowego w Polsce i w Europie oraz strukturę systemu warsztatów naprawczych w Polsce
Weryfikacja: wykład - sprawdzian pisemny 1; warunkiem minimalnym osiągnięcia efektu jest uzyskanie wskaźnika jakościowego oceny powyżej 50% za pytanie lub pytania w zakresie tematycznym tego efektu
Powiązane charakterystyki kierunkowe: Tr2A_W06
Powiązane charakterystyki obszarowe: I.P7S_WG
Charakterystyka W02
Zna ogolne zagadnienie związane z kosztorysowaniem napraw pojazdów samochodowych (rodzaje, zainteresowane podmioty); zna definicje podstawowych pojęcia związane z kosztorysowaniem (wartość rynkowa, bazowa, itd.)
Weryfikacja: wykład - sprawdzian pisemny 1; warunkiem minimalnym osiągnięcia efektu jest uzyskanie wskaźnika jakościowego oceny powyżej 50% za pytanie lub pytania w zakresie tematycznym tego efektu
Powiązane charakterystyki kierunkowe: Tr2A_W06
Powiązane charakterystyki obszarowe: I.P7S_WG
Charakterystyka W03
Zna narzędzia stosowane do wyceny pojazdów i ich napraw (Audatex, Info-Ekspert)
Weryfikacja: wykład - sprawdzian pisemny 2; warunkiem minimalnym osiągnięcia efektu jest uzyskanie wskaźnika jakościowego oceny powyżej 50% za pytanie lub pytania w zakresie tematycznym tego efektu
Powiązane charakterystyki kierunkowe: Tr2A_W06
Powiązane charakterystyki obszarowe: I.P7S_WG
Charakterystyka W04
Zna podstawy w zakresie ubezpieczeń komunikacyjnych i sposobów likwidacji szkód
Weryfikacja: wykład - sprawdzian pisemny 2; warunkiem minimalnym osiągnięcia efektu jest uzyskanie wskaźnika jakościowego oceny powyżej 50% za pytanie lub pytania w zakresie tematycznym tego efektu
Powiązane charakterystyki kierunkowe: Tr2A_W06
Powiązane charakterystyki obszarowe: I.P7S_WG

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Charakterystyka U01
Posiada umiejętność wykonania prostych wycen wartości samochodu i kosztorysów naprawy
Weryfikacja: Ćwiczenia - sprawdzian pisemny 1, warunkiem minimalnym osiągnięcia efektu jest poprawne rozwiązanie co najmniej jednego z dwóch zadań na sprawdzianie
Powiązane charakterystyki kierunkowe: Tr2A_U01, Tr2A_U22
Powiązane charakterystyki obszarowe: I.P7S_UW, III.P7S_UW.2.o
Charakterystyka U02
Posiada umijętność wykorzystania stosowanych narzędzi wspomagających kosztorysowanie (Audatex) w poznawwaniu i pogłębianiu wiedzy na temat budowy pojazdów
Weryfikacja: Ćwiczenia - sprawdzian pisemny 2, warunkiem minimalnym osiągnięcia efektu jest poprawne rozwiązanie co najmniej jednego z dwóch zadań na sprawdzianie
Powiązane charakterystyki kierunkowe: Tr2A_U01
Powiązane charakterystyki obszarowe: I.P7S_UW

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Charakterystyka K01
Ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności w aspekcie kosztorysowania, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje techniczne
Weryfikacja: wykład - sprawdziany pisemne 1 i 2; warunkiem minimalnym osiągnięcia efektu jest uzyskanie wskaźnika jakościowego oceny powyżej 50% za pytanie lub pytania w zakresie tematycznym tego efektu
Powiązane charakterystyki kierunkowe: Tr2A_K05
Powiązane charakterystyki obszarowe: I.P7S_KR