- Nazwa przedmiotu:
- Systemy pomiarowe w motoryzacji
- Koordynator przedmiotu:
- prof. dr hab. inż. Włodzimierz Choromański, profesor, Wydział Transportu PW, Zakład Systemów Informatycznych i Mechatronicznych w Transporcie
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia II stopnia
- Program:
- Transport
- Grupa przedmiotów:
- Specjalnościowe
- Kod przedmiotu:
- TR.NMS204
- Semestr nominalny:
- 1 / rok ak. 2019/2020
- Liczba punktów ECTS:
- 3
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 85 godzin, w tym: praca na wykładach 9 godz., praca na ćwiczeniach laboratoryjnych 9 godz., przygotowanie się do zaliczenia wykładu 10 godz., konsultacje 3 godz. (w tym konsultacje w zakresie laboratoriów 2 godz.), studiowanie literatury przedmiotu 18 godz.- w tym 10 godz. przygotowanie do wykonania ćwiczeń laboratoryjnych, opracowanie sprawozdań 36 godz.
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 1,0 pkt. ECTS (21 godzin, w tym: praca na wykładach 9 godz., praca na ćwiczeniach laboratoryjnych 9 godz., konsultacje 3 godz.)
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 2,0 pkt. ECTS (57 godzin, w tym: praca na ćwiczeniach laboratoryjnych 9 godz., konsultacje w zakresie laboratoriów 2 godz., przygotowanie do wykonania ćwiczeń laboratoryjnych 10 godz., opracowanie sprawozdań 36 godz.)
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład15h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium15h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- brak
- Limit liczby studentów:
- brak
- Cel przedmiotu:
- Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z systemami pomiarowymi i kontrolno-pomiarowymi służącymi do pomiaru i analizy wielkości mechanicznych metodami elektrycznymi typowymi dla problemów motoryzacji.
- Treści kształcenia:
- Treść wykładu:
Podstawowe charakterystyki sygnałów w dziedzinie czasu i częstotliwości: widmowa gęstości mocy, cepstrum, funkcja autokorelacji RMS. Zastosowanie technik pomiarowych
do wyznaczenia oddziaływania drgań na człowieka ( ISO 2631). Wykorzystanie systemów pomiarowych do eksperymentalnego wyznaczenia charakterystyk zawieszenia pojazdu
w eksperymencie czynnym i biernym. Eksperymentalne wyznaczenie transmitancji widmowych, funkcji koherencji itd. Analiza sygnałów pomiarowych z wykorzystaniem zbiorów rozmytych.
Treść ćwiczeń laboratoryjnych:
Praktyczna umiejętność zastosowania technik omówionych w wykładzie. W ćwiczeniach zastosowane zostaną modele fizyczne wykonane w skali, rejestratory oraz analizatory pomiarowe w tym oprogramowanie DasyLAB. Modele bardziej złożone zostaną zbudowane w oparciu o oprogramowanie MBS (Adams, Working Model) – symulacyjne modele komputerowe. Analiza z wykorzystaniem zbiorów rozmytych w oparciu o oprogramowanie klasy MATLAB-Simulink.
- Metody oceny:
- Wykład: pisemne kolokwium - 5 pytań otwartych. Wymagana odpowiedź na co najmniej 60%
Ćwiczenia laboratoryjne:
3 sprawozdania oraz pisemny sprawdzian po każdym ćwiczeniu (czyli 3) Wymagane jest zaliczenie wszystkich sprawozdań oraz pisemnych sprawdzianów na co najmniej 60%
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- 1. W. Winiecki, Organizacja komputerowych systemów pomiarowych, OWPW, Warszawa 2006
2. D. Świsulski, Komputerowa technika pomiarowa. Oprogramowanie wirtualnych przyrządów pomiarowych w LabVIEW, Agenda Wydawnicza PAK-u, Warszawa 2005.
3. Z. Kulka, A. Libura, M. Nadachowski, Przetworniki analogowo-cyfrowe i cyfrowo-analogowe, WKiŁ, Warszawa 1987.
4. J.L. Kulikowski, Komputery w badaniach doświadczalnych, PWN, Warszawa 1993.
5. Bendat, Piersol, Analiza Sygnałów Losowych
- Witryna www przedmiotu:
- Uwagi:
- O ile nie powoduje to zmian w zakresie powiązań danego modułu zajęć z kierunkowymi efektami kształcenia w treściach kształcenia mogą być wprowadzane na bieżąco zmiany związane z uwzględnieniem najnowszych osiągnięć naukowych.
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Charakterystyka W01
- Ma wiedzę z zakresu zastosowań systemów pomiarowych w motoryzacji
Weryfikacja: odpowiedź na pytanie w pisemnym kolokwium
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Tr2A_W02
Powiązane charakterystyki obszarowe:
I.P7S_WG
- Charakterystyka W02
- Ma wiedzę z zakresu analizy oddziaływania drgań na człowieka w technicznych środkach transportu
Weryfikacja: odpowiedź na pytanie w pisemnym kolokwium
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Tr2A_W05, Tr2A_W07
Powiązane charakterystyki obszarowe:
I.P7S_WG, I.P7S_WK
- Charakterystyka W03
- Ma wiedzę z zakresu estymacji wybranych charakterystyk
Weryfikacja: odpowiedź na pytanie w pisemnym kolokwium
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Tr2A_W05, Tr2A_W07
Powiązane charakterystyki obszarowe:
I.P7S_WG, I.P7S_WK
- Charakterystyka W04
- Ma wiedzę z zakresu zastosowań sztucznej inteligencji do analizy wyników w tym realizacji zadania diagnostyki
Weryfikacja: odpowiedź na pytanie w pisemnym kolokwium
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Tr2A_W05, Tr2A_W07
Powiązane charakterystyki obszarowe:
I.P7S_WG, I.P7S_WK
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Charakterystyka U01
- Potrafi przeprowadzić syntezę toru pomiarowego z wykorzystaniem technik komputerowych
Weryfikacja: Wykonanie ćwiczeń, opracowanie sprawozdania
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Tr2A_U06, Tr2A_U08
Powiązane charakterystyki obszarowe:
I.P7S_UW, III.P7S_UW.2.o
- Charakterystyka U02
- Potrafi dokonać pomiaru oddziaływania drgań na człowieka
Weryfikacja: Wykonanie ćwiczeń, opracowanie sprawozdania
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Tr2A_U06, Tr2A_U08
Powiązane charakterystyki obszarowe:
I.P7S_UW, III.P7S_UW.2.o
- Charakterystyka U03
- Student potrafi zrealizować zadanie diagnostyki z wykorzystaniem sztucznej inteligencji
Weryfikacja: Wykonanie ćwiczeń, opracowanie sprawozdania
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Tr2A_U06, Tr2A_U08
Powiązane charakterystyki obszarowe:
I.P7S_UW, III.P7S_UW.2.o
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Charakterystyka K01
- potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy
Weryfikacja: zaliczenie ćwiczeń praktycznych
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Tr2A_K01
Powiązane charakterystyki obszarowe:
I.P7S_KK