- Nazwa przedmiotu:
- Technika samochodowa
- Koordynator przedmiotu:
- dr inż. Piotr Zdanowicz, ad., Wydział Transportu Politechniki Warszawskiej, Zakład Eksploatacji i Utrzymania Pojazdów
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia II stopnia
- Program:
- Transport
- Grupa przedmiotów:
- Specjalnościowe
- Kod przedmiotu:
- TR.NMS101
- Semestr nominalny:
- 1 / rok ak. 2019/2020
- Liczba punktów ECTS:
- 3
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 90 godz., w tym: praca na wykładach 18 godz., praca na ćwiczeniach laboratoryjnych 9 godz., studiowanie literatury przedmiotu 28 godz., konsultacje 3 godz. (w tym konsultacje w zakresie ćwiczeń laboratoryjnych 2 godz.), przygotowanie się do egzaminu 12 godz., przygotowanie do zajęć laboratoryjnych 12 godz., samodzielne przygotowanie sprawozdań 6 godz., udział w egzaminie 2 godz.
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 1,5 pkt. ECTS (32 godz., w tym: praca na wykładach 18 godz., praca na ćwiczeniach laboratoryjnych 9 godz., konsultacje 3 godz., udział w egzaminie 2 godz.).
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 1 pkt. ECTS (29 godz., w tym: praca na ćwiczeniach laboratoryjnych 9 godz., przygotowanie się do zajęć laboratoryjnych 12 godz., samodzielne przygotowanie sprawozdań 6 godz., konsultacje w zakresie zajęć laboratoryjnych: 2 godz.).
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład15h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium15h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Teoria ruchu pojazdów samochodowych, Pojazdy samochodowe, Silniki spalinowe (lub przedmioty podobne o zbliżonej tematyce).
- Limit liczby studentów:
- wykład - bez ograniczeń, ćwiczenia laboratoryjne - maksimum 12 osób.
- Cel przedmiotu:
- Rozszerzenie i pogłębienie wiedzy studenta z zakresu budowy oraz zasad działania głównych
układów i zespołów pojazdu samochodowego.
- Treści kształcenia:
- Wykład:
struktura budowy nowoczesnego pojazdu samochodowego; główne układy i zespoły pojazdu (nadwozie, silniki, układ napędowy, układ hamulcowy, zawieszenie, układ kierowniczy, układ jezdny); najważniejsze zmiany dokonywane w budowie i zasadach działania tych układów i zespołów; rola elementów energochłonnych i nowych materiałów konstrukcyjnych; rozwiązania służące zmniejszeniu zużycia paliwa i emisji toksycznych składników spalin; ewolucja konstrukcji głównych źródeł napędu i układu napędowego (rola układów hybrydowych); systemy „X by wire” i układy wspomagające działanie kierowcy; nowoczesne zawieszenia aktywne.
Laboratorium:
badanie wpływu uszkodzeń w układzie zasilania silnika ZI na skład spalin przed i za reaktorem katalitycznym; ocena przyczepności kół jezdnych do nawierzchni drogi metodami pośrednimi; ocena parametrów oraz stanu technicznego układu hamulcowego; ocena właściwości oraz stanu technicznego zawieszenia samochodu.
- Metody oceny:
- Wykład: egzamin w formie pisemnej (wymagane jest udzielenie przynajmniej 50% odpowiedzi na 5 pytań otwartych).
Ćwiczenia laboratoryjne: odbycie i zaliczenie ustne lub pisemne każdego ćwiczenia (udzielenie przynajmniej 50% odpowiedzi na 2 pytania otwarte do każdego tematu) oraz wykonanie i zaliczenie sprawozdania z każdego ćwiczenia przez zespół wykonujący ćwiczenie (ocena końcowa z ćwiczeń laboratoryjnych jest średnią arytmetyczną ocen cząstkowych z poszczególnych tematów).
Zintegrowana ocena końcowa z przedmiotu jest średnią arytmetyczną oceny końcowej z wykładu i oceny końcowej z ćwiczeń laboratoryjnych.
- Egzamin:
- tak
- Literatura:
- 1. Jackowski J., Łęgiewicz J., Wieczorek M.: Samochody osobowe i pochodne. WKŁ. Warszawa 2011r.
2. Reimpell J., Betzler J.: Podwozia samochodów. Podstawy konstrukcji. WKŁ, Warszawa 2008r.
3. BOSCH, Informator techniczny. Układy bezpieczeństwa i komfortu jazdy: elektronika i elektrotechnika samochodowa. WKŁ, Warszawa 2013r.
4. BOSCH, Informator techniczny. Napędy hybrydowe, ogniwa paliwowe i paliwa alternatywne. WKŁ, Warszawa 2010r.
5. BOSCH, Informator techniczny. Czujniki w pojazdach samochodowych. WKŁ, Warszawa 2018r.
6. Zieliński A.: Konstrukcja nadwozi samochodów osobowych i pochodnych. WKŁ, Warszawa 2008r.
7. Piechna J.: Podstawy aerodynamiki pojazdów. WKŁ, Warszawa 2000r.
8. Herner A., Riehl H. J.: Elektrotechnika i elektronika w pojazdach samochodowych. WKŁ, Warszawa 2019r.
9. Prochowski L. Żuchowski A.: Samochody ciężarowe i autobusy. WKŁ, Warszawa 2016r.
- Witryna www przedmiotu:
- www.wt.pw.edu.pl
- Uwagi:
- O ile nie powoduje to zmian w zakresie powiązań danego przedmiotu z efektami uczenia się w treściach kształcenia mogą być wprowadzane na bieżąco zmiany związane z uwzględnieniem najnowszych osiągnięć naukowych.
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Charakterystyka W01
- Student zna strukturę budowy współczesnego pojazdu samochodowego.
Weryfikacja: Egzamin pisemny z wykładu i sprawdziany z poszczególnych ćwiczeń laboratoryjnych oraz fragmenty sprawozdań z tych ćwiczeń; warunkiem minimalnym osiągnięcia efektu jest uzyskanie wskaźnika jakościowego oceny powyżej 50% za polecenia w zakresie tematycznym tego efektu.
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Tr2A_W06
Powiązane charakterystyki obszarowe:
I.P7S_WG
- Charakterystyka W02
- Student zna najważniejsze zmiany i trendy rozwojowe w budowie pojazdów samochodowych.
Weryfikacja: Egzamin pisemny z wykładu i sprawdziany z poszczególnych ćwiczeń laboratoryjnych oraz fragmenty sprawozdań z tych ćwiczeń; warunkiem minimalnym osiągnięcia efektu jest uzyskanie wskaźnika jakościowego oceny powyżej 50% za polecenia w zakresie tematycznym tego efektu.
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Tr2A_W07
Powiązane charakterystyki obszarowe:
I.P7S_WG, I.P7S_WK
- Charakterystyka W03
- Student zna nowoczesne materiały stosowane w budowie pojazdów samochodowych.
Weryfikacja: Egzamin pisemny z wykładu i sprawdziany z poszczególnych ćwiczeń laboratoryjnych oraz fragmenty sprawozdań z tych ćwiczeń; warunkiem minimalnym osiągnięcia efektu jest uzyskanie wskaźnika jakościowego oceny powyżej 50% za polecenia w zakresie tematycznym tego efektu.
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Tr2A_W07
Powiązane charakterystyki obszarowe:
I.P7S_WG, I.P7S_WK
- Charakterystyka W04
- Student zna nowoczesne środki podwyższające bezpieczeństwo ekologiczne pojazdów samochodowych.
Weryfikacja: Egzamin pisemny z wykładu i sprawdziany z poszczególnych ćwiczeń laboratoryjnych oraz fragmenty sprawozdań z tych ćwiczeń; warunkiem minimalnym osiągnięcia efektu jest uzyskanie wskaźnika jakościowego oceny powyżej 50% za polecenia w zakresie tematycznym tego efektu.
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Tr2A_W07
Powiązane charakterystyki obszarowe:
I.P7S_WG, I.P7S_WK
- Charakterystyka W05
- Student zna wybrane metody oceny własności pojazdu (w zakresie toksyczności spalin, własności masowo-geometrycznych i kierowalności).
Weryfikacja: Egzamin pisemny z wykładu i sprawdziany z poszczególnych ćwiczeń laboratoryjnych oraz fragmenty sprawozdań z tych ćwiczeń; warunkiem minimalnym osiągnięcia efektu jest uzyskanie wskaźnika jakościowego oceny powyżej 50% za polecenia w zakresie tematycznym tego efektu.
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Tr2A_W07
Powiązane charakterystyki obszarowe:
I.P7S_WG, I.P7S_WK
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Charakterystyka U01
- Student posiada umiejętność pozyskiwania i interpretacji informacji z literatury oraz innych źródeł z zakresu budowy pojazdów samochodowych.
Weryfikacja: Egzamin pisemny z wykładu i sprawdziany z poszczególnych ćwiczeń laboratoryjnych oraz fragmenty sprawozdań z tych ćwiczeń; warunkiem minimalnym osiągnięcia efektu jest uzyskanie wskaźnika jakościowego oceny powyżej 50% za polecenia w zakresie tematycznym tego efektu.
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Tr2A_U01
Powiązane charakterystyki obszarowe:
I.P7S_UW
- Charakterystyka U02
- Student wykazuje się umiejętnością interpretowania wyników pomiarów wybranych wielkości związanych badaniami pojazdów.
Weryfikacja: Sprawdziany z poszczególnych ćwiczeń laboratoryjnych oraz fragmenty sprawozdań z tych ćwiczeń; warunkiem minimalnym osiągnięcia efektu jest uzyskanie wskaźnika jakościowego oceny powyżej 50% za polecenia w zakresie tematycznym tego efektu.
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Tr2A_U09
Powiązane charakterystyki obszarowe:
III.P7S_UW.1.o, I.P7S_UW
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Charakterystyka K01
- Student potrafi pracować w grupie, przyjmując w niej różne role.
Weryfikacja: Ocena bezpośrednio w trakcie realizacji ćwiczeń laboratoryjnych; warunkiem minimalnym osiągnięcia efektu jest uzyskanie wskaźnika jakościowego oceny powyżej 50% za polecenia w zakresie tematycznym tego efektu.
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Tr2A_K02
Powiązane charakterystyki obszarowe:
I.P7S_KK