- Nazwa przedmiotu:
- Metody prognozowania w transporcie
- Koordynator przedmiotu:
- dr hab. inż. Mariusz Izdebski, prof. uczelni, Wydział Transportu Politechniki Warszawskiej, Zakład Inżynierii Systemów Transportowych i Logistyki
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia II stopnia
- Program:
- Transport
- Grupa przedmiotów:
- Specjalnościowe
- Kod przedmiotu:
- TR.NMS367
- Semestr nominalny:
- 3 / rok ak. 2019/2020
- Liczba punktów ECTS:
- 2
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 60 godzin, w tym: praca na zajęciach: 18 godz., studiowanie literatury przedmiotu: 27 godz., konsultacje: 3 godz., udział w egzaminach: 2 godz., przygotowanie do egzaminu: około 10 godz.
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 1,0 pkt. ECTS (23 godzin, w tym: praca na zajęciach: 18 godz., konsultacje: 3 godz., udział w egzaminach: 2 godz.)
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 0
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład15h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- brak
- Limit liczby studentów:
- brak
- Cel przedmiotu:
- Zdobycie przez studenta wiedzy i umiejętności niezbędnych do konstruowania prognoz i wnioskowania na ich podstawie.
- Treści kształcenia:
- Zasady przygotowania danych bazowych do prognoz. Ustalenie czynników istotnie wpływających na wielkość prognozowanych danych. Pojęcie prognozy, Klasyfikacja metod prognozowania, Jakość prognoz. Błędy prognozy ex ante i ex post.Szeregi czasowe- definicja Modele szeregów czasowych: model teoretyczny naiwny wraz z zastosowaniem w transporcie-przykład, model teoretyczny średniej ruchomej z zastosowaniem w transporcie-przykład, model teoretyczny wygładzania wykładniczego z zastosowaniem w transporcie-przykład, model teoretyczny szeregów czasowych z trendem z zastosowaniem w transporcie-przykład, model teoretyczny wygładzania wykładniczego Holta z zastosowaniem w transporcie-przykład, model teoretyczny Browna z zastosowaniem w transporcie-przykład. Błędy prognoz.
- Metody oceny:
- Egzamin pisemny z pytaniami otwartymi, 51% poprawnych odpowiedzi zalicza egzamin.
- Egzamin:
- tak
- Literatura:
- 1. Radzikowska B. (red.): Metody prognozowania. Zbiór zadań, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu, Wrocław 2001
2. Żurkowska J.: Prognozowanie przewozów, modele, metody, przykłady. Wydawnictwo Politechniki Krakowskiej 2005
3. Zelaś A.: Teoria prognozy, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 1997
4. Dittmann P.: Prognozowanie w przedsiębiorstwie Metody i ich zastosowanie. Oficyna Ekonomiczna 2016.
5. Karoń G.: Kształtowanie ruchu w miejskich sieciach transportowych z wykorzystaniem inżynierii systemów. Gliwice, Wyd. Politechniki Śląskiej, 2019.
6. Jacyna-Gołda, I., Lewczuk, K., Szczepański, E., Gołębiowski, P.: Rozłożenie ruchu w sieci transportowej z zastosowaniem modelu EMITRANSYS w aspekcie planowania rozwoju systemu transportowego. Warszawa, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, 2014.
- Witryna www przedmiotu:
- brak
- Uwagi:
- O ile nie powoduje to zmian w zakresie powiązań danego przedmiotu z efektami uczenia się w treściach kształcenia mogą być wprowadzane na bieżąco zmiany związane z uwzględnieniem najnowszych osiągnięć naukowych.
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Charakterystyka W01
- Posiada wiedzę teoretyczną z zakresu prognozowania w odniesieniu do zagadnień transportowych
Weryfikacja: Wykład – Egzamin pisemny, 51 % odpowiedzi zalicza egzamin
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Tr2A_W05, Tr2A_W08
Powiązane charakterystyki obszarowe:
I.P7S_WG
- Charakterystyka W02
- Zna metody i narzędzia do ustalania prognoz w różnych obszarach transportowych.
Weryfikacja: Wykład – Egzamin pisemny, 51 % odpowiedzi zalicza egzamin
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Tr2A_W05, Tr2A_W08
Powiązane charakterystyki obszarowe:
I.P7S_WG
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Charakterystyka U01
- Potrafi wykonać prognozę w odniesieniu do obiektów transportowych, potrafi podejmować decyzje oceny projektów z wykorzystaniem prognoz
Weryfikacja: Wykład – Egzamin pisemny, 51 % odpowiedzi zalicza egzamin
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Tr2A_U09, Tr2A_U11
Powiązane charakterystyki obszarowe:
I.P7S_UW, III.P7S_UW.1.o