Nazwa przedmiotu:
Budowa i eksploatacja lotnisk
Koordynator przedmiotu:
dr hab. inż. Anna Stelmach, prof. uczelni; Wydział Transportu Politechniki Warszawskiej, Zakład Inżynierii Transportu Lotniczego
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia II stopnia
Program:
Transport
Grupa przedmiotów:
Specjalnościowe
Kod przedmiotu:
1160-TR-SRL-MZP-104
Semestr nominalny:
1 / rok ak. 2019/2020
Liczba punktów ECTS:
2
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
60 godz., w tym: praca na zajęciach projektowych 18 godz., studiowanie literatury przedmiotu 12 godz.,przygotowanie pracy projektowej poza godzinami zajęć 25 godz.,obrony prac projektowych 3 godz., konsultacje 2 godz.
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
1,0 pkt ECTS (23 godz., w tym: praca na zajęciach projektowych 18 godz., obrony prac projektowych 3 godz., konsultacje 2 godz.)
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
1,5 pkt ECTS (46 godz., w tym: praca na zajęciach projektowych 18 godz., przygotowanie prac projektowych poza godzinami zajęć 25 godz., zaliczanie prac projektowych 3 godz.)
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład0h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium0h
  • Projekt15h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Brak.
Limit liczby studentów:
Brak
Cel przedmiotu:
Nabycie umiejętności stosowania standardowych metod w zakresie projektowania elementów infrastruktury lotniskowej, wykonywania analiz operacyjno-technicznych, z uwzględnieniem prawnych wymagań w zakresie dotyczącym dokonywania wpisów w Rejestrze Lotnisk Cywilnych (RLC) oraz sporządzania Planu Generalnego Lotniska (PGL) i Instrukcji Operacyjnej Lotniska (INOPL).
Treści kształcenia:
Treść projektu: 1. Określenie specyfikacji i założeń sporządzenia PGL i dokonania wpisów w RLC oraz przyjęcie prognozy wielkości ruchu i przewozu lotniczego. Wyznaczenie obliczeniowego statku powietrznego. 2. Wyznaczenie optymalnych kierunków dróg startowych, ze względu na kryterium używalności. 3. Obliczenie minimalnych wymaganych długości drogi startowej oraz deklarowanych rozporządzalnych długości dróg startowych i szerokości. 4. Analiza przepustowości pola manewrowego. 5. Analiza przepustowości płyt postojowych. . Określenie wymagań techniczno-operacyjnych i założeń projektu pola ruchu naziemnego. 6. Określenie wymagań i założeń architektoniczno-funkcjonalnych oraz analiza przepustowości i określenie klas standardów terminala pasażerskiego. 7. Wyznaczenie powierzchni ograniczających przeszkody lotnicze w rejonie lotniska. 8. Wykonanie do złożenia PGL oraz Teczki Rejestracyjnej Lotniska (TRL) i wniosku o dokonanie wpisu w RLC. 9. Wykonanie do złożenia INOPL z wybraną procedurą – integralnym załącznikiem.
Metody oceny:
Ocena formująca: Ocena projektów w aspekcie znajomości standardowych metod i zasad oraz umiejętności prawidłowego określenia właściwych założeń i dokonania wyboru metody, w odniesieniu do aspektów formalno-prawnych i techniczno-operacyjnych (średnia arytmetyczna z ocen cząstkowych ze wszystkich poprawnie wykonanych projektów) i kolokwium zawierającego 3 pytania z zakresu aspektów formalno-prawnych, społecznych i środowiskowych. Wymagana jest poprawna odpowiedź na co najmniej 2 pytania.
Egzamin:
nie
Literatura:
1. Aneks 14 ICAO oraz ICAO Doc: 9137, 9157, 9184, 9774; 2. Ustawa z dnia 3 lipca 2002 r. Prawo lotnicze (z późn. zm.) oraz wybrane akty wykonawcze – Rozporządzenia ministra właściwego ds. transportu; 3. IATA ADRM; 4. ACI Airport Forecasting Manual; 5. FAA AC:l50/5060-5; 6. PN-EN ISO 9001; 7. Basiewicz T. „Metodologia projektowania w inżynierii transportu”. Politechnika Warszawska - Oficyna Wydawnicza 1987. 8. Leśko M. „Porty lotnicze, pola wzlotów i urządzenia nawigacyjne”. Wydawnictwo Politechniki Śląskiej, Gliwice 1991. 9. Świątecki A., Nita P., Świątecki P. „Lotniska”. Wydawnictwo Instytutu Technicznego Wojsk Lotniczych, Warszawa 1999;
Witryna www przedmiotu:
www.wt.pw.edu.pl
Uwagi:
O ile nie powoduje to zmian w zakresie powiązań danego modułu zajęć z kierunkowymi efektami uczenia się w treściach kształcenia mogą być wprowadzane na bieżąco zmiany związane z uwzględnieniem najnowszych osiągnięć naukowych.

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Charakterystyka W01
1. Zna i rozumie metodę wyznaczania optymalnych kierunków dróg startowych ze względu na kryterium używalności, 2. Zna zasady obliczania rozporządzalnych i deklarowanych długości dróg startowych, 3. Rozumie zasady obliczania przepustowości pola manewrowego i pojemności płyt postojowych, 4. Rozumie i zna zasady wyznaczania powierzchni ograniczających przeszkody lotnicze, 5. Zna zasadę obliczania kategorii ratowniczo-gaśniczej lotniska jak i doboru wielkości sił i środków w przypadku akcji ratowniczo-gaśniczej, 6. Rozumie i zna zasady sporządzania planu generalnego lotniska
Weryfikacja: Ocena projektów w aspekcie znajomości standardowych metod i zasad oraz umiejętności prawidłowego określenia właściwych założeń i dokonania wyboru metody, w odniesieniu do aspektów formalno-prawnych i techniczno-operacyjnych (średnia arytmetyczna z ocen cząstkowych ze wszystkich poprawnie wykonanych projektów) i kolokwium zawierającego 3 pytania z zakresu aspektów formalno-prawnych, społecznych i środowiskowych. Wymagana jest poprawna odpowiedź na co najmniej 2 pytania.
Powiązane charakterystyki kierunkowe: Tr2A_W07, Tr2A_W08, Tr2A_W10
Powiązane charakterystyki obszarowe: I.P7S_WG, I.P7S_WK

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Charakterystyka U01
1. Potrafi obliczyć optymalne kierunki dróg startowych, 2. Potrafi obliczyć deklarowane i rozporządzalne długości dróg startowych, 3. Potrafi obliczyć przepustowość pola manewrowego i pojemność płyt postojowych, 4. Potrafi zaprojektować powierzchnie ograniczające przeszkody, 5. Potrafi wyznaczyć kategorię ratowniczo-gaśniczą lotniska oraz dobrać do niej wielkość sił i środków w przypadku akcji ratowniczo-gaśniczej, 6. Potrafi sformułować zagadnienie projektowe oraz określić założenia i dokonać wyboru metod sporządzenia planu generalnego lotniska
Weryfikacja: Ocena projektów w aspekcie znajomości standardowych metod i zasad oraz umiejętności prawidłowego określenia właściwych założeń i dokonania wyboru metody, w odniesieniu do aspektów formalno-prawnych i techniczno-operacyjnych (średnia arytmetyczna z ocen cząstkowych ze wszystkich poprawnie wykonanych projektów) i kolokwium zawierającego 3 pytania z zakresu aspektów formalno-prawnych, społecznych i środowiskowych. Wymagana jest poprawna odpowiedź na co najmniej 2 pytania.
Powiązane charakterystyki kierunkowe: Tr2A_U01, Tr2A_U03, Tr2A_U16, Tr2A_U21
Powiązane charakterystyki obszarowe: I.P7S_UW, I.P7S_UO, III.P7S_UW.2.o, III.P7S_UW.4.o

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Charakterystyka K01
1. Ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje, 2. Prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu.
Weryfikacja: Ocena projektów w aspekcie znajomości standardowych metod i zasad oraz umiejętności prawidłowego określenia właściwych założeń i dokonania wyboru metody, w odniesieniu do aspektów formalno-prawnych i techniczno-operacyjnych (średnia arytmetyczna z ocen cząstkowych ze wszystkich poprawnie wykonanych projektów) i kolokwium zawierającego 3 pytania z zakresu aspektów formalno-prawnych, społecznych i środowiskowych. Wymagana jest poprawna odpowiedź na co najmniej 2 pytania.
Powiązane charakterystyki kierunkowe: Tr2A_K05
Powiązane charakterystyki obszarowe: I.P7S_KR