- Nazwa przedmiotu:
- Systemy transportu miejskiego
- Koordynator przedmiotu:
- dr inż. Krzysztof Firląg, Wydział Transportu Politechniki Warszawskiej Zakład Sterowania Ruchem i Infrastruktury Transportu
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia II stopnia
- Program:
- Transport
- Grupa przedmiotów:
- Specjalnościowe
- Kod przedmiotu:
- TR.NMP331
- Semestr nominalny:
- 3 / rok ak. 2019/2020
- Liczba punktów ECTS:
- 3
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 90 godz., w tym: praca na wykładach 18 godz., zapoznanie się ze wskazana literaturą 20 godz., przygotowanie się do egzaminu 8 godz., konsultacje 3 godz. (w tym konsultacje w zakresie projektu 2 godz.), praca na ćwiczeniach projektowych 9 godz., wykonanie projektu poza godzinami zajęć 31 godz., obrona pracy projektowej 1 godz.
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 1,5 pkt ECTS (31 godz., w tym: praca na wykładach 18 godz., konsultacje 3 godz., praca na ćwiczeniach projektowych 9 godz., obrona pracy projektowej 1 godz.)
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 1,5 pkt ECTS (43 godz., w tym: konsultacje w zakresie projektu 2 godz., praca na ćwiczeniach projektowych 9 godz., wykonanie projektu poza godzinami zajęć 31 godz., obrona pracy projektowej 1 godz.)
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład15h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt15h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Modelowanie procesów transportowych I wykład
- Limit liczby studentów:
- wykład: brak, projekt: 15
- Cel przedmiotu:
- Zapoznanie z: systemami transportu miejskiego, mobilnością mieszkańców, liniami i sieciami transportu miejskiego, zintegrowanymi systemami przewozów pasażerów - Park and Ride, rozkładami jazdy, systemami sterowania w miejskiej komunikacji zbiorowej, przepustowością układów komunikacji zbiorowej, kryteriami i miernikami oceny komunikacji zbiorowej, ekonomiką komunikacji zbiorowej.
- Treści kształcenia:
- Treść wykładu:
Klasyfikacja systemów transportu miejskiego, ważniejsze dane techniczne, rozwój historyczny i perspektywy rozwoju transportu miejskiego. Charakterystyka techniczno - eksploatacyjna: Potrzeby przewozowe: Mobilność mieszkańców miast, źródła i cele podróży, strumienie pasażerów i ich charakterystyka w czasie i przestrzeni. Linie i sieci transportu miejskiego wyznaczanie i optymalizacja tras linii komunikacji zbiorowej, zintegrowane systemy przewozów pasażerów - Park and Ride. Rozkłady jazdy: Klasyfikacja i właściwości rozkładów jazdy, koordynacja między rozkładami jazdy. Plan prac taboru. Ruch pojazdów komunikacji zbiorowej: Czas postoju na przystankach, zakłócenia powodowane przez innych uczestników ruchu, wpływ urządzeń srd, kumulacja opóźnień, odchylenia od rozkładu jazdy. Systemy sterowania i zarządzania w miejskiej komunikacji zbiorowej: Obiekt sterowania i przesłanki dla systemu sterowania, koncepcja systemu sterowania, hierarchiczny system sterowania komunikacją zbiorową, nowoczesne systemy nadzoru sterowania, przykłady współczesnych systemów krajowych i zagranicznych. Przepustowość układów komunikacji zbiorowej: Kryteria i mierniki oceny komunikacji zbiorowej. Ekonomika komunikacji zbiorowej: Koszty przewozów i eksploatacji, inwestycje, systemy taryfowe, rodzaje biletów oraz kasowniki i ich systemy.
Treść projektu:
Zadania projektowe z zakresu synchronizacji sieci transportu miejskiego oraz projektowania podsystemu ITS wspomagającego transport miejski.
- Metody oceny:
- Wykład: egzamin pisemny, 6 pytań otwartych po 3 punkty, wymagane jest uzyskanie przynajmniej 10 punktów.
Projekt: ocena wykonanych podprojektów uwzględniająca następujące czynniki: systematyczność wykonywania projektu, jakość merytoryczną wykonania projektu, jakość edytorską wykonania projektu i ustną obronę projektów sprawdzającą posiadaną wiedzę.
- Egzamin:
- tak
- Literatura:
- 1. Madej B., Pruciak K., Madej R.: Publiczny transport miejski. ATiP 2017
2. Gaca S., Suchorzewski W., Tracz M.: "Inżynieria ruchu drogowego", WKiŁ 2011
3. Rudnicki A.: Jakość komunikacji miejskiej, wyd: Zeszyty Naukowo-Techniczne Oddz. SITK w Krakowie, Seria Monografie Nr 5 (zeszyt 71) ISSN 1231-9155Warszawa, 2004
4. Miesięczniki: „Transport Miejski i Regionalny”, „Przegląd Komunikacyjny”.
- Witryna www przedmiotu:
- brak
- Uwagi:
- O ile nie powoduje to zmian w zakresie powiązań danego przedmiotu z efektami uczenia się w treściach kształcenia mogą być wprowadzane na bieżąco zmiany związane z uwzględnieniem najnowszych osiągnięć naukowych.
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Charakterystyka W01
- Posiada uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną dotyczącą kształtowania systemów transportu miejskiego.
Weryfikacja: Egzamin pisemny, treść efektu weryfikowana w pytaniach.
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Tr2A_W06
Powiązane charakterystyki obszarowe:
I.P7S_WG
- Charakterystyka W02
- Ma szczegółową wiedzę dotyczącą systemów sterowania i zarządzania w miejskiej komunikacji zbiorowej.
Weryfikacja: Egzamin pisemny, treść efektu weryfikowana w pytaniach.
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Tr2A_W07
Powiązane charakterystyki obszarowe:
I.P7S_WG, I.P7S_WK
- Charakterystyka W03
- Zna zasady oceny ekonomicznej efektywności systemów i inwestycji w transporcie miejskim.
Weryfikacja: Egzamin pisemny, treść efektu weryfikowana w pytaniach.
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Tr2A_W10
Powiązane charakterystyki obszarowe:
I.P7S_WK
- Charakterystyka W04
- Zna zasady projektowania systemów transportu miejskiego oraz formę prezentacji opracowań
Weryfikacja: Ocena efektu w zadaniu projektowym uwzględnia następujące czynniki: systematyczność wykonywania projektu, jakość merytoryczną wykonania projektu, jakość edytorską wykonania projektu, ustną obronę projektu sprawdzającą posiadaną wiedzę.
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Tr2A_W05
Powiązane charakterystyki obszarowe:
I.P7S_WG
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Charakterystyka U01
- Potrafi pozyskiwać informacje ze źródeł dotyczących wybranych zagadnień.
Weryfikacja: Ocena efektu w zadaniu projektowym uwzględnia następujące czynniki: systematyczność wykonywania projektu, jakość merytoryczną wykonania projektu, jakość edytorską wykonania projektu, ustną obronę projektu sprawdzającą posiadaną wiedzę.
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Tr2A_U01
Powiązane charakterystyki obszarowe:
I.P7S_UW
- Charakterystyka U02
- Potrafi oceniać i porównywać efektywność rozwiązań systemów transportu miejskiego.
Weryfikacja: Ocena efektu w zadaniu projektowym uwzględnia następujące czynniki: systematyczność wykonywania projektu, jakość merytoryczną wykonania projektu, jakość edytorską wykonania projektu, ustną obronę projektu sprawdzającą posiadaną wiedzę.
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Tr2A_U15
Powiązane charakterystyki obszarowe:
I.P7S_UW, III.P7S_UW.3.o
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Charakterystyka K01
- Potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy.
Weryfikacja: Ocena efektu w zadaniu projektowym uwzględnia następujące czynniki: systematyczność wykonywania projektu, jakość merytoryczną wykonania projektu, jakość edytorską wykonania projektu, ustną obronę projektu sprawdzającą posiadaną wiedzę.
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Tr2A_K04
Powiązane charakterystyki obszarowe:
I.P7S_KO
- Charakterystyka K02
- Ma świadomość przekazywania społeczeństwu uwarunkowań związanych z funkcjonowaniem systemów transportu miejskiego.
Weryfikacja: Ocena efektu w zadaniu projektowym uwzględnia następujące czynniki: systematyczność wykonywania projektu, jakość merytoryczną wykonania projektu, jakość edytorską wykonania projektu, ustną obronę projektu sprawdzającą posiadaną wiedzę.
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Tr2A_K03
Powiązane charakterystyki obszarowe:
I.P7S_KO