- Nazwa przedmiotu:
- Procesy ruchu drogowego II
- Koordynator przedmiotu:
- mgr inż. Anna Górka, Wydział Transportu Politechniki Warszawskiej, Zakład Sterowania Ruchem i Infrastruktury Transportu
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia II stopnia
- Program:
- Transport
- Grupa przedmiotów:
- Specjalnościowe
- Kod przedmiotu:
- TR.NMP231
- Semestr nominalny:
- 2 / rok ak. 2019/2020
- Liczba punktów ECTS:
- 2
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 60 godz., w tym: godziny ćwiczeń laboratoryjnych 18 godz., przygotowanie do ćwiczeń 16 godz., wykonanie sprawozdań 10 godz., przygotowanie się do zaliczenia 11 godz., konsultacje 5 godz.
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 1,0 pkt ECTS (23 godz., w tym: godziny ćwiczeń laboratoryjnych 18 godz., konsultacje 5 godz.).
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 2,0 pkt. ECTS (60 godz., w tym: godziny ćwiczeń laboratoryjnych 18 godz., przygotowanie do ćwiczeń 16 godz., wykonanie sprawozdań 10 godz., przygotowanie się do zaliczenia 11 godz., konsultacje 5 godz.).
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład0h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium15h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Posiadanie wiedzy teoretycznej w zakresie inżynierii ruchu drogowego, drogowej sygnalizacji świetlnej oraz procesów zachodzących w ruchu drogowym.
- Limit liczby studentów:
- 12 osób
- Cel przedmiotu:
- Praktyczne poznanie zasad modelowania ruchu drogowego i analizowanie procesów występujących w ruchu drogowym z wykorzystaniem aplikacji komputerowych
- Treści kształcenia:
- Treść ćwiczeń laboratoryjnych:
Badanie modeli sieci drogowych - modelowanie i ocena jakości ruchu drogowego dla fragmentu sieci ulic przy zastosowaniu programu symulacyjnego. Badanie modelu ruchu skrzyżowania niesterowanego – zastosowanie aplikacji komputerowych do modelowania i analiz efektywności funkcjonowania skrzyżowań drogowych bez sygnalizacji świetlnej. Badanie modelu skrzyżowania sterowanego - zastosowanie aplikacji komputerowej do modelowania i analiz efektywności funkcjonowania drogowych z sygnalizacją świetlną. Mikroskopowy model ruchu "MSRD" - analiza charakterystyk rozruchu kolumny pojazdów, wpływ czasu reakcji na stabilność charakterystyk rozruchu kolumny pojazdów. Analiza procesów kolejkowych na sterowanym skrzyżowaniu ulic z zastosowaniem programu TRF-1 - modelowanie wybranych układów geometrycznych skrzyżowań sterowanych, tworzenie struktur blokowych modeli skrzyżowań oraz interpretacji przebiegów zmiennych modelu.
- Metody oceny:
- Ocena formująca: ocena prawidłowości wykonania ćwiczenia, sprawozdania i odpowiedzi ustnej lub pisemnej. Ocena podsumowująca: na podstawie ocen formujących.
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- 1) Gaca S., Suchorzewski W., Tracz M.: "Inżynieria ruchu drogowego", WKiŁ 2011
2) „Podręcznik użytkownika Vissim”, PTV Planung Transport Verkehr AG
3) „Podręcznik użytkownika VisVAP”, PTV Planung Transport Verkehr AG
4) Obretenow A., Dimitrow B.: "Teoria masowej obsługi". PWN 1989
5) „Szczegółowe warunki techniczne dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunki ich umieszczania na drogach”, Dz.U. RP, Załącznik do nru 220, poz.2181 z dnia 23 grudnia 2003 r.
- Witryna www przedmiotu:
- brak
- Uwagi:
- O ile nie powoduje to zmian w zakresie powiązań danego przedmiotu z kierunkowymi efektami uczenia się w treściach kształcenia mogą być wprowadzane na bieżąco zmiany związane z uwzględnieniem najnowszych osiągnięć naukowych.
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Charakterystyka W01
- Ma wiedzę dotyczącą programów komputerowych pozwalających na symulację procesów zachodzących w ruchu drogowym.
Weryfikacja: Ocena poprawności wykonania ćwiczenia, sprawozdanie, sprawdzian pisemny lub ustny
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Tr2A_W05
Powiązane charakterystyki obszarowe:
I.P7S_WG
- Charakterystyka W02
- Zna metodę oceny zastosowanych rozwiązań organizacji ruchu drogowego z wykorzystaniem modelowania i symulacji ruchu drogowego.
Weryfikacja: Ocena poprawności wykonania ćwiczenia, sprawozdanie, sprawdzian pisemny lub ustny
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Tr2A_W08
Powiązane charakterystyki obszarowe:
I.P7S_WG
- Charakterystyka W03
- Zna metodę weryfikacji poprawności i oceny efektywności algorytmów sterowania drogową sygnalizacją świetlną z wykorzystaniem symulacji komputerowej.
Weryfikacja: Ocena poprawności wykonania ćwiczenia, sprawozdanie, sprawdzian pisemny lub ustny
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Tr2A_W08
Powiązane charakterystyki obszarowe:
I.P7S_WG
- Charakterystyka W04
- Ma podbudowaną teoretycznie szczegółową wiedzę dotyczącą prowadzenia analiz procesów kolejkowych na sterowanym skrzyżowaniu dróg
Weryfikacja: Ocena poprawności wykonania ćwiczenia, sprawozdanie, sprawdzian pisemny lub ustny
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Tr2A_W06
Powiązane charakterystyki obszarowe:
I.P7S_WG
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Charakterystyka U01
- Posiada umiejętność zaplanowania i przeprowadzenia symulacji komputerowej pozwalającej na analizę procesów zachodzących w ruchu drogowym i ocenę jego jakości.
Weryfikacja: Ocena poprawności wykonania ćwiczenia, sprawozdanie, sprawdzian pisemny lub ustny
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Tr2A_U21
Powiązane charakterystyki obszarowe:
I.P7S_UW, III.P7S_UW.4.o
- Charakterystyka U02
- Posiada umiejętność wykorzystania aplikacji komputerowych do modelowania i symulacyjnej oceny efektywności procesu sterowania ruchem na skrzyżowaniach dróg. Potrafi określić wpływ wybranych parametrów modelu na przebieg modelowanych procesów w ruchu drogowym
Weryfikacja: Rozmowa podczas wykonywania ćwiczenia, sprawozdanie, sprawdzian pisemny lub ustny
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Tr2A_U09
Powiązane charakterystyki obszarowe:
I.P7S_UW, III.P7S_UW.1.o
- Charakterystyka U03
- Potrafi opisać wykonany przez siebie model i dyskutować na temat poprawności założeń i mechanizmów w nim zachodzących.
Weryfikacja: Rozmowa podczas wykonywania ćwiczenia, sprawozdanie
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Tr2A_U02
Powiązane charakterystyki obszarowe:
I.P7S_UK
- Charakterystyka U04
- Potrafi zaproponować modyfikację algorytmu sterowania i przeprowadzić symulacyjne jego testowanie
Weryfikacja: Ocena poprawności wykonania ćwiczenia, sprawozdanie, sprawdzian pisemny lub ustny
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Tr2A_U15
Powiązane charakterystyki obszarowe:
I.P7S_UW, III.P7S_UW.3.o