Nazwa przedmiotu:
Czynnik ludzki w inteligentnych systemach transportowych
Koordynator przedmiotu:
prof. dr hab. inż. Iwona Grabarek, Zakład Systemów Informatycznych i Mechatronicznych w Transporcie, Wydział Transportu PW
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia II stopnia
Program:
Transport
Grupa przedmiotów:
Specjalnościowe
Kod przedmiotu:
ZFS
Semestr nominalny:
2 / rok ak. 2019/2020
Liczba punktów ECTS:
2
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
60 godzin, w tym: praca na wykładach 15 godz., praca na ćwiczeniach laboratoryjnych 15 godz., studiowanie literatury przedmiotu 7 godz., konsultacje 3 godz. (w tym 2 godz. konsultacje w zakresie ćwiczeń laboratoryjnych), przygotowanie się do zaliczeń 7 godz., samodzielne przygotowanie sprawozdań 6 godz., zapoznanie się ze stosowanym oprogramowaniem 5 godz., udział w egzaminie 2 godz.
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
1,5 pkt ECTS (35 godz., w tym: praca na wykładach 15 godz., praca na ćwiczeniach laboratoryjnych 15 godz., konsultacje 3 godz., udział w egzaminie 2 godz.)
Język prowadzenia zajęć:
angielski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
1,0 pkt ECTS (28 godz., w tym: praca na ćwiczeniach laboratoryjnych 15 godz., konsultacje w zakresie ćwiczeń laboratoryjnych 2 godz., zapoznanie się ze stosowanym oprogramowaniem 5 godz., wykonanie sprawozdań poza godzinami zajęć 6 godz.)
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład15h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium15h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Student powinien posiadać wiedzę z zakresu ergonomii środków transportu i bezpieczeństwa pracy
Limit liczby studentów:
Wykład: brak; laboratorium: 12 osób
Cel przedmiotu:
Nabycie wiedzy i umiejętności potrzebnych do oceny roli i funkcjonowania człowieka w inteligentnych systemach transportowych
Treści kształcenia:
1. Wykład: Układ człowiek-maszyna w systemach transportowych; podstawowe definicje, ewolucja badań czynnika ludzkiego w technologiach transportowych. Rola i zadania człowieka w inteligentnych systemach transportowych w zakresie sterowania i użytkowania. Poziomy automatyzacji a alokacja zadań. Inteligentne systemy wspomagające pracę operatorów. Interfejs użytkownika – klasyfikacja, technologie, projektowanie. Zagadnienia sprawności działania użytkownika (pozyskiwanie i przetwarzanie informacji, sprawność psychofizyczna, koordynacja wzrokowo-ruchowa, świadomość sytuacyjna, uwaga i roztargnienie a zachowanie kierowcy). Ocena stanu operatora systemów transportowych (przeciążenie i niedociążenie psychiczne, zmęczenie, monotonia). Metody oceny czynnika ludzkiego w systemach transportowych. Przystosowanie systemów transportowych do użytkowników z dysfunkcjami. Problem akceptacji nowych technologii wśród użytkowników. Aspekty bezpieczeństwa w inteligentnych systemach transportowych a wymagania ergonomiczne. 2. Laboratorium: Ocena indywidualnych cech psychomotorycznych operatora Ocena stanu psychofizycznego operatora. Ocena elementów systemów transportowych z punktu widzenia ich przystosowania do osób z niepełnosprawnościami.
Metody oceny:
Wykład Ocena formująca obejmuje: • 2 pisemne sprawdziany zawierające /każdy po 5 pytań otwartych dotyczących wybranych zagadnień z zakresu specyfiki funkcjonowania czynnika ludzkiego w inteligentnych systemach transportowych; • 1 zadanie problemowe Uzyskanie z każdego sprawdzianu co najmniej oceny 4 zwalnia z egzaminu pisemnego. Ocena podsumowująca obejmuje: egzaminu pisemnego zawierającego 5 pytań otwartych oraz oceny z 1 zadania problemowego Laboratorium: ocena podsumowująca obejmuje: • 3 sprawdziany pisemne zawierające po 5 pytań otwartych oraz 3 sprawozdania z wykonanych ćwiczeń - minimalne wymagania na zaliczenie to pozytywnie ocenione wszystkie sprawozdania i co najmniej 60% poprawnych odpowiedzi w każdym kolokwium fakultatywna ocena podsumowująca wykład obejmuje: • pisemny egzamin poprawkowy zawierający 5 pytań otwartych z zakresu przedstawianych zagadnień oraz pozytywne oceny z 1 zadania problemowego laboratorium obejmuje: • pisemny sprawdzian zawierający 5 pytań otwartych, z zakresu wszystkich zagadnień objętych ćwiczeniami laboratoryjnymi Zaliczenie na ocenę minimalną wymaga zaliczenia 60% materiału.
Egzamin:
tak
Literatura:
Literatura podstawowa: 1. Barfield W., Dingus T.A.; Human Factors in Intelligent Transportation Systems, Published by Psychology Press, 1998 2. Gkikas N.., Automotive Ergonomics. Driver-Vehicle Interaction., CRC Press, Taylor&Francis Group, 2013 3. Harvey C, Stanton N., Usability Evaluation for In-Vehicle Systems., CRC Press, Taylor&Francis Group, 2013 4. Human Factors and Ergonomics Methods /edited by Stanton N. at all/, CRS Press 2005 Literatura uzupełniająca: 1. Guide to Methodology in Ergonomics – Designing for Human Use /ed. By Stanton N., Young M.S., Harvey C./ CRS Press 2014 2. Handbook of Human Factors Testing and Evaluation, /ed. By Charlton S.G., O’Brien T.G./ Lawrence Erlbaum Associates, Publishers 2002 3. Regan M.A., Lee J.D., Victor T.W., Driver Distraction and Inattention – Advances in Research and Countermeasures, Vol. 1; ASHGATE, 2013 4. Regan M.A., Horberry T., Stevens A., Driver Acceptance of New Technology, ASHGATE 2014
Witryna www przedmiotu:
www.simt.wt.pw.edu.pl
Uwagi:
O ile nie powoduje to zmian w zakresie powiązań danego modułu zajęć z kierunkowymi efektami kształcenia w treściach kształcenia mogą być wprowadzane na bieżąco zmiany związane z uwzględnieniem najnowszych osiągnięć naukowych.

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Charakterystyka W01
Student zna i rozumie rolę i zadania człowieka w inteligentnych systemach transportowych
Weryfikacja: 4 pytania otwarte na I kolokwium pisemnym z wykładu. Wymagane jest udzielenie poprawnej odpowiedzi przynajmniej na 2 pytania.
Powiązane charakterystyki kierunkowe: Tr2A_W05, Tr2A_W07
Powiązane charakterystyki obszarowe: I.P7S_WG, I.P7S_WK
Charakterystyka W02
Student zna i rozumie konieczność uwzględnienia ograniczeń i możliwości człowieka w budowie systemów transportowych
Weryfikacja: 2 pytania (1 na pierwszym kolokwium i 1 na drugim kolokwium z wykładu). Wymagane jest udzielenie poprawnej odpowiedzi przynajmniej na 55% z tych pytań. Pozytywna ocena z zadania problemowego.
Powiązane charakterystyki kierunkowe: Tr2A_W05, Tr2A_W06
Powiązane charakterystyki obszarowe: I.P7S_WG
Charakterystyka W03
Student zna i rozumie metody oceny czynnika ludzkiego w inteligentnych systemach transportowych
Weryfikacja: 4 pytania na drugim kolokwium pisemnym z wykładu. Wymagane jest udzielenie poprawnej odpowiedzi przynajmniej na 2 pytania. Pozytywna ocena z zadania problemowego.
Powiązane charakterystyki kierunkowe: Tr2A_W08
Powiązane charakterystyki obszarowe: I.P7S_WG

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Charakterystyka U01
Student potrafi dokonać analizy i oceny cech psychomotorycznych
Weryfikacja: Zaliczenie ćwiczenia laboratoryjnego. Warunkiem zaliczenia jest poprawne wykonanie ćwiczenia pod względem merytorycznym, wykonanie sprawozdania oraz wykazanie się wiedzą niezbędną do jego wykonania.
Powiązane charakterystyki kierunkowe: Tr2A_U11, Tr2A_U19
Powiązane charakterystyki obszarowe: I.P7S_UW, III.P7S_UW.4.o
Charakterystyka U02
Student potrafi dokonać analizy i oceny sprawności operatora
Weryfikacja: Zaliczenie ćwiczenia laboratoryjnego. Warunkiem zaliczenia jest poprawne wykonanie ćwiczenia pod względem merytorycznym, wykonanie sprawozdania oraz wykazanie się \wiedzą niezbędną do jego wykonania.
Powiązane charakterystyki kierunkowe: Tr2A_U09
Powiązane charakterystyki obszarowe: I.P7S_UW, III.P7S_UW.1.o
Charakterystyka U03
Student potrafi ocenić stopień przystosowania systemów transportowych do użytkowników z ograniczoną sprawnością
Weryfikacja: Zaliczenie ćwiczenia laboratoryjnego. Warunkiem zaliczenia jest poprawne wykonanie ćwiczenia pod względem merytorycznym, wykonanie sprawozdania oraz wykazanie się wiedzą niezbędną do jego wykonania.
Powiązane charakterystyki kierunkowe: Tr2A_U10
Powiązane charakterystyki obszarowe: I.P7S_UW, III.P7S_UW.2.o

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Charakterystyka K01
Student jest wrażliwy na pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko i człowieka, i ważność związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Weryfikacja: Prezentacja i obrona tez w rozwiązaniu indywidualnego zadania problemowego.
Powiązane charakterystyki kierunkowe: Tr2A_K05
Powiązane charakterystyki obszarowe: I.P7S_KR