- Nazwa przedmiotu:
- Wprowadzenie do zarządzania projektami
- Koordynator przedmiotu:
- prof. nzw. dr hab. Tomasz Starecki
- Status przedmiotu:
- Fakultatywny ograniczonego wyboru
- Poziom kształcenia:
- Studia II stopnia
- Program:
- Elektronika
- Grupa przedmiotów:
- Przedmioty ekonomiczno-społeczne
- Kod przedmiotu:
- WZAP
- Semestr nominalny:
- 4 / rok ak. 2019/2020
- Liczba punktów ECTS:
- 3
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład15h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt15h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- brak wymagań wstępnych
- Limit liczby studentów:
- Cel przedmiotu:
- Celem przedmiotu jest wprowadzenie do zarządzania projektami prowadzonego zgodnie z metodyką PMI (Project Management Institute).
- Treści kształcenia:
- Po przedstawieniu podstawowej terminologii wykład koncentruje się na omówieniu typowych działań realizowanych w ramach projektu i technik skutecznego zarządzania projektami. Materiał opanowany na wykładzie jest utrwalany podczas zajęć projektowych. Istotnym elementem tych zajęć jest analiza i dyskusja rozwiązań zadań projektowych przedstawianych przez poszczególne zespoły projektowe.
Treść wykładu
Podstawowa terminologia stosowana w zarządzaniu projektami
Procesy a projekty, fazy projektu, wpływ struktury organizacyjnej na projekt, udziałowcy projektu, kierownik projektu i jego rola
Inicjacja projektu, ze szczególnym uwzględnieniem metod analizy i zbierania informacji, określania potrzeb klienta, definiowania udziałowców projektu, celów projektu i czynników krytycznych sukcesu projektu
Struktura podziału prac, metody jej tworzenia i zakres wykorzystywania
Zarządzanie ryzykiem - pojęcie ryzyka w projektach, źródła i czynniki ryzyka, identyfikacja, ocena, łagodzenie, monitorowanie ryzyka
Szacowanie (zasobów, czasu, kosztów itp.)
Podstawy harmonogramowania, metoda ścieżki krytycznej
Realizacja zadań projektowych, śledzenie postępów projektu, raportowanie
Zarządzanie zmianami
Zarządzanie kosztami na przykładzie metody wartości uzyskanej
Zarządzanie zaopatrzeniem i kontraktami
Zamknięcie projektu. Zarządzanie zespołem projektowym
Główne przyczyny niepowodzeń w projektach. Podsumowanie
- Metody oceny:
- Oceny wystawiane są w oparciu o wyniki realizacji projektów.
Projekt realizowany jest w kilkuosobowych zespołach projektowych. Każdy zespół ma do opracowania, a następnie przedstawienia i wspólnej analizy/dyskusji na forum całej grupy inny temat. W oparciu o poznaną na wykładach metodykę, zespoły mają za zadanie opracować w kolejnych etapach: WBS, harmonogram projektu, analizę ryzyka projektu. Ocenie podlega jakość pracy poszczególnych zespołów oraz wkład pracy poszczególnych członków zespołów
- Egzamin:
- tak
- Literatura:
- Podstawowa:
A Guide to the Project Management Body of Knowledge (PMBOK)
Uzupełniająca:
Kompendium wiedzy o zarządzaniu projektami, Wydawnictwo WIG PRESS
J. R. Meredith, S. J. Mantel Jr., Project Management. A Managerial Approach
E. Yourdon, Marsz ku klęsce - poradnik dla projektanta systemów
- Witryna www przedmiotu:
- Uwagi:
Efekty uczenia się