- Nazwa przedmiotu:
- Źródła i rozwój dynamizmu życiowego człowieka
- Koordynator przedmiotu:
- Grzegorz Krzeszowski
- Status przedmiotu:
- Fakultatywny ograniczonego wyboru
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Elektronika
- Grupa przedmiotów:
- przedmioty ekonomiczno-społeczne
- Kod przedmiotu:
- RDC
- Semestr nominalny:
- 5 / rok ak. 2019/2020
- Liczba punktów ECTS:
- 2
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład0h
- Ćwiczenia30h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Przedmiot nie wymaga wstępnego przygotowania/wprowadzenia
- Limit liczby studentów:
- 30
- Cel przedmiotu:
- Celem zajęć jest przekazanie wiedzy wspomagającej potencjał osobowościowy studentów, przydatnej w pełnieniu szeroko rozumianych ról zawodowych i społecznych. Realizacja zajęć obejmuje udział słuchaczy w analizie przypadków, odgrywaniu ról oraz w symulacjach sytuacyjnych na podstawie przygotowanych materiałów. Zaliczenie przedmiotu na podstawie aktywnego uczestnictwa w zajęciach i kolokwium pisemnego.
- Treści kształcenia:
- Przegląd koncepcji osobowości: behawioralna, psychodynamiczna poznawcza, teoria pola, teoria ról (do wyboru) (4h).
Fazy rozwoju osobowości, wieloczynnikowe tło ich zróżnicowań (2h).
Eksperymenty nad zjawiskami: agresji, dysonansu poznawczego, stereotypu, konformizmu (4h).
Znaczenie więzi międzyludzkich: twórcze budowanie, współuczestnictwo, dystanse, izolacja (4h).
Od więzi zindywidualizowanej do wspólnoty anonimowej (2h).
Własna atrakcyjność - empiryczny opis czynników ją budujących (2h).
Analiza transakcyjna, teoria gier - jej kulturowe i osobiste znaczenie w budowaniu stosunków społecznych (4h).
Badania zjawiska stresu i ich empiryczny wymiar (2h).
Badania zjawiska optymizmu i czynników go warunkujących (2h)
Socjotechniczne sposoby pielęgnacji dynamizmu życiowego (2h).
Holistyczne spojrzenie na naturę ludzką. Podstawy ładu biologicznego, psychicznego, społecznego (2h).
Sprawdzian pisemny (2h).
- Metody oceny:
- Poprawne wypełnienie końcowego zadania będącego podsumowaniem zdobytych wiadomości na przykładach.
3,0 – student ma 4 nieobecności ale oddał wykonane w domu zadania z zajęć,
3,5 – student uczestniczył w zajęciach aktywnie, ale jego praca była lakoniczna,
4.0 – student był na zajęciach. Oddał poprawne wykonane prace w czasie zajęć i uzupełnił je w domu,
4,5 – student w czasie zajęć wykazał się znajomością zadanej literatury. Poprawnie wykonał prace na zajęciach i uzupełnił w domu te, które tego wymagały,
5,0 – student był na wszystkich zajęciach oddał poprawnie wszystkie prace z zajęć i wykonane w domu, wykazał się przy tym dużą znajomością literatury i terminologii, duża aktywność.
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- K.Obuchowski, Człowiek intencjonalny, PWN 1993
J. Rejkowski, Osobowość a społeczne zachowanie się ludzi, KiW 1992
J.Rejkowski, T.Bielicki-red., Dylematy współczesnej cywilizacji
a natura człowieka, Zysk i S-ka 1997
M.S. Seligman, Optymizmu można się nauczyć,Wyd.Media Rodzina, Poznań 1993
D. Goleman, Inteligencja emocjonalna, Media Rodzina, Poznań 1999
V. Ray, Jak się wzmocnić, tłum.J.J.Santorski, Warszawa 1994
Z.Nęcki, Wzajemna atrakcyjność, WiP 1990
G.Lindefild, Samokontrola emocjonalna, Amber 1997
R.Hull, Sukcesu można się nauczyć, Inelibo 1995
I.Tattersall, I stał się człowiek, CiS, WAB 2001
D. Rowntree, Sztuka studiowania - podejście realistyczne, Zysk i S-ka 2001
- Witryna www przedmiotu:
- brak
- Uwagi:
Efekty uczenia się