- Nazwa przedmiotu:
- Inżynieria ruchu lotniczego I
- Koordynator przedmiotu:
- dr inż. Anna Kwasiborska, adiunkt, Wydział Transportu Politechniki Warszawskiej, Zakład Inżynierii Transportu Lotniczego
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Transport
- Grupa przedmiotów:
- Specjalnościowe
- Kod przedmiotu:
- TR.NIP634
- Semestr nominalny:
- 6 / rok ak. 2019/2020
- Liczba punktów ECTS:
- 2
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 60 godz., w tym: praca na wykładach 18 godz., studiowanie literatury przedmiotu 27 godz., przygotowanie się do egzaminu 12 godz., konsultacje 1 godz., udział w egzaminie 2 godz.
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 1,0 pkt ECTS (21 godz., w tym: praca na wykładach 18 godz., konsultacje 1 godz., udział w egzaminie 2 godz.)
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 0
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład30h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- brak.
- Limit liczby studentów:
- brak
- Cel przedmiotu:
- Wprowadzenie w problematykę i opanowanie podstawowych pojęć z zakresu inżynierii ruchu lotniczego obejmujące służby kontroli ruchu lotniczego, elementy przestrzeni powietrznej kontrolowanej i niekontrolowanej, procedury lotów oraz systemy techniczne wspomagające bezpieczne i płynne przeloty statków powietrznych w skali krajowej i europejskiej.
- Treści kształcenia:
- Elementy składające się na inżynierię ruchu lotniczego. Identyfikacja problemów w IRL
Służby kontroli ruchu lotniczego
Przestrzeń niekontrolowana. Służba FIS
Przestrzeń kontrolowana
Zarządzanie ruchem lotniczym. ATFM, ASM, ATS, FUA
Procedury obowiązujące w obszarze zbliżania – STAR, SID
Ruch GAT i OAT, wybrane problemy ruchu GA
Nawigacja obszarowa - PRNAV, BRNAV, RNP, PBN
Funkcjonalne Bloki Przestrzeni (FAB) oraz Krajowy Program Bezpieczeństwa (SSP)
Integracja systemów ATM na poziomie europejskim – usługi zcentralizowane
Loty swobodnie planowane (FRA), trajektorie biznesowe oraz trajektorie 4D
A-CDM – istota systemu
Zarządzanie lotem, FMS (komputer pokładowy) w systemie ATM
TCAS II, EGPWS / TAWS i ich wpływ na system ATM
Pegasus 21 jako przykład systemu kontroli ruchu lotniczego
- Metody oceny:
- Ocena podsumowująca: egzamin pisemny złożony w postaci testu składającego się z 20 pytań. Spośród nich znajduje się 13 pytań zamkniętych z możliwością wyboru jednej prawidłowej odpowiedzi (1 pkt za każdą prawidłową odpowiedź), pytania od nr 14 do nr 20 - pytania otwarte (2 pkty za prawidłową odpowiedź). Uzyskanie pozytywnej oceny przy min. 14 punktów.
- Egzamin:
- tak
- Literatura:
- Malarski M.: Inżynieria ruchu lotniczego. OW PW Warszawa 2006.
Współczesne problemy inżynierii ruchu lotniczego – praca zbiorowa pod redakcją prof. Jacka Skorupskiego,
Doc4444 – Procedury służb żeglugi powietrznej,
Załączniki ICAO www.ulc.gov.pl
- Witryna www przedmiotu:
- brak
- Uwagi:
- O ile nie powoduje to zmian w zakresie powiązań danego przedmiotu z kierunkowymi efektami uczenia się w treściach kształcenia mogą być wprowadzane na bieżąco zmiany związane z uwzględnieniem najnowszych osiągnięć naukowych.
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Charakterystyka W01
- 1. posiada wiedzę zakresie nauk podstawowych przydatną do formułowania i rozwiązywania prostych zadań z inżynierii ruchu lotniczego 2. ma elementarną wiedzę w zakresie dyscyplin inżynierskich powiązanych z problemami rl 3. ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia charakteryzujące zarządzanie rl 4. ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi obszarami inżynierii rl 5. ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych w obszarze rl
Weryfikacja: egzamin
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Tr1A_W09, Tr1A_W05
Powiązane charakterystyki obszarowe:
I.P6S_WG, I.P6S_WK
- Charakterystyka W02
- 6. zna podstawowe metody, techniki i narzędzia stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich związanych z inżynierią ruchu lotniczego, 7. ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania ruchem lotniczym, w tym zarządzania jakością ruchu i prowadzenia działalności gospodarczej, 8. zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości, wykorzystującej wiedzę z zakresu organizacji komercyjnego ruchu lotniczego i jego obsługi
Weryfikacja: egzamin
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Tr1A_W14, Tr1A_W12, Tr1A_W09
Powiązane charakterystyki obszarowe:
I.P6S_WK, III.P6S_WK.o, I.P6S_WG
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Charakterystyka U01
- 1. potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych źródeł, także w języku angielskim w zakresie inżynierii ruchu lotniczego, potrafi integrować uzyskane informacje i dokonywać ich interpretacji oraz wyciągać wnioski i formułować opinie w zakresie zarządzania ruchem lotniczym 2. potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych technik w środowisku zawodowym inżynierów ruchu lotniczego oraz w innych środowiskach, także w języku angielskim
Weryfikacja: egzamin
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Tr1A_U02, Tr1A_U01
Powiązane charakterystyki obszarowe:
I.P6S_UK, I.P6S_UW
- Charakterystyka U02
- 4. potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski w zakresie rl, 6. potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi rozwiązania prostego problemu inżynierii ruchu lotniczego oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Weryfikacja: egzamin
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Tr1A_U22, Tr1A_U09
Powiązane charakterystyki obszarowe:
I.P6S_UW, III.P6S_UW.4.o, III.P6S_UW.1.o