- Nazwa przedmiotu:
- Meteorologia lotnicza
- Koordynator przedmiotu:
- dr inż. Anna Kwasiborska, adiunkt, Wydział Transportu Politechniki Warszawskiej, Zakład Inżynierii Transportu Lotniczego
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Transport
- Grupa przedmiotów:
- Specjalnościowe
- Kod przedmiotu:
- TR.NIP507
- Semestr nominalny:
- 5 / rok ak. 2019/2020
- Liczba punktów ECTS:
- 2
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 60 godz., w tym: praca na ćwiczeniach 18 godz., ze studiowanie literatury przedmiotu 20 godz., przygotowanie do ćwiczeń i kartkówek 20 godz., konsultacje 2 godz.
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 1,0 pkt ECTS (20 godz., w tym: praca na ćwiczeniach 18 godz., konsultacje 2 godz.)
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 0 pkt. ECTS
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład0h
- Ćwiczenia30h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- brak
- Limit liczby studentów:
- 30
- Cel przedmiotu:
- Zapoznanie studentów z ogólną wiedzą w zakresie organizacji transportu lotniczego. Przedstawienie zjawisk i procesów fizycznych zachodzących w atmosferze ziemskiej jak również wiedzy ogólnej, zawierającej podstawy meteorologii oraz opis czynników atmosferycznych oddziałujących na operacje lotnicze.
- Treści kształcenia:
- Treść ćwiczeń:
Podstawy organizacji transportu lotniczego. Organizacja przestrzeni powietrznej, zasady ruchu lotniczego, służby żeglugi powietrznej. Meteorologia ogólna. Budowa i skład atmosfera ziemskiej. Atmosfera wzorcowa (ISA-ICAO). Ciśnienie atmosferyczne. Pomiar wysokości. Wysokość względna, bezwzględna, poziom lotu. Nastawianie wysokościomierza. Wilgotność i opady atmosferyczne. Układ baryczne. Temperatura. Inwersje. Masy powietrza nad Europą. Fronty atmosferyczne. Chmury. Rodzaje, tworzenie się i warunki lotu w chmurach. Wiatr. Róża wiatrów. Wpływ wiatru na start i lądowanie samolotu. Niebezpieczne zjawiska pogody i wpływ na ruch lotniczy. Burza. Trąba powietrzna. Tornado. Mgły. Zamglenia. Pyły wulkaniczne. Turbulencje. Rodzaje turbulencji. Wypadki spowodowane warunkami atmosferycznymi. Oblodzenie elementów statku powietrznego i zespołu napędowego. Oblodzenie w różnych obszarach. Zapobieganie oblodzeniu i usuwanie oblodzenia. Analiza i prognozowanie pogody. Mapy pogody dla lotnictwa ogólnego. Naziemne radary meteorologiczne. Obserwacje meteorologiczne. Organizacja meteorologiczna. Służby meteorologiczne na lotniskach. Inspektorat Nadzoru MET i AIS. Akty prawne dot. MET i AIS. Aktualności dot. MET i AIS. Informacje pogodowe dla planowania lotu. Depesze METAR, SPECI, TAF. Informacja GAFOR, GAMET, VOLMET, ATIS, AIRMET, SIGMET, SWOWTAM, ASHTAM. Gromadzenie danych meteorologicznych.
- Metody oceny:
- Ocena formująca: dwie kartkówki na ćwiczeniach. Ocena podsumowująca: średnia z ocen cząstkowych. Wymagane uzyskanie minimum 51 punktów.
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- Janiszewski S.: Podstawy meteorologii lotniczej, WPK, Gliwice 2009.
Szewczak P.: Meteorologia dla pilota samolotowego PPL, CPL, ATPL, IR. Avia-test. Poznań 2007.
Popławska A.: Meteorologia ogólna, IMiGW, Warszawa 2004.
- Witryna www przedmiotu:
- http://www2.wt.pw.edu.pl/~akw/meteolotnicza.html
- Uwagi:
- O ile nie powoduje to zmian w zakresie powiązań danego modułu zajęć z kierunkowymi efektami kształcenia w treściach kształcenia mogą być wprowadzane na bieżąco zmiany związane z uwzględnieniem najnowszych osiągnięć naukowych.
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Charakterystyka W01
- Posiada wiedzę o zjawiskach zachodzących w atmosferze ziemskiej, o procesach termodynamicznych zachodzących w atmosferze, a także wiedzę dotyczącą rozpoznawania chmur i opadów oraz tworzenia się układów niskiego ciśnienia. Rozumie proces gromadzenia danych meteorologicznych oraz zasady organizacji meteorologicznej lotnictwa.
Weryfikacja: kartkówka
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Tr1A_W09, Tr1A_W02
Powiązane charakterystyki obszarowe:
I.P6S_WG
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Charakterystyka U01
- Potrafi pozyskiwać informację o zjawiskach zachodzących w atmosferze z literatury i innych źródeł oraz omówić informacje meteorologiczne dla planowania lotu, jak również uwzględnić w praktyce zjawiska atmosferyczne wpływające na ruchu lotniczy, a także interpretować uzyskane wyniki i wyciągnąć wnioski.
Weryfikacja: kartkówka
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Tr1A_U01, Tr1A_U20, Tr1A_U03
Powiązane charakterystyki obszarowe:
I.P6S_UW, III.P6S_UW.2.o, I.P6S_UK
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Charakterystyka K01
- Ma świadomość posiadanej wiedzy z zakresu meteorologii i wpływu warunków atmosferycznych na ruch lotniczy oraz rozumie potrzebę uczenia się, przede wszystkim w celu podnoszenia swoich kompetencji zawodowych i osobistych. Jest też gotów do myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy i odpowiedzialny.
Weryfikacja: kartkówka
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Tr1A_K05, Tr1A_K01
Powiązane charakterystyki obszarowe:
I.P6S_KO, I.P6S_KK