Nazwa przedmiotu:
Ruch drogowy i miejski II
Koordynator przedmiotu:
mgr inż. Mirosław Czerliński, Wydział Transportu Politechniki Warszawskiej, Zakład Sterowania Ruchem i Infrastruktury Transportu
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Transport
Grupa przedmiotów:
Specjalnościowe
Kod przedmiotu:
TR.NIP722
Semestr nominalny:
6 / rok ak. 2019/2020
Liczba punktów ECTS:
2
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
50 godz., w tym: praca na ćwiczeniach audytoryjnych 9 godz., zapoznanie się ze wskazaną literaturą 19 godz., przygotowanie się do ćwiczeń audytoryjnych 18 godz., konsultacje 4 godz.
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
0,5 pkt ECTS (13 godz., w tym praca na ćwiczeniach audytoryjnych 9 godz., konsultacje 4 godz.)
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
0
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład0h
  • Ćwiczenia15h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Podstawy inżynierii ruchu, Drogowe układy komunikacyjne I, Probabilistyka I, Ruch drogowy i miejski I
Limit liczby studentów:
30 osób
Cel przedmiotu:
Uzyskanie wiedzy o metodach i narzędziach umożliwiających analizę przepustowości układu transportowego: modelach teoretycznych i praktycznych metodach i narzędziach wyznaczania przepustowości dróg.
Treści kształcenia:
Repetytorium wiedzy w zakresie przepustowości dróg i ulic: podstawowe pojęcia, czynniki drogowe i ruchowe kształtujące przepustowość. Normy i wytyczne stosowane przy wyznaczaniu przepustowości. Praktyczne metody i rachunkowe zadania dla wyznaczania przepustowości i określania warunków ruchu dla: dróg dwupasowych dwukierunkowych, wielopasowych, odcinków przeplatania, dróg łącznikowych. Przepustowość skrzyżowań niesterowanych, skrzyżowań typu rondo i skrzyżowań sterowanych sygnalizacją. Przepustowość ciągów pieszych i dróg dla rowerów. Przepustowość korytarzy transportu publicznego.
Metody oceny:
3 kolokwia ze znajomości metod wyznaczania przepustowości: zadania rachunkowe w formie pisemnej, każde z oceną liczbową. Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest uzyskanie oceny co najmniej 3,0 z każdego kolokwium. Ocena końcowa wyznaczana jest na podstawie średniej arytmetycznej ocen z wszystkich kolokwiów.
Egzamin:
nie
Literatura:
1. Gaca S., Suchorzewski W., Tracz M.: "Inżynieria ruchu drogowego. Teoria i praktyka", WKiŁ 2011. 2. Metoda obliczania przepustowości skrzyżowań z sygnalizacją świetlną – GDDKiA, Warszawa, 2004 3. Metoda obliczania przepustowości skrzyżowań bez sygnalizacji świetlnej – GDDKiA, Warszawa, 2004 4. Metoda obliczania przepustowości rond – GDDKiA, Warszawa, 2004 5. Instrukcja obliczania przepustowości dróg I i II klasy technicznej (autostrady i drogi ekspresowe) – GDDP, Warszawa, 1995. 6. Instrukcja obliczania przepustowości dróg zamiejskich – GDDP, Warszawa, 1992. 7. Highway Capacity Manual 2016, Transportation Research Board. Washington, D.C. 2016.
Witryna www przedmiotu:
brak
Uwagi:
O ile nie powoduje to zmian w zakresie powiązań danego przedmiotu z efektami uczenia się w treściach kształcenia mogą być wprowadzane na bieżąco zmiany związane z uwzględnieniem najnowszych osiągnięć naukowych.

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Charakterystyka W01
Ma wiedzę niezbędną do rozumienia wpływu czynników drogowych, ruchowych, urbanistycznych i społecznych na przepustowość poszczególnych elementów infrastruktury drogowej.
Weryfikacja: Kolokwium pisemne z ćwiczeń, część zadania rachunkowego uwzględniająca współczynniki korygujące wartość przepustowości podstawowej, wymagane jest poprawne dobranie wartości przynajmniej połowy współczynników.
Powiązane charakterystyki kierunkowe: Tr1A_W09
Powiązane charakterystyki obszarowe: I.P6S_WG
Charakterystyka W02
Zna zależności matematyczne opisujące zasady wyznaczania przepustowości różnymi metodami.
Weryfikacja: Kolokwium pisemne z ćwiczeń, część zadania rachunkowego wymagająca zastosowania odpowiedniej metody i rozwiązania zadania, wymagane jest przedstawienie odpowiedniej metody i poprawne rozwiązanie przynajmniej połowy zadania.
Powiązane charakterystyki kierunkowe: Tr1A_W12
Powiązane charakterystyki obszarowe: I.P6S_WG

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Charakterystyka U01
Potrafi pozyskiwać i integrować wiadomości z różnych dziedzin wiedzy w celu analizy przepustowości różnych elementów infrastruktury drogowej.
Weryfikacja: Kolokwium pisemne z ćwiczeń, część zadania rachunkowego uwzględniająca różne parametry rozpatrywanych obiektów oraz ruchu drogowego, wymagana jest poprawna identyfikacja przynajmniej połowy danych w zadaniu.
Powiązane charakterystyki kierunkowe: Tr1A_U01
Powiązane charakterystyki obszarowe: I.P6S_UW
Charakterystyka U02
Posiada bieglość metodyczną i rachunkowa w wyznaczaniu przepustowości różnych elementów infrastruktury drogowej.
Weryfikacja: Kolokwium pisemne z ćwiczeń, zadanie rachunkowe do rozwiązania w określonym czasie, wymagane jest przedstawienie rozwiązania do oceny w określonym czasie.
Powiązane charakterystyki kierunkowe: Tr1A_U18
Powiązane charakterystyki obszarowe: I.P6S_UW, III.P6S_UW.3.o
Charakterystyka U03
Potrafi stosować metody rachunku przepustowości dla wyznaczania warunków ruchu i parametrów geometryczno – ruchowych dróg i skrzyżowań.
Weryfikacja: Kolokwium pisemne z ćwiczeń, część zadania rachunkowego polegająca na wyznaczeniu warunków ruchowych lub parametrów geometryczno-ruchowych obiektu, wymagana jest poprawna identyfikacja warunków ruchowych lub określenie parametrów geometryczno-ruchowych obiektu.
Powiązane charakterystyki kierunkowe: Tr1A_U20
Powiązane charakterystyki obszarowe: I.P6S_UW, III.P6S_UW.2.o