- Nazwa przedmiotu:
- Technologia transportu samochodowego III
- Koordynator przedmiotu:
- dr hab. inż. Mariusz Wasiak, prof. PW., Wydział Transportu Politechniki Warszawskiej, Zakład Inżynierii Systemów Transportowych i Logistyki
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Transport
- Grupa przedmiotów:
- Specjalnościowe
- Kod przedmiotu:
- TR.NIP709
- Semestr nominalny:
- 7 / rok ak. 2019/2020
- Liczba punktów ECTS:
- 3
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 90 godz., w tym: praca na zajęciach projektowych 18 godz., zapoznanie się ze wskazaną literaturą 20 godz., wykonanie pracy projektowej poza godzinami zajęć dydaktycznych 40 godz., konsultacje 3 godz., przygotowanie się do obrony pracy projektowej 8 godz., obrona pracy projektowej 1 godz.
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 1,0 pkt ECTS (22 godz., w tym: praca na zajęciach projektowych 18 godz., konsultacje 3 godz., obrona pracy projektowej 1 godz.)
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 3,0 pkt ECTS (90 godz., w tym: praca na zajęciach projektowych 18 godz., zapoznanie się ze wskazaną literaturą 20 godz., wykonanie pracy projektowej poza godzinami zajęć dydaktycznych 40 godz., konsultacje 3 godz., przygotowanie się do obrony pracy projektowej 8 godz., obrona pracy projektowej 1 godz.)
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład0h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt30h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Wiedza z zakresu podatności transportowej ładunków oraz procesów technologicznych w transporcie samochodowym.
- Limit liczby studentów:
- 15
- Cel przedmiotu:
- Uzyskanie umiejętności formowania jednostek ładunkowych oraz rozmieszczania ładunku w przestrzeni ładunkowej pojazdu przy uwzględnieniu kryteriów technicznych i ekonomicznych, jak również umiejętności doboru postaci transportowej ładunków i środków przewozowych do realizacji zadań przewozowych ze względu na wydajność i koszt transportu oraz całkowite koszty logistyczne.
- Treści kształcenia:
- Zasady formowania jednorodnych jednostek ładunkowych oraz rozmieszczania ładunku jednorodnego w przestrzeni ładunkowej. Metoda analityczna formowania jednorodnych jednostek ładunkowych paletowych i kontenerowych. Metoda analityczna planowania załadunku pojazdu jednostkami opakowaniowymi, jednostkami ładunkowymi paletowymi lub kontenerowymi, przy uwzględnieniu zabezpieczenia ładunku na czas przewozu, a także wymiarów i ładowności maksymalnej pojazdu, jego dopuszczalnej masy całkowitej oraz dopuszczalnego i maksymalnego obciążenia osi pojazdu. Wymiarowanie procesów transportowych ze względu na wydajność oraz koszty przy uwzględnieniu środków transportowych rozdzielnych i zespolonych oraz warunków pracy. Ustalanie odległościowego zasięgu działania środków transportowych ze względu na wydajność i koszty. Kalkulacja kosztów logistycznych wrażliwych na dobór pojazdu dla wariantów przewozu wybranego ładunku w ustalonej relacji przewozu. Analiza uzyskanych wyników, ich interpretacja i ocena.
- Metody oceny:
- Projekt: ocena formująca: monitorowanie i ocena postępów w realizacji zadania projektowego oraz wskazywanie i omawianie popełnianych błędów, ocena podsumowująca: obrona pracy projektowej.
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- Literatura podstawowa:
1. Bogdanowicz S.: Podatność. Teoria i zastosowanie w transporcie, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa 2012.
2. Lissowska E. (red.): Technologia procesów przewozowych w transporcie samochodowym, WKiŁ, Warszawa 1975.
3. Madeyski M., Lissowska E.: Badania analityczne transportu samochodowego. WKiŁ.Warszawa 1975.
4. PN-EN 12195-1:2011, Zestawy do utwierdzania ładunków na pojazdach drogowych. Bezpieczeństwo. Część 1: Obliczanie sił mocowania.
5. Prochowski L., Żuchowski A.: Technika transportu ładunków, WKiŁ, Warszawa 2009.
6. Wasiak M.: Problem decyzyjny doboru pojazdów a koszty logistyczne oraz ekonomiczna wielkość zamówień, Prace Naukowe Politechniki Warszawskiej. Transport, OWPW, Warszawa 2016.
Literatura uzupełniająca:
1. Mendyk E.: Ekonomika i organizacja transportu, WSL, Poznań 2002.
2. Mindur L. (red.): Technologie transportowe XXI wieku, ITE, Warszawa-Radom 2008.
3. Starkowski D., Bieńczak K., Zwierzycki W.: Samochodowy transport krajowy i międzynarodowy. Kompedium wiedzy praktycznej. Tom I. Zabezpieczenia ładunków oraz zagadnienia techniczno-eksploatacyjne w transporcie drogowym, SYSTHERM D. Gazińska S.J., Poznań 2010.
4. Wasiak M., Jacyna-Gołda I.: Transport drogowy w łańcuchach dostaw. Wyznaczanie kosztów, PWN, Warszawa 2016.
5. Wytyczne z 2014 r. odnośnie do europejskich najlepszych praktyk w zakresie mocowania ładunków w transporcie drogowym (wersja ostateczna), Komisja Europejska, Dyrekcja Generalna ds. Mobilności i Transportu, Bruksela 2014.
- Witryna www przedmiotu:
- brak
- Uwagi:
- O ile nie powoduje to zmian w zakresie powiązań danego przedmiotu z kierunkowymi efektami uczenia się w treściach kształcenia mogą być wprowadzane na bieżąco zmiany związane z uwzględnieniem najnowszych osiągnięć naukowych.
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Charakterystyka W01
- Zna i rozumie zasady formowania jednorodnych jednostek ładunkowych oraz rozmieszczania ładunku jednorodnego w przestrzeni ładunkowej, jak również potrafi dobrać odpowiedni środek transportu.
Weryfikacja: Ocena pracy projektowej, w tym weryfikacja przyjętych rozwiązań ze względu na cechy ładunku.
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Tr1A_W09
Powiązane charakterystyki obszarowe:
I.P6S_WG
- Charakterystyka W02
- Ma wiedzę o ustalaniu sfer wyłącznego i uzupełniającego się działania rodzajów transportu oraz o wpływie doboru pojazdów na wydajność i koszty przewozu oraz na koszty logistyczne.
Weryfikacja: Ocena pracy projektowej w zakresie poprawności wnioskowania oraz rozmowa podczas obrony projektu.
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Tr1A_W09
Powiązane charakterystyki obszarowe:
I.P6S_WG
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Charakterystyka U01
- Potrafi w sposób sformalizowany zaprojektować jednostkę ładunkową oraz zaplanować rozmieszczenie ładunku w przestrzeni ładunkowej pojazdu, tak aby, przy uwzględnieniu przepisów o ruchu drogowym, maksymalnie wykorzystać zdolności przewozowe środków pracy w transporcie.
Weryfikacja: Ocena pracy projektowej w zakresie zaprojektowanych jednostek ładunkowych i rozmieszczenia ładunku w pojeździe.
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Tr1A_U24, Tr1A_U11
Powiązane charakterystyki obszarowe:
I.P6S_UW, III.P6S_UW.4.o, III.P6S_UW.2.o
- Charakterystyka U02
- Potrafi zaprojektować zabezpieczenie ładunku na czas przewozu.
Weryfikacja: Ocena pracy projektowej w zakresie poprawności i racjonalności rozwiązań przyjętych w zakresie mocowania ładunku.
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Tr1A_U25, Tr1A_U24
Powiązane charakterystyki obszarowe:
I.P6S_UW, III.P6S_UW.4.o
- Charakterystyka U03
- Ma umiejętność wymiarowania procesów transportowych ze względu na wydajność oraz koszty przy uwzględnieniu środków transportowych rozdzielnych i zespolonych oraz warunków pracy.
Weryfikacja: Ocena pracy projektowej w zakresie wymiarowania procesów transportowych ze względu na wydajność i koszty, w tym poprawności zrealizowanych obliczeń.
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Tr1A_U24, Tr1A_U16
Powiązane charakterystyki obszarowe:
I.P6S_UW, III.P6S_UW.4.o, III.P6S_UW.2.o
- Charakterystyka U04
- Potrafi porównać technologie transportu samochodowego ze względu na wydajność i koszty transportu, jak również całkowite koszty logistyczne.
Weryfikacja: Ocena pracy projektowej w zakresie poprawności wnioskowania oraz rozmowa podczas obrony projektu.
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Tr1A_U16, Tr1A_U18
Powiązane charakterystyki obszarowe:
I.P6S_UW, III.P6S_UW.2.o, III.P6S_UW.3.o
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Charakterystyka K01
- Ma świadomość konieczności ustawicznego uczenia się.
Weryfikacja: Obrona pracy projektowej i dyskusja na temat potencjalnych usprawnień rozwiązania.
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Tr1A_K01
Powiązane charakterystyki obszarowe:
I.P6S_KK