Nazwa przedmiotu:
Kolejowe układy transportowe II
Koordynator przedmiotu:
dr hab. inż. Jacek Kukulski, prof. uczelni, Wydział Transportu Politechniki Warszawskiej Zakład Sterowania Ruchem i Infrastruktury Transportu
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Transport
Grupa przedmiotów:
Specjalnościowe
Kod przedmiotu:
TR.NIP615
Semestr nominalny:
6 / rok ak. 2019/2020
Liczba punktów ECTS:
3
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
90 godz., w tym: praca na wykładach 9 godz., praca na ćwiczeniach 9 godz., studiowanie literatury przedmiotu w zakresie wykładu 12 godz., studiowanie literatury przedmiotu w zakresie ćwiczeń 10 godz., wykonanie obliczeń symulacyjnych i przygotowanie dokumentacji poza godzinami zajęć 31 godz., przygotowanie się do zaliczenia wykładu 14 godz., przygotowanie się do zaliczenia ćwiczeń 2 godz., konsultacje 3 godz.
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
1,0 pkt. ECTS (23 godz., w tym: praca na wykładach 9 godz., praca na ćwiczeniach 9 godz. (wykonanie obliczeń na ćwiczeniach), konsultacje 3 godz. (w tym konsultacje w zakresie ćwiczeń 2 godz.))
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
2,0 pkt. ECTS (54 godz., w tym: praca na ćwiczeniach 9 godz. (wykonanie dokumentacji z obliczeń), studiowanie literatury przedmiotu w zakresie ćwiczeń 10 godz., wykonanie obliczeń symulacyjnych i przygotowanie dokumentacji poza godzinami zajęć 31 godz., przygotowanie się do zaliczenia ćwiczeń 2 godz., konsultacje w zakresie ćwiczeń 2 godz.)
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład15h
  • Ćwiczenia15h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Wiedza dotycząca kolejowych układów transportowych
Limit liczby studentów:
wykład: brak, ćwiczenia: 30 osób
Cel przedmiotu:
Zapoznanie się z zasadami technicznego i funkcjonalnego projektowania układów torowych stacji oraz infrastrukturą kolejowych punktów eksploatacyjnych
Treści kształcenia:
Treść wykładu: Podziały kolejowych punktów eksploatacyjnych. Infrastruktura stacji i punktów ekspedycyjnych - układy torowe, obiekty do obsługi ruchu pasażerskiego i towarowego. Elementy technicznego projektowania układów torowych stacji - długości, pochylenia, rozstawy torów, konstruowanie dróg zwrotnicowych. Komputerowe wspomaganie projektowania układów torowych stacji. Funkcjonalne wymiarowanie układów torowych. Stacje węzłowe. Duże stacje pasażerskie. Terminale transportu intermodalnego. Węzły kolejowe i węzły komunikacyjne - aspekty planowania przestrzennego i ochrony środowiska. Treść ćwiczeń : Ćwiczenia obejmują wykorzystanie programu DIMO (Diagnostyka Przedmodernizacyjna) do celów projektowania, modernizacji układów torowych, linii kolejowych. Zakres ćwiczeń z wykorzystaniem aplikacji DIMO obejmuje: - analizę parametrów kinematycznych; - optymalizację przechyłki; - projektowanie poszerzeń międzytorzy; - połączenie torów ukośnych rozjazdami; - optymalizacja promienia łuku za torem zwrotnym.
Metody oceny:
wykład - zaliczenie część pisemna (4-do 5 pytań otwartych) - zalicza 50 % poprawnych odpowiedzi; ćwiczenia - wykonanie dokumentacji w formie obliczeń i rysunków - zalicza poprawnie wykonane obliczenia symulacyjne i sporządzona dokumentacja oraz poprawna odpowiedź ustna na co najmniej 3 z 5 pytań.
Egzamin:
nie
Literatura:
1. Basiewicz T., Rudziński L., Jacyna M. Linie kolejowe. Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa 1997. 2. Towpik K.: Infrastruktura transportu kolejowego, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa 2015. 3. Towpik K. Infrastruktura transportu szynowego. Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa 2017. 4. Bałuch H., Bałuch M. Układy geometryczne toru i ich deformacje. Kolejowa Oficyna Wydawnicza. Warszawa 2010r. 5. Massel A. Projektowanie linii i stacji kolejowych, Kolejowa Oficyna Wydawnicza 2010. 6. Id-1 Warunki techniczne utrzymania nawierzchni na liniach kolejowych - PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., Warszawa 2005 (ze zmianami z dnia 30.04.2015). 7. Techniczne Specyfikacje Interoperacyjności (ang. Technical Specifications for Interoperability TSI) ROZPORZĄDZENIE KOMISJI (UE) NR 1300/2014 z dnia 18 listopada 2014 r. w sprawie technicznych specyfikacji interoperacyjności odnoszących się do dostępności systemu kolei Unii dla osób niepełnosprawnych i osób ograniczonej możliwości poruszania się. 8. Techniczne Specyfikacje Interoperacyjności (ang. Technical Specifications for Interoperability TSI): Rozporządzenie Komisji Europejskiej nr 1299/2014 z dnia 18 listopada 2014 r., dotyczące technicznych specyfikacji interoperacyjności podsystemu „Infrastruktura” systemu kolei w Unii Europejskiej. 9. Węgierski J. Układy torowe stacji. WKiŁ, Warszawa 1974. 10. Rudziński L., Bąbel J., Tokarska A. Projektowanie stacji kolejowych. Wydawnictwa Politechniki Warszawskiej, Warszawa 1987. 11. Rozporządzenie Ministra Infrastruktury i Rozwoju poz. 867 z dnia 30.06.2014 zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budowle kolejowe i ich usytuowanie. 12. Grulkowski S., Kędra Z., Koc W., Nowakowski M.J.: Drogi szynowe. Wydawnictwo Politechniki Gdańskiej, Gdańsk 2013.
Witryna www przedmiotu:
brak
Uwagi:
O ile nie powoduje to zmian w zakresie powiązań danego przedmiotu z kierunkowymi efektami w treściach kształcenia mogą być wprowadzane na bieżąco zmiany związane z uwzględnieniem najnowszych osiągnięć naukowych.

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Charakterystyka W01
Posiada wiedzę teoretyczną dotyczącą stacji kolejowych, stacji węzłowych; posiada wiedzę dotyczącą infrastruktury stacji i punktów ekspedycyjnych - układy torowe, obiekty do obsługi ruchu pasażerskiego i towarowego.
Weryfikacja: wykład - zaliczenie część pisemna - dwa pytania (pytanie oceniane w skali od 2-5, zalicza ocena 3)
Powiązane charakterystyki kierunkowe: Tr1A_W09
Powiązane charakterystyki obszarowe: I.P6S_WG
Charakterystyka W02
Posiada wiedzę dotyczącą projektowania układów torowych stacji; zna zasady konstruowania dróg zwrotnicowych; zna zasady funkcjonalno-użytecznego projektowania układów torowych stacji, urządzeń do obsługi pasażerów i ładunków.
Weryfikacja: wykład - zaliczenie część pisemna - trzy pytania (pytanie oceniane w skali od 2-5, zalicza ocena 3)
Powiązane charakterystyki kierunkowe: Tr1A_W12, Tr1A_W09
Powiązane charakterystyki obszarowe: I.P6S_WG

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Charakterystyka U01
Potrafi zastosować aplikacje komputerowe wspomagające projektowanie i modernizację układów torowych stacji
Weryfikacja: Ćwiczenia – wykonanie obliczeń z wykorzystaniem programu DIMO, przygotowanie poprawne dokumentacji i zaliczenie ustne ( poprawna odpowiedź ustna na co najmniej 3 z 5 pytań).
Powiązane charakterystyki kierunkowe: Tr1A_U11, Tr1A_U24
Powiązane charakterystyki obszarowe: I.P6S_UW, III.P6S_UW.2.o, III.P6S_UW.4.o

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Charakterystyka K01
Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, przede wszystkim w celu podnoszenia swoich kompetencji zawodowych i osobistych
Weryfikacja: Rozmowa ustna podczas zaliczenia ćwiczeń.
Powiązane charakterystyki kierunkowe: Tr1A_K01
Powiązane charakterystyki obszarowe: I.P6S_KK