- Nazwa przedmiotu:
- Silniki samochodowe II
- Koordynator przedmiotu:
- dr hab. inż. Andrzej Wolff, ad., Wydział Transportu Politechniki Warszawskiej, Zakład Eksploatacji i Utrzymania Pojazdów
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Transport
- Grupa przedmiotów:
- Specjalnościowe
- Kod przedmiotu:
- TR.NIS706
- Semestr nominalny:
- 7 / rok ak. 2019/2020
- Liczba punktów ECTS:
- 4
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 118 godz. w tym: praca na ćwiczeniach 9 godz., praca na laboratoriach 9 godz., konsultacje 3 godz. (w tym konsultacje w zakresie laboratoriów 2 godz.), zapoznanie się z literaturą 12 godz., przygotowanie się do kolokwiów z ćwiczeń 14 godz., wykonanie prac zespołowych w zakresie ćwiczeń 15 godz., przygotowanie się do laboratorium oraz zaliczeń z laboratorium 15 godz., opracowywanie sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych 41 godz.
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 1,0 pkt ECTS (21 godz. w tym: praca na ćwiczeniach 9 godz., praca na laboratoriach 9 godz., konsultacje 3 godz.)
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 3,0 pkt ECTS (82 godz. w tym: praca na laboratoriach 9 godz., konsultacje w zakresie laboratoriów 2 godz., wykonanie prac zespołowych w zakresie ćwiczeń 15 godz., przygotowanie się do laboratorium oraz zaliczeń z laboratorium 15 godz., opracowywanie sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych 41 godz.)
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład0h
- Ćwiczenia9h
- Laboratorium9h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Silniki Samochodowe I
- Limit liczby studentów:
- ćwiczenia: 30 osób, laboratorium: zespoły po 7-10 osób
- Cel przedmiotu:
- Zdobycie umiejętności samodzielnego przeprowadzania symulacji komputerowych wybranych procesów pracy tłokowego silnika spalinowego oraz wykonywania wstępnych projektów wybranych części silnika.
- Treści kształcenia:
- Treść ćwiczeń audytoryjnych:
Obliczenia symulacyjne (z wykorzystaniem gotowych programów komputerowych dostarczonych przez prowadzącego albo arkuszy kalkulacyjnych tworzonych przez studentów) wybranych zagadnień dotyczących funkcjonowania samochodowego silnika spalinowego np.: 1) obiegu pracy silnika, 2) obciążeń mechanicznych układu tłokowo-korbowego silnika, 3) wyrównoważenia pracy silnika.
Tematy ćwiczeń laboratoryjnych:
1. Charakterystyka szybkościowa silnika spalinowego o ZI;
2. Diagnostyka silnika spalinowego;
3. Charakterystyka szybkościowa pompy wtryskowej;
4. Charakterystyka szybkościowa silnika spalinowego o ZS;
5. Charakterystyka obciążeniowa silnika spalinowego o ZS.
- Metody oceny:
- Ćwiczenia audytoryjne – zaliczenie (zwykle 2-3) zespołowych prac domowych. W przypadku wykrycia błędnych rozwiązań, prace zespołowe są poprawiane. Uzupełnieniem każdej pracy pisemnej są odpowiedzi ustne studentów, świadczące o wkładzie każdego członka zespołu w wykonanie pracy domowej. Warunkiem zaliczenia ćwiczeń audytoryjnych jest uzyskanie pozytywnych ocen z przedłożonych prac domowych i odpowiedzi ustnych.
Laboratorium - odbycie i zaliczenie ustne lub pisemne każdego ćwiczenia (udzielenie przynajmniej 51% odpowiedzi na kilka pytań do każdego tematu) oraz wykonanie i zaliczenie sprawozdania z każdego ćwiczenia przez zespół wykonujący ćwiczenie.
Ocena końcowa z przedmiotu jest średnią arytmetyczną uzyskanych ocen z ćwiczeń audytoryjnych i laboratoryjnych.
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- 1) Jędrzejowski J.: Obliczanie tłokowego silnika spalinowego, WNT, Warszawa 1988;
2) Kneba Z., Makowski S.: Zasilanie i sterowanie silników, WKŁ, Warszawa 2004;
3) Luft S.: Podstawy budowy silników. WKŁ, Warszawa 2006;
4) Merkisz J., Pielecha J., Radzimiński S.: Emisja zanieczyszczeń motoryzacyjnych w świetle nowych przepisów Unii Europejskiej. WKŁ, Warszawa 2012;
5) Majerczyk A., Taubert S.: Układy zasilania gazem propan butan. WKŁ, Warszawa 2003;
6) Mysłowski J.: Doładowanie silników. WKŁ, Warszawa 2002;
7) Rokosch U.: Układy oczyszczania spalin i pokładowe systemy diagnostyczne samochodów. WKŁ, Warszawa 2007;
8) Rychter T., Teodorczyk A.: Teoria silników tłokowych. WKŁ, Warszawa 2006;
9) Serdecki W.: Badania silników spalinowych, Wydaw. Politechniki Poznańskiej, Poznań 2012;
10) Wajand J.A., Wajand J.T.: Tłokowe silniki spalinowe średnio- i szybkoobrotowe, WNT, Warszawa 2000.
- Witryna www przedmiotu:
- www.wt.pw.edu.pl
- Uwagi:
- O ile nie powoduje to zmian w zakresie powiązań danego przedmiotu z kierunkowymi efektami uczenia się w treściach kształcenia mogą być wprowadzane na bieżąco zmiany związane z uwzględnieniem najnowszych osiągnięć naukowych.
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Charakterystyka W01
- Ma uporządkowaną podbudowaną teoretycznie wiedzę o procesach zachodzących w silniku spalinowym
Weryfikacja: ćwiczenia – zespołowe prace domowe; laboratorium – kolokwia i wykonanie sprawozdań
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Tr1A_W10, Tr1A_W08
Powiązane charakterystyki obszarowe:
I.P6S_WG, I.P6S_WK
- Charakterystyka W02
- Zna podstawowe metody obliczeniowe rozwiązywania zagadnień dotyczących procesów pracy silnika
Weryfikacja: ćwiczenia – zespołowe prace domowe; laboratorium – kolokwia i wykonanie sprawozdań
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Tr1A_W12, Tr1A_W10
Powiązane charakterystyki obszarowe:
I.P6S_WG, I.P6S_WK
- Charakterystyka W03
- Ma wiedzę o budowie i zasadzie działania najważniejszych układów samochodowego silnika spalinowego. Zna charakterystyki silnika oraz podstawowe metody badań empirycznych silnika, w tym emisji toksycznych związków spalin.
Weryfikacja: ćwiczenia – zespołowe prace domowe; laboratorium – kolokwia i wykonanie sprawozdań
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Tr1A_W09
Powiązane charakterystyki obszarowe:
I.P6S_WG
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Charakterystyka U01
- Potrafi pozyskać informacje z literatury dotyczące rozwiązywania zadań z silników spalinowych.
Weryfikacja: ćwiczenia – zespołowe prace domowe; laboratorium – kolokwia i wykonanie sprawozdań
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Tr1A_U01
Powiązane charakterystyki obszarowe:
I.P6S_UW
- Charakterystyka U02
- Potrafi stosować odpowiednie metody analityczne i symulacyjne do analizowania procesów fizycznych zachodzących w silniku spalinowym.
Weryfikacja: ćwiczenia – zespołowe prace domowe; laboratorium – kolokwia i wykonanie sprawozdań
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Tr1A_U11, Tr1A_U09
Powiązane charakterystyki obszarowe:
I.P6S_UW, III.P6S_UW.2.o, III.P6S_UW.1.o
- Charakterystyka U03
- Potrafi rozwiązywać podstawowe zagadnienia dotyczące silników spalinowych. Umie interpretować wyniki pomiarów i wyciągać wnioski.
Weryfikacja: ćwiczenia – zespołowe prace domowe; laboratorium – kolokwia i wykonanie sprawozdań
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Tr1A_U09, Tr1A_U21
Powiązane charakterystyki obszarowe:
I.P6S_UW, III.P6S_UW.1.o, III.P6S_UW.4.o
- Charakterystyka U04
- Potrafi pracować w grupie, przyjmując w niej różne role.
Weryfikacja: ćwiczenia – zespołowe prace domowe; laboratorium – kolokwia i wykonanie sprawozdań
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Tr1A_U05
Powiązane charakterystyki obszarowe:
I.P6S_UO