Nazwa przedmiotu:
Pomiary w ruchu drogowym II
Koordynator przedmiotu:
mgr inż. Mirosław Czerliński, Wydział Transportu Politechniki Warszawskiej, Zakład Sterowania Ruchem i Infrastruktury Transportu
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Transport
Grupa przedmiotów:
Specjalnościowe
Kod przedmiotu:
TR.SIP622
Semestr nominalny:
6 / rok ak. 2019/2020
Liczba punktów ECTS:
3
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
80 godz., w tym: praca na ćwiczeniach laboratoryjnych 30 godz., zapoznanie się ze wskazaną literaturą 12 godz., przygotowanie się do zajęć 14 godz., wykonanie sprawozdania 20 godz., konsultacje 4 godz.
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
1,5 pkt ECTS (34 godz., w tym: praca na ćwiczeniach laboratoryjnych 30 godz., konsultacje 4 godz.)
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
3,0 pkt ECTS (80 godz., w tym: praca na ćwiczeniach laboratoryjnych 30 godz., zapoznanie się ze wskazaną literaturą 12 godz., przygotowanie się do zajęć 14 godz., wykonanie sprawozdania 20 godz., konsultacje 4 godz.)
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład0h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium30h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Pomiary w ruchu drogowym I, Metrologia I, Metrologia II
Limit liczby studentów:
12 osób
Cel przedmiotu:
Uzyskanie wiedzy o technologii wykonywania pomiarów ruchu drogowego. Uzyskanie wiedzy o przyrządach pomiarowych, zasadach lokalizacji punktów pomiarowych. Zapoznanie z metodami rejestracji, przetwarzania i analizy wyników pomiarów.
Treści kształcenia:
Treść ćwiczeń laboratoryjnych: Badania charakterystyk statycznych i dynamicznych indukcyjnych detektorów pętlowych. Badanie charakterystyk mikrofalowego detektora pojazdów. Wyznaczanie wybranych miar hałasu komunikacyjnego (poziom maksymalny, poziom ekspozycyjny, poziom ekwiwalentny, poziomy statystyczne, charakterystyki częstotliwościowe). Wyznaczanie wsp. obciążenia wybranych strumieni (pojazdów i/lub pieszych) na skrzyżowaniu sterowanym (metoda z rejestracją obrazu). Liniowy pomiar komunikacji miejskiej. Pomiar zanieczyszczeń powietrza. Badanie czasu i prędkości podróży. Badanie zachowań transportowych mieszkańców obszaru. Budowa i analiza bazy danych o bezpieczeństwie ruchu drogowego.
Metody oceny:
Sprawozdanie z każdego ćwiczenia laboratoryjnego. Kolokwium pisemne lub ustne podsumowujące każde ćwiczenie laboratoryjne, 2 pytania otwarte. Ocena końcowa ustalana jest jako średnia arytmetyczna ocen ze sprawozdań i kolokwiów z ćwiczeń.
Egzamin:
nie
Literatura:
1. Gaca S., Suchorzewski W., Tracz M.: "Inżynieria ruchu drogowego. Teoria i praktyka", WKiŁ 2011. Tracz M. i inni: „ 2. „Pomiary i badania ruchu drogowego” Praca zbiorowa pod redakcją M. Tracza , WKił 1984 r. 3. Szydłowski H. Teoria pomiarów PWN Warszawa 1991. 4. „Traffic Detector Handbook” Federal Highway Administration, Washington DC 2006 r. 5. Kucharski r. J.: „Metody prognozowania hałasu komunikacyjnego (drogowego i ulicznego)”’ Biblioteka Monitoringu Środowiska. Warszawa 1996. 6. Leutzbach W.: „Introduction to the theory of traffic flow”, Springer Verlag Berlin 1998 r. 7. Leśko M., Guzik J.: „Sterowanie ruchem drogowym” cz. I – sza, „Sygnalizacja i detektory ruchu pojazdów”, Wyd. Politechniki Gliwickiej 2000 r. 8. Instrukcje do ćwiczeń laboratoryjnych
Witryna www przedmiotu:
brak
Uwagi:
O ile nie powoduje to zmian w zakresie powiązań danego przedmiotu z efektami uczenia się w treściach kształcenia mogą być wprowadzane na bieżąco zmiany związane z uwzględnieniem najnowszych osiągnięć naukowych.

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Charakterystyka W01
Ma wiedzę teoretyczną w zakresie pomiarów przydatną do identyfikacji procesów ruchu drogowego jako zjawisk stochastycznych.
Weryfikacja: Kolokwium pisemne lub ustne, 2 pytania otwarte, wymagane jest udzielenie pełnej odpowiedzi na przynajmniej 1 z tych pytań.
Powiązane charakterystyki kierunkowe: Tr1A_W09
Powiązane charakterystyki obszarowe: I.P6S_WG
Charakterystyka W02
Ma szczegółową wiedzę w zakresie technologii wykonywania pomiarów wielkości i jakości ruchu drogowego oraz urządzeń stosowanych w pomiarach ruchu drogowego, potoków pasażerów i pieszych.
Weryfikacja: Kolokwium pisemne lub ustne, 2 pytania otwarte, wymagane jest udzielenie pełnej odpowiedzi na przynajmniej 1 z tych pytań.
Powiązane charakterystyki kierunkowe: Tr1A_W12
Powiązane charakterystyki obszarowe: I.P6S_WG

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Charakterystyka U01
Posiada biegłość merytoryczną w wykonywaniu prostych pomiarów ruchu drogowego i statystycznej ocenie wyników.
Weryfikacja: Sprawozdanie, część zawierają wyniki pomiaru oraz obliczenia, wymagane jest przedstawienie wyników pomiaru oraz wykonanie obliczeń zgodnie z treścią instrukcji do laboratorium.
Powiązane charakterystyki kierunkowe: Tr1A_U09
Powiązane charakterystyki obszarowe: I.P6S_UW, III.P6S_UW.1.o
Charakterystyka U02
Potrafi sporządzać dokumentację pomiarów w języku polskim, zachowując właściwą formę w warstwie opisowej, tabelarycznej i rysunkowej.
Weryfikacja: Sprawozdanie, wymagana jest poprawna forma sprawozdania w warstwie opisowej, tabelarycznej i rysunkowej zgodnie z treścią instrukcji do laboratorium.
Powiązane charakterystyki kierunkowe: Tr1A_U03, Tr1A_U09
Powiązane charakterystyki obszarowe: I.P6S_UK, I.P6S_UW, III.P6S_UW.1.o
Charakterystyka U03
Potrafi koordynować prowadzone przez siebie pomiary z pracami innych uczestników procesu badawczego oraz określić priorytety, a także identyfikować i rozstrzygać dylematy związane z realizacją określonego przez siebie lub innych zadania.
Weryfikacja: Sprawozdanie, część dotycząca podziału pracy i wniosków z opracowania, wymagane jest przedstawienie podziału pracy oraz wniosków.
Powiązane charakterystyki kierunkowe: Tr1A_U02, Tr1A_U05
Powiązane charakterystyki obszarowe: I.P6S_UK, I.P6S_UO