Nazwa przedmiotu:
Pomiary w ruchu drogowym I
Koordynator przedmiotu:
dr inż. Krzysztof Firląg, ad., Wydział Transportu Politechniki Warszawskiej Zakład Sterowania Ruchem i Infrastruktury Transportu
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Transport
Grupa przedmiotów:
Specjalnościowe
Kod przedmiotu:
TR.SIP525
Semestr nominalny:
5 / rok ak. 2019/2020
Liczba punktów ECTS:
2
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
54 godz., w tym: praca na wykładach 30 godz., studiowanie literatury przedmiotu 10 godz., przygotowanie się do egzaminu 10 godz., konsultacje 2 godz., udział w egzaminie 2 godz.
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
1,5 pkt. ECTS (34 godz., w tym: praca na wykładach 30 godz., konsultacje 2 godz., udział w egzaminie 2 godz.)
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
0
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład30h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Probabilistyka, Badania operacyjne, Podstawy inżynierii ruchu, Metrologia I
Limit liczby studentów:
brak
Cel przedmiotu:
Uzyskanie wiedzy z zakresu badań i analiz ruchu drogowego. Określenie celów analiz, przeznaczenia wyników i zakresów badań. Uzyskanie wiedzy o narzędziach i przyrządach pomiarowych, lokalizacji punktów pomiarowych i technologii wykonywania pomiarów.
Treści kształcenia:
1. Wprowadzenie: cele pomiarów i badań ruchu; zastosowania wyników badań ruchu; klasyfikacja metod badań i pomiarów; zakres pomiarów i badań ruchu - zestawienie parametrów i charakterystyk ruchu; ograniczenia badań i pomiarów. 2. Pomiary charakterystyk strumienia ruchu: w obserwacjach lokalnych i chwilowych: natężenie i gęstość ruchu. Struktura rodzajowa, kierunkowa ruchu i rozkład kierunkowy. Narzędzia pomiarowe: cechy funkcjonalne, cechy użytkowe, podział na grupy funkcjonalne. Urządzenia pomiarowe: czujniki pojazdów, urządzenia wideo detekcji. Techniki wideo detekcji ruchu. 3. Pomiar prędkości. Narzędzia pomiarowe, mierniki prędkości, rejestratory. Pomiary metodą ruchomego obserwatora, wyznaczanie profilu i przebiegu prędkości, szumu przyśpieszeń. Pojazdy testowe, ruchome laboratoria. Pomiary pojazdów ciężkich: systemy GITD, ADR, transport ponadgabarytowy. Legalizacja przyrządów pomiarowych, Główny Urząd Miar. 4. Badania jakości ruchu drogowego - PSR, długość kolejki, straty czasu, liczba zatrzymań itp. 5. Realizacja pomiarów ruchu. Przygotowanie metodyki pomiarów i kart pomiarowych. Podział pracy. Wymiarowanie pomiarów ruchu. 6. Badania parkowania. Czas parkowania, rotacja, wykorzystanie powierzchni parkingowej, akumulacja. 7. Badania w transporcie publicznym. Pomiar liczby pasażerów w pojazdach – obserwator w ruchu oraz na przekroju. Pomiar czasu przejazdu i oczekiwania na sygnalizacjach świetlnych. Pomiar punktualności. Pomiary na bazie Systemów Zarządzania Transportem Publicznym. 8. Kompleksowe badania ruchu i Generalny Pomiar Ruchu. Lokalizacja punktów pomiarowych, pomiary kordonowe i w przekrojach sieci. Dobór próby reprezentacyjnej, tworzenie ankiet, wykonywania wywiadów, badania kontrolne. Banki informacji, organizacja i dostępność informacji. 9. Badania symulacyjne ruchu drogowego. Mikrosymulacja i makrosymulacja. 10. Badanie ruchu pieszego, rowerowego i UTO. Metody automatycznej detekcji pieszych i rowerzystów. 11. Badania oddziaływania ruchu na otoczenie: pomiary hałasu, drgań i zanieczyszczenia powietrza. Pomiar zużycia energii. 12. Badania bezpieczeństwa ruchu drogowego, audyt brd. 13. Badania ewaluacyjne, metody i narzędzia badawcze, statystyczne, ankietowe, wywiady IDI i inne.
Metody oceny:
3 kolokwia pisemne, 4 otwarte pytania po 3 punkty na każdym, podstawą zaliczenia jest uzyskanie ze wszystkich kolokwiów łącznie co najmniej 50% +1 możliwych do otrzymania punktów, pod warunkiem, że z żadnego sprawdzianu nie uzyskano mniej niż 33% możliwych do otrzymania punktów.
Egzamin:
nie
Literatura:
1. Gaca S., Suchorzewski W., Tracz M.: "Inżynieria ruchu drogowego. Teoria i praktyka", WKiŁ 2011. Tracz M. i inni: „ 2. „Pomiary i badania ruchu drogowego” Praca zbiorowa pod redakcją M. Tracza , WKił 1984 r. 3. „Traffic Detector Handbook” Federal Highway Administration, Washington DC 2006 r. 4. Kucharski r. J.: „Metody prognozowania hałasu komunikacyjnego (drogowego i ulicznego)”’ Biblioteka Monitoringu Środowiska. Warszawa 1996. 5. Leutzbach W.: „Introduction to the theory of traffic flow”, Springer Verlag Berlin 1998 r. 6. Leśko M., Guzik J.: „Sterowanie ruchem drogowym” cz. I – sza, „Sygnalizacja i detektory ruchu pojazdów”, Wyd. Politechniki Gliwickiej 2000 r.
Witryna www przedmiotu:
brak
Uwagi:
O ile nie powoduje to zmian w zakresie powiązań danego przedmiotu z efektami uczenia się w treściach kształcenia mogą być wprowadzane na bieżąco zmiany związane z uwzględnieniem najnowszych osiągnięć naukowych.

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Charakterystyka W01
Ma wiedzę teoretyczną w zakresie metrologii przydatną do identyfikacji procesów ruchu drogowego jako zjawisk stochastycznych.
Weryfikacja: Kolokwium pisemne, 4 pytania otwarte po 3 punkty każde, treści efektu w zakresie pytań zaliczeniowych, wymagane jest uzyskanie co najmniej 50% + 1 punktu ze wszystkich kolokwiów wykładowych oraz z każdego z osobna co najmniej 33% możliwych do otrzymania punktów.
Powiązane charakterystyki kierunkowe: Tr1A_W09
Powiązane charakterystyki obszarowe: I.P6S_WG
Charakterystyka W02
Ma szczegółową wiedzę w zakresie technologii wykonywania pomiarów wielkości i jakości ruchu drogowego.
Weryfikacja: Kolokwium pisemne, 4 pytania otwarte po 3 punkty każde, treści efektu w zakresie pytań zaliczeniowych, wymagane jest uzyskanie co najmniej 50% + 1 punktu ze wszystkich kolokwiów wykładowych oraz z każdego z osobna co najmniej 33% możliwych do otrzymania punktów.
Powiązane charakterystyki kierunkowe: Tr1A_W03, Tr1A_W09
Powiązane charakterystyki obszarowe: I.P6S_WG
Charakterystyka W03
Ma szczegółową wiedzę w zakresie urządzeń stosowanych w pomiarach dla różnych celów.
Weryfikacja: Kolokwium pisemne, 4 pytania otwarte po 3 punkty każde, treści efektu w zakresie pytań zaliczeniowych, wymagane jest uzyskanie co najmniej 50% + 1 punktu ze wszystkich kolokwiów wykładowych oraz z każdego z osobna co najmniej 33% możliwych do otrzymania punktów.
Powiązane charakterystyki kierunkowe: Tr1A_W12
Powiązane charakterystyki obszarowe: I.P6S_WG
Charakterystyka W04
Ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych w konstrukcji urządzeń i technologii pomiarów.
Weryfikacja: Kolokwium pisemne, 4 pytania otwarte po 3 punkty każde, treści efektu w zakresie pytań zaliczeniowych, wymagane jest uzyskanie co najmniej 50% + 1 punktu ze wszystkich kolokwiów wykładowych oraz z każdego z osobna co najmniej 33% możliwych do otrzymania punktów.
Powiązane charakterystyki kierunkowe: Tr1A_W12
Powiązane charakterystyki obszarowe: I.P6S_WG
Charakterystyka W05
Ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych i prawnych aspektów organizacji badań i wykonywania pomiarów.
Weryfikacja: Kolokwium pisemne, 4 pytania otwarte po 3 punkty każde, treści efektu w zakresie pytań zaliczeniowych, wymagane jest uzyskanie co najmniej 50% + 1 punktu ze wszystkich kolokwiów wykładowych oraz z każdego z osobna co najmniej 33% możliwych do otrzymania punktów.
Powiązane charakterystyki kierunkowe: Tr1A_W09, Tr1A_W13
Powiązane charakterystyki obszarowe: I.P6S_WG, I.P6S_WK

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Charakterystyka U01
Potrafi planować i przeprowadzać eksperyment, proste badania i pomiary ruchu drogowego.
Weryfikacja: Kolokwium pisemne, 4 pytania otwarte po 3 punkty każde, treści efektu w zakresie pytań zaliczeniowych, wymagane jest uzyskanie co najmniej 50% + 1 punktu ze wszystkich kolokwiów wykładowych oraz z każdego z osobna co najmniej 33% możliwych do otrzymania punktów.
Powiązane charakterystyki kierunkowe: Tr1A_U09
Powiązane charakterystyki obszarowe: I.P6S_UW, III.P6S_UW.1.o
Charakterystyka U02
Potrafi stosować odpowiednie metody do badań i analizy ruchu drogowego.
Weryfikacja: Kolokwium pisemne, 4 pytania otwarte po 3 punkty każde, treści efektu w zakresie pytań zaliczeniowych, wymagane jest uzyskanie co najmniej 50% + 1 punktu ze wszystkich kolokwiów wykładowych oraz z każdego z osobna co najmniej 33% możliwych do otrzymania punktów.
Powiązane charakterystyki kierunkowe: Tr1A_U22
Powiązane charakterystyki obszarowe: I.P6S_UW, III.P6S_UW.4.o

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Charakterystyka K01
Jest gotów do myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy.
Weryfikacja: Kolokwium pisemne, 4 pytania otwarte po 3 punkty każde, treści efektu w zakresie pytania dotyczącego wymiarowania pomiarów ruchu, wymagane jest uzyskanie co najmniej 50% + 1 punktu ze wszystkich kolokwiów wykładowych oraz z każdego z osobna co najmniej 33% możliwych do otrzymania punktów.
Powiązane charakterystyki kierunkowe: Tr1A_K05
Powiązane charakterystyki obszarowe: I.P6S_KO