- Nazwa przedmiotu:
- Sterowanie ruchem kolejowym II
- Koordynator przedmiotu:
- dr inż. Ireneusz Sitek, ad., Wydział Transportu Politechniki Warszawskiej Zakład Sterowania Ruchem i Infrastruktury Transportu
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Transport
- Grupa przedmiotów:
- Specjalnościowe
- Kod przedmiotu:
- TR.SIP629
- Semestr nominalny:
- 6 / rok ak. 2019/2020
- Liczba punktów ECTS:
- 2
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 60 godz., w tym: praca na wykładach 30 godz., studiowanie literatury przedmiotu 15 godz., przygotowanie się do egzaminu 12 godz., konsultacje 1 godz., udział w egzaminie 2 godz.
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 1,5 pkt. ECTS (33 godz., w tym: praca na wykładach 30 godz., konsultacje 1 godz., udział w egzaminie 2 godz.)
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 0
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład30h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Efekty kształcenia nabyte w wyniku realizacji przedmiotów: podstawy inżynierii ruchu, systemy łączności w transporcie,sterowanie ruchem kolejowym I.
- Limit liczby studentów:
- brak
- Cel przedmiotu:
- Nabycie wiedzy ogólnej o funkcjach, wymaganiach i zarysie techniki sterowania ruchem kolejowym na poziomie aktualnym i przyszłościowym – ciąg dalszy przedmiotu sterowanie ruchem kolejowym I
- Treści kształcenia:
- Treść wykładu:
Nastawnice komputerowe jako systemy bezpieczne (ogólna prezentacja systemów różnych producentów krajowych i zagranicznych). Samoczynna blokada liniowa: przekaźnikowa i komputerowa. Przekaźnikowe blokady liniowe półsamoczynne. Sygnalizacja na skrzyżowaniach drogowo-kolejowych (ogólna prezentacja systemów różnych producentów krajowych i zagranicznych). Sterowanie radiowe na liniach małoobciążonych. Zdalne sterowanie przebiegami. Hierarchiczne ujęcie sterowania i kierowania ruchem. Przekazywanie informacji o pociągu i kontrola dyspozytorska, powiązanie z otoczeniem. Urządzenia srk na linii METRA (przekazywanie numerów pociągów, systemy ograniczenia szybkości). Przekazywanie informacji w relacji tor-pojazd. Zunifikowany system sterowania pociągiem (ETCS, GSM-R). Automatyzacja rozrządu wagonów na stacjach rozrządowych.
- Metody oceny:
- egzamin pisemny.
- Egzamin:
- tak
- Literatura:
- Dąbrowa-Bajon M., Podstawy sterowania ruchem kolejowym, Oficyna Wydawnicza PW, Warszawa 2014 – wydanie III poprawione.
Bergiel K., Karbowiak H.: Automatyzacja prowadzenia pociągu. EMI PRESS, Łódź 2005.
Dyduch J., Kornaszewski M.: Systemy sterowania ruchem kolejowym. Wydawnictwo Politechniki Radomskiej, Radom 2003.
Materiały dostępne w Internecie w zakresie treści prezentowanych na wykładzie.
- Witryna www przedmiotu:
- brak
- Uwagi:
- O ile nie powoduje to zmian w zakresie powiązań danego modułu zajęć z kierunkowymi efektami kształcenia w treściach kształcenia mogą być wprowadzane na bieżąco zmiany związane z uwzględnieniem najnowszych osiągnięć naukowych
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Charakterystyka W01
- Zna ogólną wiedzę teoretyczną o działaniu stacyjnych przekaźnikowych i elektronicznych (komputerowych) urządzeń sterowania ruchem kolejowym. Zna ogólną wiedzę teoretyczną o działaniu liniowych przekaźnikowych i elektronicznych (komputerowych) urządzeń sterowania ruchem kolejowym. Zna ogólną wiedzę teoretyczną o działaniu stacyjnych przekaźnikowych i elektronicznych (komputerowych) urządzeń sterowania ruchem kolejowym. Zna ogólną wiedzę teoretyczną o działaniu liniowych przekaźnikowych i elektronicznych (komputerowych) urządzeń sterowania ruchem kolejowym.Zna ogólną wiedzę teoretyczną o działaniu i zasadach zapewniania bezpieczeństwa ruchu pojazdów na przejazdach kolejowym w poziomie szyn. Zna ogólną wiedzę o zasadach i potrzebie przekazywania informacji w relacji tor-pojazd niezbędną do pracy systemów ATO i ATP na lokomotywie.
Weryfikacja: egz. pisemny - ocena odpowiedzi na otwarte pytania obejmujące treści omawiane na wykładzie.
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Tr1A_W08
Powiązane charakterystyki obszarowe:
I.P6S_WG
- Charakterystyka W02
- Zna potrzebę budowy stacji rozrządowej i ogólne zasady działania zainstalowanych tam systemów automatycznego rozrządu wagonów.
Weryfikacja: egz. pisemny - ocena odpowiedzi na otwarte pytania obejmujące treści omawiane na wykładzie.
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Tr1A_W08, Tr1A_W12
Powiązane charakterystyki obszarowe:
I.P6S_WG
- Charakterystyka W03
- Zna zadania dyspozytora w zakresie kierowania i sterowania ruchem kolejowym oraz pociągów metra.
Weryfikacja: egz. pisemny - ocena odpowiedzi na otwarte pytania obejmujące treści omawiane na wykładzie.
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Tr1A_W07
Powiązane charakterystyki obszarowe:
I.P6S_WG
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Charakterystyka U01
- Jest wstępnie przygotowany do analizy schematów automatyki kolejowej zamieszczonych w projektach technicznych wykonawczych
Weryfikacja: egz. pisemny - ocena odpowiedzi na otwarte pytania obejmujące treści omawiane na wykładzie.
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Tr1A_U03, Tr1A_U18
Powiązane charakterystyki obszarowe:
I.P6S_UK, I.P6S_UW, III.P6S_UW.3.o
- Charakterystyka U02
- Jest przygotowany teoretycznie stosować odpowiednie metody do zaprojektowania wybranego systemu srk dla wybranej stacji kolejowej
Weryfikacja: egz. pisemny - ocena odpowiedzi na otwarte pytania obejmujące treści omawiane na wykładzie.
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Tr1A_U03, Tr1A_U18
Powiązane charakterystyki obszarowe:
I.P6S_UK, I.P6S_UW, III.P6S_UW.3.o
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Charakterystyka K01
- Uzupełnia i aktualizuje swoją wiedzę z zakresu sterowania ruchem kolejowym.
Weryfikacja: egz. pisemny - ocena odpowiedzi na otwarte pytania obejmujące treści omawiane na wykładzie.
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Tr1A_K01
Powiązane charakterystyki obszarowe:
I.P6S_KK