Nazwa przedmiotu:
Silniki samochodowe II
Koordynator przedmiotu:
dr hab. inż. Andrzej Wolff, ad., Wydział Transportu Politechniki Warszawskiej, Zakład Eksploatacji i Utrzymania Pojazdów
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Transport
Grupa przedmiotów:
Specjalnościowe
Kod przedmiotu:
Tr.SIS607
Semestr nominalny:
6 / rok ak. 2019/2020
Liczba punktów ECTS:
4
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
118 godz. w tym: praca na ćwiczeniach 15 godz., praca na laboratoriach 15 godz., konsultacje 3 godz. (w tym konsultacje w zakresie laboratoriów 2 godz.), zapoznanie się z literaturą 10 godz., przygotowanie się do kolokwiów z ćwiczeń 10 godz., wykonanie prac zespołowych w zakresie ćwiczeń 15 godz., przygotowanie się do laboratorium oraz zaliczeń z laboratorium 15 godz., opracowywanie sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych 35 godz.
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
1,5 pkt ECTS (33 godz. w tym: praca na ćwiczeniach 15 godz., praca na laboratoriach 15 godz., konsultacje 3 godz.)
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
3,0 pkt ECTS (82 godz. w tym: praca na laboratoriach 15 godz., konsultacje w zakresie laboratoriów 2 godz., wykonanie prac zespołowych w zakresie ćwiczeń 15 godz., przygotowanie się do laboratorium oraz zaliczeń z laboratorium 15 godz., opracowywanie sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych 35 godz.)
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład0h
  • Ćwiczenia15h
  • Laboratorium15h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Silniki Samochodowe I
Limit liczby studentów:
ćwiczenia: 30 osób, laboratorium: zespoły po 7-10 osób
Cel przedmiotu:
Zdobycie umiejętności samodzielnego przeprowadzania symulacji komputerowych wybranych procesów pracy tłokowego silnika spalinowego oraz wykonywania wstępnych projektów wybranych części silnika.
Treści kształcenia:
Treść ćwiczeń audytoryjnych: Obliczenia symulacyjne (z wykorzystaniem gotowych programów komputerowych dostarczonych przez prowadzącego albo arkuszy kalkulacyjnych tworzonych przez studentów) wybranych zagadnień dotyczących funkcjonowania samochodowego silnika spalinowego np.: 1) obiegu pracy silnika, 2) obciążeń mechanicznych układu tłokowo-korbowego silnika, 3) wyrównoważenia pracy silnika. Tematy ćwiczeń laboratoryjnych: 1. Charakterystyka szybkościowa silnika spalinowego o ZI; 2. Diagnostyka silnika spalinowego; 3. Charakterystyka szybkościowa pompy wtryskowej; 4. Charakterystyka szybkościowa silnika spalinowego o ZS; 5. Charakterystyka obciążeniowa silnika spalinowego o ZS.
Metody oceny:
Ćwiczenia audytoryjne – zaliczenie (zwykle 2-3) zespołowych prac domowych. W przypadku wykrycia błędnych rozwiązań, prace zespołowe są poprawiane. Uzupełnieniem każdej pracy pisemnej są odpowiedzi ustne studentów, świadczące o wkładzie każdego członka zespołu w wykonanie pracy domowej. Warunkiem zaliczenia ćwiczeń audytoryjnych jest uzyskanie pozytywnych ocen z przedłożonych prac domowych i odpowiedzi ustnych. Laboratorium - odbycie i zaliczenie ustne lub pisemne każdego ćwiczenia (udzielenie przynajmniej 51% odpowiedzi na kilka pytań do każdego tematu) oraz wykonanie i zaliczenie sprawozdania z każdego ćwiczenia przez zespół wykonujący ćwiczenie. Ocena końcowa z przedmiotu jest średnią arytmetyczną uzyskanych ocen z ćwiczeń audytoryjnych i laboratoryjnych.
Egzamin:
nie
Literatura:
1) Jędrzejowski J.: Obliczanie tłokowego silnika spalinowego, WNT, Warszawa 1988; 2) Kneba Z., Makowski S.: Zasilanie i sterowanie silników, WKŁ, Warszawa 2004; 3) Luft S.: Podstawy budowy silników. WKŁ, Warszawa 2006; 4) Merkisz J., Pielecha J., Radzimiński S.: Emisja zanieczyszczeń motoryzacyjnych w świetle nowych przepisów Unii Europejskiej. WKŁ, Warszawa 2012; 5) Majerczyk A., Taubert S.: Układy zasilania gazem propan butan. WKŁ, Warszawa 2003; 6) Mysłowski J.: Doładowanie silników. WKŁ, Warszawa 2002; 7) Rokosch U.: Układy oczyszczania spalin i pokładowe systemy diagnostyczne samochodów. WKŁ, Warszawa 2007; 8) Rychter T., Teodorczyk A.: Teoria silników tłokowych. WKŁ, Warszawa 2006; 9) Serdecki W.: Badania silników spalinowych, Wydaw. Politechniki Poznańskiej, Poznań 2012; 10) Wajand J.A., Wajand J.T.: Tłokowe silniki spalinowe średnio- i szybkoobrotowe, WNT, Warszawa 2000.
Witryna www przedmiotu:
www.wt.pw.edu.pl
Uwagi:
O ile nie powoduje to zmian w zakresie powiązań danego przedmiotu z kierunkowymi efektami uczenia się w treściach kształcenia mogą być wprowadzane na bieżąco zmiany związane z uwzględnieniem najnowszych osiągnięć naukowych.

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Charakterystyka W01
Ma uporządkowaną podbudowaną teoretycznie wiedzę o procesach zachodzących w silniku spalinowym
Weryfikacja: ćwiczenia – zespołowe prace domowe; laboratorium – kolokwia i wykonanie sprawozdań
Powiązane charakterystyki kierunkowe: Tr1A_W08, Tr1A_W10
Powiązane charakterystyki obszarowe: I.P6S_WG, I.P6S_WK
Charakterystyka W02
Zna podstawowe metody obliczeniowe rozwiązywania zagadnień dotyczących procesów pracy silnika
Weryfikacja: ćwiczenia – zespołowe prace domowe; laboratorium – kolokwia i wykonanie sprawozdań
Powiązane charakterystyki kierunkowe: Tr1A_W10, Tr1A_W12
Powiązane charakterystyki obszarowe: I.P6S_WG, I.P6S_WK
Charakterystyka W03
Ma wiedzę o budowie i zasadzie działania najważniejszych układów samochodowego silnika spalinowego. Zna charakterystyki silnika oraz podstawowe metody badań empirycznych silnika, w tym emisji toksycznych związków spalin.
Weryfikacja: ćwiczenia – zespołowe prace domowe; laboratorium – kolokwia i wykonanie sprawozdań
Powiązane charakterystyki kierunkowe: Tr1A_W09
Powiązane charakterystyki obszarowe: I.P6S_WG

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Charakterystyka U01
Potrafi pozyskać informacje z literatury dotyczące rozwiązywania zadań z silników spalinowych
Weryfikacja: ćwiczenia – zespołowe prace domowe; laboratorium – kolokwia i wykonanie sprawozdań
Powiązane charakterystyki kierunkowe: Tr1A_U01
Powiązane charakterystyki obszarowe: I.P6S_UW
Charakterystyka U02
Potrafi stosować odpowiednie metody analityczne i symulacyjne do analizowania procesów fizycznych zachodzących w silniku spalinowym
Weryfikacja: ćwiczenia – zespołowe prace domowe; laboratorium – kolokwia i wykonanie sprawozdań
Powiązane charakterystyki kierunkowe: Tr1A_U09, Tr1A_U11
Powiązane charakterystyki obszarowe: I.P6S_UW, III.P6S_UW.1.o, III.P6S_UW.2.o
Charakterystyka U03
Potrafi rozwiązywać podstawowe zagadnienia dotyczące silników spalinowych. Umie interpretować wyniki pomiarów i wyciągać wnioski.
Weryfikacja: ćwiczenia – zespołowe prace domowe; laboratorium – kolokwia i wykonanie sprawozdań
Powiązane charakterystyki kierunkowe: Tr1A_U09, Tr1A_U21
Powiązane charakterystyki obszarowe: I.P6S_UW, III.P6S_UW.1.o, III.P6S_UW.4.o
Charakterystyka U04
Potrafi pracować w grupie, przyjmując w niej różne role.
Weryfikacja: ćwiczenia – zespołowe prace domowe; laboratorium – kolokwia i wykonanie sprawozdań
Powiązane charakterystyki kierunkowe: Tr1A_U05
Powiązane charakterystyki obszarowe: I.P6S_UO