- Nazwa przedmiotu:
- Silniki samochodowe I
- Koordynator przedmiotu:
- dr hab. inż. Andrzej Wolff, ad., Wydział Transportu Politechniki Warszawskiej, Zakład Eksploatacji i Utrzymania Pojazdów
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Transport
- Grupa przedmiotów:
- Specjalnościowe
- Kod przedmiotu:
- Tr.SIS518
- Semestr nominalny:
- 5 / rok ak. 2019/2020
- Liczba punktów ECTS:
- 2
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 54 godz., w tym: praca na wykładach 30 godz., studiowanie literatury przedmiotu 10 godz., przygotowanie się do egzaminu 10 godz., konsultacje 2 godz., udział w egzaminie 2 godz.
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 1,5 pkt. ECTS (34 godz., w tym: praca na wykładach 30 godz., konsultacje 2 godz., udział w egzaminie 2 godz.)
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 0
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład30h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Teoria maszyn cieplnych I.
- Limit liczby studentów:
- brak
- Cel przedmiotu:
- Zapoznanie z rozwiązaniami konstrukcyjnymi, urządzeniami, stosowanymi w budowie silników pojazdów samochodowych
- Treści kształcenia:
- Treść wykładu:
Wytwarzanie mieszanki w silnikach o zapłonie iskrowym (ZI), spalanie mieszanki, komory spalania. Elementy układów paliwowych. Czujniki stosowane w układach wtryskowych benzyny. Proces wtrysku paliwa w silnikach o zapłonie samoczynnym (ZS), komory spalania. Elementy układu paliwowego. Pompy wtryskowe typu sekcyjnego i rozdzielaczowe. Regulatory prędkości obrotowej. Akumulacyjny układ wtrysku oleju napędowego („common rail”). Silniki gazowe, wielopaliwowe. Doładowanie silników. Wykresy indykatorowe silników doładowanych i wolnossących. Zastosowanie doładowania w silnikach ZI oraz ZS. Doładowanie silników, ich rodzaje oraz porównanie. Skład spalin i ich toksyczność. Charakterystyka głównych składników toksycznych spalin w silnikach ZI. Sposoby zmniejszania zawartości substancji toksycznych w spalinach silników ZI (katalityczne dopalanie spalin, układ recyrkulacji spalin). Zadymienie i toksyczność spalin silników ZS. Sposoby ograniczenia dymienia i toksyczności spalin silników ZS (np. filtry cząstek stałych). Kadłuby, cylindry i głowice. Zespół tłokowy. Korbowody, wały korbowe i ich łożyska. Rodzaje układów rozrządu. Mechanika układu tłokowo-korbowego i rozrządu. Systemy olejenia, elementy układu olejenia. Systemy chłodzenia silników. Kierunki rozwoju silników samochodowych i przegląd konstrukcji.
- Metody oceny:
- I część egzaminu ma formę pisemną stanowiącą albo test składający się, z co najmniej kilkunastu pytań zamkniętych, albo sprawdzian obejmujący kilka pytań otwartych (zwykle 3 do 4) weryfikujący osiągnięte przez studenta efekty uczenia się. Wymagane jest udzielenie poprawnych odpowiedzi na poziomie co najmniej 51%. Egzamin pisemny trwa ok. 60 minut. Warunkiem przystąpienia do części ustnej egzaminu jest uzyskanie pozytywnej oceny z części pisemnej. Część ustna egzaminu obejmuje wyjaśnienia studenta dot. odpowiedzi w części pisemnej plus co najmniej 2 pytania otwarte. Wymagane są poprawne odpowiedzi na poziomie co najmniej 51%. Brak uzyskania pozytywnej oceny z części pisemnej, albo ustnej egzaminu oznacza jego niezaliczenie. Ocena końcowa egzaminu jest średnią z pozytywnych ocen uzyskanych z części pisemnej i ustnej.
- Egzamin:
- tak
- Literatura:
- 1) Informatory Techniczne Bosch: Układy wtryskowe paliwa. Wydanie 2000/2001;
2) Kneba Z., Makowski S.: Zasilanie i sterowanie silników, WKŁ, Warszawa 2004;
3) Luft S.: Podstawy budowy silników. WKŁ, Warszawa 2006;
4) Merkisz J., Pielecha J., Radzimiński S.: Emisja zanieczyszczeń motoryzacyjnych w świetle nowych przepisów Unii Europejskiej. WKŁ, Warszawa 2012;
5) Majerczyk A., Taubert S.: Układy zasilania gazem propan butan. WKŁ, Warszawa 2003;
6) Mysłowski J.: Doładowanie silników. WKŁ, Warszawa 2002;
7) Rokosch U.: Układy oczyszczania spalin i pokładowe systemy diagnostyczne samochodów. WKŁ, Warszawa 2007;
8) Rychter T., Teodorczyk A.: Teoria silników tłokowych. WKŁ, Warszawa 2006;
9) Serdecki W.: Badania silników spalinowych, Wydaw. Politechniki Poznańskiej, Poznań 2012;
10) Wajand J.A., Wajand J.T.: Tłokowe silniki spalinowe średnio- i szybkoobrotowe, WNT, Warszawa 2000.
11) Zając P.: Silniki pojazdów samochodowych, tom 1: Podstawy budowy oraz główne zespoły i układy mechaniczne, WKiŁ, Warszawa 2012.
12) Zając P.: Silniki pojazdów samochodowych, tom 2: Układy zasilania, chłodzenia, smarowania, dolotowe i wylotowe, WKiŁ, Warszawa 2010.
- Witryna www przedmiotu:
- www.wt.pw.edu.pl
- Uwagi:
- O ile nie powoduje to zmian w zakresie powiązań danego przedmiotu z kierunkowymi efektami uczenia się w treściach kształcenia mogą być wprowadzane na bieżąco zmiany związane z uwzględnieniem najnowszych osiągnięć naukowych.
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Charakterystyka W01
- Ma uporządkowaną podbudowaną teoretycznie wiedzę o procesach zachodzących w silniku spalinowym
Weryfikacja: Egzamin – część pisemna i ustna
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Tr1A_W10
Powiązane charakterystyki obszarowe:
I.P6S_WG, I.P6S_WK
- Charakterystyka W02
- Zna charakterystyki silników spalinowych i zależności między wskaźnikami pracy silnika. Ma wiedzę o budowie i funkcjonowaniu układów silnika. Zna przyczyny zanieczyszczenia środowiska przez pojazdy samochodowe i możliwości jego ograniczenia.
Weryfikacja: Egzamin – część pisemna i ustna
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Tr1A_W09, Tr1A_W10
Powiązane charakterystyki obszarowe:
I.P6S_WG, I.P6S_WK
- Charakterystyka W03
- Zna trendy rozwojowe budowy układów silnika
Weryfikacja: Egzamin – część pisemna i ustna
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Tr1A_W08
Powiązane charakterystyki obszarowe:
I.P6S_WG
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Charakterystyka U01
- Potrafi pozyskać informacje z literatury dotyczące silników spalinowych.
Weryfikacja: Egzamin – część pisemna i ustna
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Tr1A_U01
Powiązane charakterystyki obszarowe:
I.P6S_UW
- Charakterystyka U02
- Posiada umiejętność przedstawiania schematycznego układów silnika i prezentowania charakterystyk silnika.
Weryfikacja: Egzamin – część pisemna i ustna
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Tr1A_U04, Tr1A_U10
Powiązane charakterystyki obszarowe:
I.P6S_UK, I.P6S_UW, III.P6S_UW.1.o, III.P6S_UW.2.o
- Charakterystyka U03
- Umie stosować odpowiednie metody analityczne do opisu procesów fizycznych zachodzących w silniku spalinowym.
Weryfikacja: Egzamin – część pisemna i ustna
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Tr1A_U11
Powiązane charakterystyki obszarowe:
I.P6S_UW, III.P6S_UW.2.o