Nazwa przedmiotu:
Silniki samochodowe I
Koordynator przedmiotu:
dr hab. inż. Andrzej Wolff, ad., Wydział Transportu Politechniki Warszawskiej, Zakład Eksploatacji i Utrzymania Pojazdów
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Transport
Grupa przedmiotów:
Specjalnościowe
Kod przedmiotu:
Tr.SIS518
Semestr nominalny:
5 / rok ak. 2019/2020
Liczba punktów ECTS:
2
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
54 godz., w tym: praca na wykładach 30 godz., studiowanie literatury przedmiotu 10 godz., przygotowanie się do egzaminu 10 godz., konsultacje 2 godz., udział w egzaminie 2 godz.
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
1,5 pkt. ECTS (34 godz., w tym: praca na wykładach 30 godz., konsultacje 2 godz., udział w egzaminie 2 godz.)
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
0
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład30h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Teoria maszyn cieplnych I.
Limit liczby studentów:
brak
Cel przedmiotu:
Zapoznanie z rozwiązaniami konstrukcyjnymi, urządzeniami, stosowanymi w budowie silników pojazdów samochodowych
Treści kształcenia:
Treść wykładu: Wytwarzanie mieszanki w silnikach o zapłonie iskrowym (ZI), spalanie mieszanki, komory spalania. Elementy układów paliwowych. Czujniki stosowane w układach wtryskowych benzyny. Proces wtrysku paliwa w silnikach o zapłonie samoczynnym (ZS), komory spalania. Elementy układu paliwowego. Pompy wtryskowe typu sekcyjnego i rozdzielaczowe. Regulatory prędkości obrotowej. Akumulacyjny układ wtrysku oleju napędowego („common rail”). Silniki gazowe, wielopaliwowe. Doładowanie silników. Wykresy indykatorowe silników doładowanych i wolnossących. Zastosowanie doładowania w silnikach ZI oraz ZS. Doładowanie silników, ich rodzaje oraz porównanie. Skład spalin i ich toksyczność. Charakterystyka głównych składników toksycznych spalin w silnikach ZI. Sposoby zmniejszania zawartości substancji toksycznych w spalinach silników ZI (katalityczne dopalanie spalin, układ recyrkulacji spalin). Zadymienie i toksyczność spalin silników ZS. Sposoby ograniczenia dymienia i toksyczności spalin silników ZS (np. filtry cząstek stałych). Kadłuby, cylindry i głowice. Zespół tłokowy. Korbowody, wały korbowe i ich łożyska. Rodzaje układów rozrządu. Mechanika układu tłokowo-korbowego i rozrządu. Systemy olejenia, elementy układu olejenia. Systemy chłodzenia silników. Kierunki rozwoju silników samochodowych i przegląd konstrukcji.
Metody oceny:
I część egzaminu ma formę pisemną stanowiącą albo test składający się, z co najmniej kilkunastu pytań zamkniętych, albo sprawdzian obejmujący kilka pytań otwartych (zwykle 3 do 4) weryfikujący osiągnięte przez studenta efekty uczenia się. Wymagane jest udzielenie poprawnych odpowiedzi na poziomie co najmniej 51%. Egzamin pisemny trwa ok. 60 minut. Warunkiem przystąpienia do części ustnej egzaminu jest uzyskanie pozytywnej oceny z części pisemnej. Część ustna egzaminu obejmuje wyjaśnienia studenta dot. odpowiedzi w części pisemnej plus co najmniej 2 pytania otwarte. Wymagane są poprawne odpowiedzi na poziomie co najmniej 51%. Brak uzyskania pozytywnej oceny z części pisemnej, albo ustnej egzaminu oznacza jego niezaliczenie. Ocena końcowa egzaminu jest średnią z pozytywnych ocen uzyskanych z części pisemnej i ustnej.
Egzamin:
tak
Literatura:
1) Informatory Techniczne Bosch: Układy wtryskowe paliwa. Wydanie 2000/2001; 2) Kneba Z., Makowski S.: Zasilanie i sterowanie silników, WKŁ, Warszawa 2004; 3) Luft S.: Podstawy budowy silników. WKŁ, Warszawa 2006; 4) Merkisz J., Pielecha J., Radzimiński S.: Emisja zanieczyszczeń motoryzacyjnych w świetle nowych przepisów Unii Europejskiej. WKŁ, Warszawa 2012; 5) Majerczyk A., Taubert S.: Układy zasilania gazem propan butan. WKŁ, Warszawa 2003; 6) Mysłowski J.: Doładowanie silników. WKŁ, Warszawa 2002; 7) Rokosch U.: Układy oczyszczania spalin i pokładowe systemy diagnostyczne samochodów. WKŁ, Warszawa 2007; 8) Rychter T., Teodorczyk A.: Teoria silników tłokowych. WKŁ, Warszawa 2006; 9) Serdecki W.: Badania silników spalinowych, Wydaw. Politechniki Poznańskiej, Poznań 2012; 10) Wajand J.A., Wajand J.T.: Tłokowe silniki spalinowe średnio- i szybkoobrotowe, WNT, Warszawa 2000. 11) Zając P.: Silniki pojazdów samochodowych, tom 1: Podstawy budowy oraz główne zespoły i układy mechaniczne, WKiŁ, Warszawa 2012. 12) Zając P.: Silniki pojazdów samochodowych, tom 2: Układy zasilania, chłodzenia, smarowania, dolotowe i wylotowe, WKiŁ, Warszawa 2010.
Witryna www przedmiotu:
www.wt.pw.edu.pl
Uwagi:
O ile nie powoduje to zmian w zakresie powiązań danego przedmiotu z kierunkowymi efektami uczenia się w treściach kształcenia mogą być wprowadzane na bieżąco zmiany związane z uwzględnieniem najnowszych osiągnięć naukowych.

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Charakterystyka W01
Ma uporządkowaną podbudowaną teoretycznie wiedzę o procesach zachodzących w silniku spalinowym
Weryfikacja: Egzamin – część pisemna i ustna
Powiązane charakterystyki kierunkowe: Tr1A_W10
Powiązane charakterystyki obszarowe: I.P6S_WG, I.P6S_WK
Charakterystyka W02
Zna charakterystyki silników spalinowych i zależności między wskaźnikami pracy silnika. Ma wiedzę o budowie i funkcjonowaniu układów silnika. Zna przyczyny zanieczyszczenia środowiska przez pojazdy samochodowe i możliwości jego ograniczenia.
Weryfikacja: Egzamin – część pisemna i ustna
Powiązane charakterystyki kierunkowe: Tr1A_W09, Tr1A_W10
Powiązane charakterystyki obszarowe: I.P6S_WG, I.P6S_WK
Charakterystyka W03
Zna trendy rozwojowe budowy układów silnika
Weryfikacja: Egzamin – część pisemna i ustna
Powiązane charakterystyki kierunkowe: Tr1A_W08
Powiązane charakterystyki obszarowe: I.P6S_WG

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Charakterystyka U01
Potrafi pozyskać informacje z literatury dotyczące silników spalinowych.
Weryfikacja: Egzamin – część pisemna i ustna
Powiązane charakterystyki kierunkowe: Tr1A_U01
Powiązane charakterystyki obszarowe: I.P6S_UW
Charakterystyka U02
Posiada umiejętność przedstawiania schematycznego układów silnika i prezentowania charakterystyk silnika.
Weryfikacja: Egzamin – część pisemna i ustna
Powiązane charakterystyki kierunkowe: Tr1A_U04, Tr1A_U10
Powiązane charakterystyki obszarowe: I.P6S_UK, I.P6S_UW, III.P6S_UW.1.o, III.P6S_UW.2.o
Charakterystyka U03
Umie stosować odpowiednie metody analityczne do opisu procesów fizycznych zachodzących w silniku spalinowym.
Weryfikacja: Egzamin – część pisemna i ustna
Powiązane charakterystyki kierunkowe: Tr1A_U11
Powiązane charakterystyki obszarowe: I.P6S_UW, III.P6S_UW.2.o