- Nazwa przedmiotu:
- Systemy transportowe II
- Koordynator przedmiotu:
- dr hab. Jolanta Żak, prof. PW, Wydział Transportu Politechniki Warszawskiej, Zakład Inżynierii Systemów Transportowych i Logistyki
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Transport
- Grupa przedmiotów:
- Obowiązkowe
- Kod przedmiotu:
- TR.SIK408
- Semestr nominalny:
- 4 / rok ak. 2019/2020
- Liczba punktów ECTS:
- 2
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 60 godz., w tym: praca na wykładach 15 godz., praca na ćwiczeniach 15 godz., zapoznanie się z literaturą przedmiotu 8 godz., przygotowanie się do kolokwiów 10 godz., konsultacje 2 godz., samodzielne wykonanie prac domowych 10 godz.
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 1,5 pkt. ECTS (32 godz., w tym: praca na wykładach 15 godz., praca na ćwiczeniach 15 godz., konsultacje 2 godz.)
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 0
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład15h
- Ćwiczenia15h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Wiedza i podstawowe umiejętności dotyczące specyfiki funkcjonowania systemów transportowych i badan operacyjnych
- Limit liczby studentów:
- wykład: brak, ćwiczenia: 30 osób
- Cel przedmiotu:
- Zdobycie przez studenta wiedzy i umiejętności niezbędnych do formułowania problemów decyzyjnych z obszaru systemów transportowych, w tym wiedzy i umiejętności o zasadach formułowania zadań optymalizacyjnych obsługi transportowej wybranego obszaru, rejonu, miasta, przedsiębiorstwa uwzględniając: właściwości systemu transportowego, infrastrukturę gałęzi transportu, rozwój systemu transportowego, jakość usług transportowych itp.
- Treści kształcenia:
- Treść wykładu:
Podstawowe pojęcia – system, właściwości systemu, rodzaje systemów. Struktura i konfiguracja systemu. System transportowy, jego właściwości oraz struktura. Elementy systemu transportowego – relacje między elementami. Zapis formalny systemu transportowego. Pojęcie modelu. Klasyfikacja modeli. Cele i etapy konstruowania modeli. Elementy zadania optymalizacyjnego, rozwiązanie dopuszczalne, optymalne. Przykłady formułowania zadań optymalizacyjnych przy uwzględnieniu różnych warunków brzegowych. Ogólny model systemu transportowego w ujęciu statycznym i jego właściwości, Odwzorowanie struktury ST w jego modelu – graf struktury systemu transportowego. Drogi przewozu i ich charakterystyki, przepustowość drogi. Droga o minimalnym koszcie. Dekompozycja i agregacja w systemie transportowym. Wielokryterialna ocena systemów transportowych.
Treść ćwiczeń audytoryjnych:
Przykłady zapisu systemu - zadania. Elementy systemu transportowego - powiązania (relacje) między elementami - przykłady. Etapy konstruowania modelu na przykładzie wybranego obszaru sieci transportowej. Przykłady formułowania zadań optymalizacyjnych obsługi transportowej dla wybranych obszarów sieci transportowej. Formułowanie zadań transportowych, zbilansowanych, z przewagą podaży, wieloetapowych i innych Opracowanie modelu systemu transportowego uwzględniając jego strukturę oraz odpowiednie własności. Przykłady wyznaczania dróg dla danej struktury. Wyznaczanie kosztu drogi, przepustowości dróg. Przykłady wyznaczania dróg o minimalnym koszcie. Przykłady doboru środków transportowych do zadań.
- Metody oceny:
- Wykład -
2 kolokwia zawierające pytania otwarte oraz zadania rachunkowe, kolokwium poprawkowe
Ćwiczenia -
2 kolokwia zawierające zadania rachunkowe, kolokwium poprawkowe
Student aby zdać musi zdobyć z każdego z kolokwiów co najmniej 50% maksymalnej możliwej do zdobycia liczby punktów.
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- Podręczniki:
1. Jacyna M.: Wybrane zagadnienia modelowania systemów transportowych. Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa 2009
2. Gutenbaum J.: Modelowanie matematyczna systemów. Wyd. PWN, Warszawa – Łódź 1987
Literatura uzupełniająca:
3. Jacyna M.: Modelowanie i ocena systemów transportowych. Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa 2009
4. Leszczyński J.: Modelowanie systemów i procesów transportowych. Wydawnictwa Politechniki Warszawskiej, Warszawa 1990Korzan B.: Elementy teorii grafów i sieci - metody i zastosowania. WNT, Warszawa 1978
5. Steenbrink P. A.: Optymalizacja sieci transportowych. WKiŁ, W-wa 1978
6. M. Jacyna (red.). : System logistyczny Polski. Uwawarunkowania technivczno -technologiczne komodalności transportu. Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa 2012
- Witryna www przedmiotu:
- brak
- Uwagi:
- O ile nie powoduje to zmian w zakresie powiązań danego przedmiotu z kierunkowymi efektami w treściach kształcenia mogą być wprowadzane na bieżąco zmiany związane z uwzględnieniem najnowszych osiągnięć naukowych.
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Charakterystyka W01
- Posiada wiedzę teoretyczną o systemie, własnościach systemu, rodzajach systemów, strukturze i konfiguracji systemu. Posiada wiedzę teoretyczną z zakresu modeli, klasyfikacji modeli, celu konstruowania modeli , rozumie idee konstruowania modelu systemu transportowego.
Weryfikacja: Wykład - pytania otwarte na kolokwiach. Student aby zdać musi zdobyć z kolokwium co najmniej 50% maksymalnej możliwej do zdobycia liczby punktów.
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Tr1A_W08
Powiązane charakterystyki obszarowe:
I.P6S_WG
- Charakterystyka W02
- Zna zależności matematyczne opisujące zadanie optymalizacyjne z obszaru systemów transportowych – zapis formalny zmiennych decyzyjnych, ograniczeń, funkcji kryterium – rozwiązanie dopuszczalne, optymalne. Posiada wiedzę teoretyczną z formalizacji zapisu drogi przewozu, relacji przewozu i zapotrzebowania na przewóz, wyznaczania przepustowości drogi, kosztu i czasu przewozu,posiada wiedzę teoretyczną i zna zależności formalne wyznaczania drogi o minimalnym koszcie.
Weryfikacja: Wykład - pytania zadawane podczas wykładów, pytania otwarte na kolokwiach, ćwiczenia zadania rachunkowe na kolokwiach. Student aby zdać musi zdobyć z kolokwium co najmniej 50% maksymalnej możliwej do zdobycia liczby punktów.
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Tr1A_W08
Powiązane charakterystyki obszarowe:
I.P6S_WG
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Charakterystyka U01
- Potrafi sformułować w postaci ogólnej i w aplikacji do przykładu zadanie optymalizacyjne z problematyki transportowej - zadania transportowe, zbilansowane, niezbilansowane z blokadą tras, wieloetapowe.
Weryfikacja: Ćwiczenia - zadania rachunkowe na kolokwiach. Student aby zdać musi zdobyć z kolokwium co najmniej 50% maksymalnej możliwej do zdobycia liczby punktów.
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Tr1A_U13
Powiązane charakterystyki obszarowe:
III.P6S_UW.2.o, I.P6S_UW
- Charakterystyka U02
- Potrafi zapisać formalnie graf struktury systemu transportowego, charakterystyki elementów struktury, tym drogę przewozu, relację przewóz. Potrafi wyznaczyć przepustowość, koszt i czas drogi, drogę o minimalnym koszcie - zadania sieciowe.
Weryfikacja: Ćwiczenia - zadania rachunkowe na kolokwiach. Student aby zdać musi zdobyć z kolokwium co najmniej 50% maksymalnej możliwej do zdobycia liczby punktów.
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Tr1A_U13
Powiązane charakterystyki obszarowe:
I.P6S_UW, III.P6S_UW.2.o
- Charakterystyka U03
- Potrafi zastosowań metodę wielokryterialną punktową do sytuacji decyzyjnej.
Weryfikacja: Wykład - zadanie rachunkowe na kolokwium. Student aby zdać musi zdobyć z kolokwium co najmniej 50% maksymalnej możliwej do zdobycia liczby punktów.
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Tr1A_U13
Powiązane charakterystyki obszarowe:
I.P6S_UW, III.P6S_UW.2.o