- Nazwa przedmiotu:
- SIP - aplikacje tematyczne
- Koordynator przedmiotu:
- dr inż. Sebastian Różycki
- Status przedmiotu:
- Fakultatywny ograniczonego wyboru
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Geoinformatyka
- Grupa przedmiotów:
- Obieralne
- Kod przedmiotu:
- 1060-GI000-ISP-4006
- Semestr nominalny:
- 4 / rok ak. 2018/2019
- Liczba punktów ECTS:
- 4
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- Obecność na wykładach: 15 h
Zapoznanie się ze wskazaną literaturą: 5 h
Konsultacje dot. treści wykładów: 2h
Przygotowanie się do egzaminu i obecność na egzaminie: 15 h
Obecność na zajęciach projektowych: 2 x 15 h = 45 h
Przygotowanie do zajęć projektowych: 15 h
Konsultacje dot. zajęć projektowych: 3h
Przygotowanie raportów/projektów zaliczających: 20h
Razem nakład studenta: 120 h = 4 PKT ETCS
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- Obecność na zajęciach: 45h
Konsultacje: 5 h
Razem: 50h = 1,7 PKT ETCS
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- Obecność na zajęciach projektowych: 2 x 15 h = 30 h
Przygotowanie do zajęć projektowych: 15 h
Konsultacje dot. zajęć projektowych: 3h
Przygotowanie raportów/projektów zaliczających: 20h
Razem: 77h = 2.6 PKT ETCS
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład15h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt30h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Podstawowe wiadomości z kartografii, teledetekcji, informatyki, planowania przestrzennego, ochrony środowiska.
- Limit liczby studentów:
- -
- Cel przedmiotu:
- Głównym celem przedmiotu jest poszerzenie przez studentów wiedzy teoretycznej i praktycznych umiejętności w zakresie koncepcji i zastosowań systemów informacji przestrzennej (GIS). Przedmiot pogłębia wiedzę z zakresu wykorzystania technologii GIS w tworzeniu systemów informacyjnych, w szczególności systemów wspomagających procesy podejmowania decyzji.
- Treści kształcenia:
- -->Wykład: Rys historyczny systemów informacji przestrzennej (SIP/GIS). Architektura systemów GIS. Ogólnogeograficzne (referencyjne) i tematyczne (specjalistyczne) systemy informacji przestrzennej. Przegląd wdrożeń w zakresie systemów informacji przestrzennej w Polsce i na świecie. Dobór danych dla systemów informacji przestrzennej. Możliwości analityczne systemów informacji przestrzennej. Przegląd branżowych zasobów danych przestrzennych. Zasady łączenia danych ogólnogograficznych i danych tematycznych. Tematyczne zasoby danych przestrzennych w Polsce i na świecie. Zasady tworzenia specjalistycznych systemów informacji przestrzennej, w tym integracja z innymi systemami przedsiębiorstw i instytucji.
-->Ćwiczenia
Praktyczna realizacja wybranej bazy danych o charakterze tematycznym z wykorzystaniem oprogramowania GIS. Analiza i wybór danych do realizacji projektu.
Ćwiczenie 1. Realizacja projektu systemu informacji przestrzennej z wykorzystaniem zgromadzonych danych NMT, map topograficznych, obrazów satelitarnych, danych archiwalnych i danych środowiskowych. Studenci przygotowują dokumentację projektową, która pomaga im w zrozumieniu poszczególnych etapów projektu. Konieczność przygotowania dokumentacji wprowadza uczestników zajęć w zagadnienia profesjonalnych metodyk projektowania systemów. Studenci wykonują prototyp systemu - bazę danych przestrzennych, wykonują geowizualizację danych oraz realizują wybrane elementy interfejsu systemu.
Ćwiczenie 2. W oparciu o zrealizowany w ćwiczeniu 1. prototyp systemu, wykonanie specjalistycznego systemu informacyjnego obejmującego jedno wybrane zagadnienie tematyczne np. system informacji geologicznej, system informacji turystycznej, system informacji statystycznej, system informacji o środowisku, system dla rowerzystów itp.
- Metody oceny:
- Wykład: zaliczenie wykładów – sprawdzian. Próg zaliczeniowy: 51/100.
Zajęcia projektowe: Weryfikacja postępów prac na zajęciach, obserwacja pracy na zajęciach.
Do zaliczenia zajęć projektowych wymagane jest uzyskanie pozytywnej oceny z dwóch realizowanych ćwiczeń. Projekty oddawane są przez studentów w postaci raportu (postać papierowa lub elektroniczna) z wykonywanego zagadnienia projektowego.
Ocena końcowa: średnia arytmetyczna ocen z obu ćwiczeń.
Ocenę łączną stanowi średnia arytmetyczna z zaliczenia wykładu oraz zaliczenia projektu.
- Egzamin:
- tak
- Literatura:
- Białousz S., 2004. System Baz Danych Przestrzennych dla Województwa Mazowieckiego. Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej
Iwańczak B., 2014. Quantum GIS. Tworzenie i analiza map. Helion
Białousz S., 2013. Informacja przestrzenna dla samorządów terytorialnych. Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej
Kwietniewski M., 2013. GIS w wodociągach i kanalizacji. Wydawnictwo Naukowe PWN
Olszewski R., Gotlib G., Iwaniak; 2008; GIS. Obszary zastosowań. Wydawnictwo Naukowe PWN
Kubik T., 2009. GIS. Rozwiązania sieciowe. Wydawnictwo Naukowe PWN
Litwin L., Myrda G.,. 2005. Systemy Informacji Geograficznej - zarządzanie danymi przestrzennymi w GIS, SIP, SIT, LIS. Helion
Gaździcki J.; 1990. Systemy informacji przestrzennej, Państwowe Przedsiębiorstwo Wydawnictw kartograficznych
Tomilson R., 2008. Rozważania o GIS - Planowanie Systemów Informacji Geograficznej dla menedżerów. ESRI Polska, Warszawa
Longley P. A., Goodchild M. F., Maguire D. J., Rhind D. W., 2006. GIS. Teoria i praktyka. Wydawnictwo Naukowe PWN
Bielecka E., 2005. Systemy informacji geograficznej. Teoria i zastosowania. Wydawnictwo PJWSTK
Myrda, G., 1997. GIS czyli mapa w komputerze. Helion, Gliwice
- Witryna www przedmiotu:
- http://www.zftisip.gik.pw.edu.pl/
- Uwagi:
- Zajęcia projektowe prowadzone są w laboratoriach komputerowych wyposażonych w rzutnik multimedialny. Studenci korzystają na zajęciach projektowych z komputerów z zainstalowanym najnowszym oprogramowaniem ArcGIS lub Geomedia i QGIS.
W ramach przedmiotu wprowadzane i wykorzystywane są elementy metodyki zarządzania projektami PRINCE2 i Scrum.
Efekty uczenia się
Profil praktyczny - wiedza
- Efekt GI.ISP-4006_W1
- Ma wiedzę na temat istniejących w Polsce tematycznych (specjalistycznych) systemach informacji przestrzennej
Weryfikacja: Ocena ze sprawdzianu.
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W09
Powiązane efekty obszarowe:
T1P_W03, T1P_W04, T1P_W05, T1P_W06, T1P_W07
- Efekt GI.ISP-4006_W2
- Ma wiedzę na temat znaczenia SIP w różnych dziedzinach gospodarki i nauki. Zna rozwiązania SIP praktycznie wykorzystywane w Polsce.
Weryfikacja: Ocena ze sprawdzianu.
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W19
Powiązane efekty obszarowe:
T1P_W02, T1P_W03
Profil praktyczny - umiejętności
- Efekt GI.ISP-4006_U1
- Potrafi wyszukać i efektywnie wykorzystać w realizowanych zadaniach bibliografię przedmiotu. Wie jak korzystać z pomocniczych materiałów technicznych producentów oprogramowania SIP.
Weryfikacja: Ocena ze sprawdzianu.
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U01
Powiązane efekty obszarowe:
T1P_U01, T1P_U13
- Efekt GI.ISP-4006_U2
- Potrafi przygotować harmonogram realizowanego projektu. Wykorzystuje grafy stosowane w zarządzaniu projektami. Potrafi ustalić podział projektu na poszczególne zadania, oraz rozplanować je w czasie.
Weryfikacja: Weryfikacja postępów prac na zajęciach, obserwacja pracy na zajęciach, ocena raportu końcowego.
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U02
Powiązane efekty obszarowe:
T1P_U02, T1P_U12
- Efekt GI.ISP-4006_U3
- Potrafi przygotować dokumentację projektową z realizowanego zadania inżynieryjnego.
Weryfikacja: Weryfikacja postępów prac na zajęciach, obserwacja pracy na zajęciach, ocena raportu końcowego.
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U03
Powiązane efekty obszarowe:
T1P_U02, T1P_U03, T1P_U19
- Efekt GI.ISP-4006_U4
- Potrafi opracować koncepcję tematycznego (specjalistycznego) systemu informacji przestrzennej z wykorzystaniem najważniejszych zasobów danych przestrzennych dostępnych w kraju.
Weryfikacja: Weryfikacja postępów prac na zajęciach, obserwacja pracy na zajęciach, ocena raportu końcowego.
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U14
Powiązane efekty obszarowe:
T1P_U03, T1P_U07, T1P_U09, T1P_U10, T1P_U12, T1P_U14, T1P_U16, T1P_U17, T1P_U18, T1P_U19
- Efekt GI.ISP-4006_U5
- Potrafi korzystać z danych przestrzennych zapisanych w różnych formatach i układach współrzędnych w aspekcie tworzenia baz danych tematycznych. Zna najczęściej występujące problemy dotyczące harmonizacji danych przestrzennych.
Weryfikacja: Weryfikacja postępów prac na zajęciach, obserwacja pracy na zajęciach, ocena raportu końcowego. Ocena z wykładu.
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U17
Powiązane efekty obszarowe:
T1P_U13, T1P_U16
Profil praktyczny - kompetencje społeczne
- Efekt GI.ISP-4006_K1
- Samodzielnie przygotowuje dokumentacje projektową. Potrafi poprawnie i świadomie korzystać z danych pozyskanych przez grupę projektową (grupę tworzoną przez studentów podczas zajęć). Potrafi świadomie cytować w raportach wykorzystywane informacje bibliograficzne. Poprawnie podaje źródła wykorzystanych danych. Zana warunki korzystania zasobów geodezyjnych.
Weryfikacja: Weryfikacja postępów prac na zajęciach, obserwacja pracy na zajęciach, ocena raportu końcowego.
Powiązane efekty kierunkowe:
K_K02
Powiązane efekty obszarowe:
T1P_K02
- Efekt GI.ISP-4006_K2
- Potrafi wykorzystywać internet oraz fora społecznościowe do wymiany informacji i dzielenia się wynikami swoich prac.
Weryfikacja: Weryfikacja postępów prac na zajęciach, obserwacja pracy na zajęciach, ocena raportu końcowego.
Powiązane efekty kierunkowe:
K_K06
Powiązane efekty obszarowe:
T1P_K07