- Nazwa przedmiotu:
- Podstawy sztucznej inteligencji
- Koordynator przedmiotu:
- Paweł WAWRZYŃSKI
- Status przedmiotu:
- Fakultatywny ograniczonego wyboru
- Poziom kształcenia:
- Studia II stopnia
- Program:
- Informatyka
- Grupa przedmiotów:
- Przedmioty techniczne - podstawowe
- Kod przedmiotu:
- PSZT
- Semestr nominalny:
- 1 / rok ak. 2018/2019
- Liczba punktów ECTS:
- 4
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 30 - wykład,
15 - realizacja zadania projektowego,
15 - samodzielne przygotowywanie się do kolokwiów i projektu.
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 3
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 1
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład30h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt15h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Na poziomie początku drugiego roku studiów:
- Analiza matematyczna
- Logika matematyczna
- Probabilistyka
- Programowanie
- Limit liczby studentów:
- Cel przedmiotu:
- 1. Prezentacja zasad automatycznego wnioskowania oraz konstrukcji systemów wnioskujących w oparciu o logikę.
2. Wprowadzenie do różnych gałęzi tzw. miękkiej sztucznej inteligencji (czy inteligencji obliczeniowej), takich jak algorytmy ewolucyjne, uczenie maszynowe i sieci neuronowe. Wprowadzenie to jest na poziomie wystarczającym do implementacji podstawowych algorytmów z każdej z tych gałęzi.
- Treści kształcenia:
- Treść wykładu
W1. Wprowadzenie (2 h)
Zadania sztucznej inteligencji - reprezentacja wiedzy i wnioskowanie;
rozwiązywanie problemów przez przeszukiwanie, uczenie maszynowe.
Zastosowania - systemy ekspertowe i agentowe.
Część I. Systemy logicznego wnioskowania (12 h)
W2. Baza wiedzy (1 h)
Reprezentacja wiedzy - składnia, semantyka. Wynikanie i wnioskowanie.
Języki reprezentacji wiedzy.
W3. Rachunek zdań (2 h)
Składnia i semantyka rachunku zdań. Reguły wnioskowania. Postaci
normalne zdań. Procedury wnioskowania w rachunku zdań.
W4. Logika predykatów (2 h)
Składnia i semantyka logiki predykatów. Uzgadnianie formuł. Postaci
normalne formuł Uogólnione reguły wnioskowania.
W5. Inżynieria wiedzy w logice predykatów (2 h)
Metodyka tworzenia bazy wiedzy. Rachunek sytuacyjny. Reprezentacja
pojęć - ontologia.
W6. Wnioskowanie w logice predykatów (3h)
Wnioskowanie w przód i wstecz. Wnioskowanie przez rezolucję. Poprawność
i zupełność procedur wnioskowania. Wnioskowanie jako zagadnienie
przeszukiwania. Efektywność wnioskowania.
W7. Systemy ekspertowe (2 h)
Systemy logicznego wnioskowania w praktyce. PROLOG. Systemy dowodzenia
twierdzeń. Systemy regułowe. Sieci semantyczne.
Część II. Przeszukiwanie
W8. Algorytmy ewolucyjne
Wprowadzenie do zagadnień przeszukiwania. Algorytm (1+1), algorytm
(mu+lambda).
W9. Algorytmy genetyczne
Kodowanie osobników, reprodukcja, krzyżowanie, mutacja.
W10. Gry dwuosobowe
Drzewo gry. Strategia minimaksowa. Przycinanie alfa-beta. Minimaks z
obcinaniem. Funkcja oceny stanu gry.
Część III. Uczenie maszynowe
W11. Uczenie na podstawie obserwacji - indukcja
Formy uczenia poprzez indukcję - uczenie klasyfikatora pojęć,
grupowanie (tworzenie pojęć), aproksymacja funkcji. Uczenie jako
przeszukiwanie przestrzeni hipotez - algorytm CAE.
W12. Sieci neuronowe
Zadanie aproksymacji. Definicja perceptronu wielowarstwowego MLP. Wpływ
wag na jakość aproksymacji. Uczenie sieci MLP ? wsteczna propagacja
błędu.
W14. Uczenie ze wzmocnieniem
Zadania uczenia ze wzmocnieniem. Model procesu decyzyjnego Markowa.
Algorytm TD dla uczenia funkcji użyteczności. Uczenie się strategii -
algorytm "Q-learning".
Zakres projektu
Zadania projektowe polegają implementacji programu w języku średniego
poziomu realizującego jeden z algorytmów prezentowanych na wykładzie.
Większość zadań projektowych dotyczy części I oraz II wykładu.
Przykłady tematów projektów to:
- maszyna wnioskująca w tył,
- maszyna wnioskująca przy użyciu rezolucji,
- optymalizacja przy użyciu algorytmu ewolucyjnego,
- program grający w grę taką jak warcaby, go, itp.,
- sieć neuronowa ucząca się aproksymacji funkcji.
- Metody oceny:
- 30% pierwsze kolokwium,
30% drugie kolokwium,
40% projekt
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- Paweł Wawrzyński, Podstawy Sztucznej Inteligencji, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, 2014.
Stuart J. Russel, Peter Norvig, Artificial Intelligence: A Modern Approach, Prentice Hall, 2002.
Wiesław Traczyk, Inżynieria Wiedzy, EXIT, 2010.
Paweł Cichosz, Systemy Uczące Się, WNT, 2000.
Leszek Rutkowski, Metody i Techniki Sztucznej Inteligencji, PWN, 2006.
- Witryna www przedmiotu:
- https://usosweb.usos.pw.edu.pl/kontroler.php?_action=katalog2/przedmioty/pokazPrzedmiot&prz_kod=103A-INxxx-ISP-PSZT
- Uwagi:
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Charakterystyka PSZT_W01
- Znajomość podstaw wszystkich głównych gałęzi sztucznej inteligencji: automatycznego wnioskowania, metod przeszukiwania, w tym metod ewolucyjnych i genetycznych, systemów rozmytych oraz uczenia maszynowego. Pogłębiona wiedza dotycząca automatycznego wnioskowania w zakresie: reprezentacji wiedzy w języku logiki, konstrukcji systemów eksperckich, a także teoretycznych podstaw logiki i wnioskowania.
Weryfikacja: Kolokwium
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
K_W04, K_W06
Powiązane charakterystyki obszarowe:
I.P7S_WG, III.P7S_WG.o
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Charakterystyka PSZT_U01
- W obszarze automatycznego wnioskowania student potrafi: oprogramować silnik wnioskujący, skonstruować i zaimplementować system ekspercki, opisać wierzę dziedzinową w języku logiki.
Student potrafi sformułować zagadnienie przeszukiwania, wybrać odpowiedni do jego rozwiązania algorytm, zaimplementować go oraz właściwie użyć.
Student potrafi napisać program grający z przeciwnikiem w dowolną deterministyczną grę dwuosobową.
Student potrafi skonstruować system rozmyty, którego celem będzie wnioskowanie lub sterowanie.
Student potrafi zaimplementować sieć neuronową i użyć jej do modelowania i prognozowania.
Student potrafi zaimplementować odpowiedni algorytm uczenia się przez wzmacnianie i wykorzystać go w zagadnieniu sterownia adaptacyjnego.
Weryfikacja: Realizacja projektu
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
K_U01, K_U04, K_U06, K_U11
Powiązane charakterystyki obszarowe:
I.P7S_UK, I.P7S_UU, I.P7S_UW, III.P7S_UW.3.o