- Nazwa przedmiotu:
- Teledetekcyjne źródła danych dla SIP
- Koordynator przedmiotu:
- dr hab. inż. Katarzyna Osińska-Skotak, dr inż. Joanna Pluto-Kossakowska, mgr inż. Aleksandra Radecka
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia II stopnia
- Program:
- Geodezja i Kartografia
- Grupa przedmiotów:
- Obowiązkowe
- Kod przedmiotu:
- GK.SMK
- Semestr nominalny:
- 2 / rok ak. 2019/2020
- Liczba punktów ECTS:
- 5
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 1) Liczba godzin kontaktowych - 62 godzin, w tym:
a) uczestnictwo w wykładach - 30 godzin
b) uczestnictwo w ćwiczeniach - 30 godzin,
c) udział w konsultacjach - 2 godziny.
2) Praca własna studenta - 68 godzin, w tym:
a) przygotowanie do zajęć - 18 godzin,
b) sporządzenie raportów z wykonania ćwiczeń - 30 godzin,
c) przygotowanie do sprawdzianów - 20 godzin.
RAZEM: 130 godzin - 5 punktów ECTS.
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 2,4 punktu ECTS - liczba godzin kontaktowych - 62 godzin, w tym:
a) uczestnictwo w wykładach - 30 godzin
b) uczestnictwo w zajęciach projektowych - 30 godzin,
c) udział w konsultacjach - 2 godziny.
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 3 punkty ECTS - 78 godziny, w tym:
a) uczestnictwo w zajęciach projektowych - 30 godzin;
b) przygotowanie do zajęć - 18 godzin,
c) sporządzenie raportów z wykonania ćwiczeń - 30 godzin.
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład30h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt30h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Znajomość podstaw teledetekcji (w tym charakterystyk spektralnych różnych obiektów), struktury zapisu obrazów cyfrowych i podstawowych funkcji przetwarzania cyfrowego obrazów satelitarnych, w szczególności metod klasyfikacji cyfrowej treści obrazów teledetekcyjnych.
- Limit liczby studentów:
- -
- Cel przedmiotu:
- Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów ze źródłami danych teledetekcyjnych pozyskiwanych z pułapu satelitarnego i lotniczego (w tym z bezzałogowych powietrznych) przez różne sensory, w tym optyczne, radarowe, hiperspektralne oraz metodami ich przetwarzania w celu pozyskania danych.
- Treści kształcenia:
- Wykład:
1. Serwisy ze zbiorami danych teledetekcyjnych, funkcjonujące i projektowane platformy i huby do pozyskiwania i przetwarzania danych w Polsce i na świecie (m.in. EarthExplorer, Copernicus/DIAS, Planet, GoogleEngine, EOBrowser. SCIHUB).
2. Omówienie różnych produktów (zdjęcia, ortofotomapy, numeryczny model terenu) udostępnianych w serwisach – poziom przetworzeń, korzystanie z metadanych.
3. Poziomy przetwarzania udostępnianych danych optycznych (korekcje radiometryczne i geometryczne).
4. Metody przetwarzania danych satelitarnych pod kątem pozyskiwania informacji tematycznej: algorytmy klasyfikacji (m.in. Random Forest, Suport Vector Machine, sztuczne sieci neuronowe), segmentacji obrazu i post-processingu.
5. Automatyzacja procesu przetwarzania danych satelitarnych w oprogramowaniu komercyjnym (np. ERDAS, ArcGIS) i otwartym (np. SNAP, QGIS).
6. Aktualizacja baz danych na podstawie danych teledetekcyjnych na wybranych przykładach (System Identyfikacji Działek Rolnych, bazy danych topograficznych).
7. Wykorzystanie danych hiperspektralnych, termalnych i radarowych w badaniach i monitoringu środowiska przyrodniczego oraz rolniczej przestrzeni produkcyjnej.
8. Metodyka opracowania danych pozyskiwanych z UAV.
9. Problematyka integracji danych wieloźródłowych i wielosensorowych.
Ćwiczenia:
1. Szczegółowe zapoznanie się z różnymi produktami optycznych zdjęć wysokorozdzielczych; krytyczna ocena geometryczna i informacyjna produktów ortofoto (lotniczych i satelitarnych) dostępnych w Polsce i na świecie pod kątem ich wykorzystania przy budowie i aktualizacji baz danych przestrzennych.
(to ćwiczenie jest przeglądowo-porównawcze z wykorzystaniem ortofoto lotniczej, QB i Landsat lub Sentinel2) 4h
2. Zaawansowane metody przetwarzania danych satelitarnych pod kątem pozyskiwania informacji tematycznej (klasyfikacje, segmentacje i post-processing) oraz jej wykorzystanie przy opracowaniu i aktualizacji baz danych przestrzennych.
(projekt opracowania mapy pokrycia z wykorzystaniem różnych klasyfikatorów i aktualizacja wybranej bazy danych, np. wykorzystanie L8/S2 do BDOO lub identyfikacja upraw) 10h
3. Automatyzacja identyfikacji wybranych form pokrycia (roślinności, zabudowy) oraz ich zmian w analizach wieloczasowych. 4h
4. Opracowanie struktur bazodanowych dla danych rastrowych i automatyzacja procesu przetwarzania (ERDAS Enterprise/Apollo, ArcGIS) 6h
5. Pozyskanie informacji tematycznych do monitoringu środowiska przyrodniczego w wyniku przetwarzania zobrazowań hiperspektralnych, termalnych lub radarowych) 6h
przykładowe projekty:
• przetwarzanie danych radarowych w celu uzyskania warstwy tematycznej „woda”
• przetwarzanie danych termalnych dla potrzeb badania bioklimatu miast / lokalizacji miejsc potencjalnego zakwitu glonów / badania zmian klimatycznych
• przetwarzanie danych hiperspektralnych do monitorowania kondycji roślin /stanu jakości wód.
- Metody oceny:
- Do zaliczenia przedmiotu wymagane jest uzyskanie pozytywnej oceny z zaliczenia wykładu oraz pozytywnej oceny z ćwiczeń projektowych.
Do zaliczenia ćwiczeń projektowych wymagane jest uzyskanie pozytywnej oceny ze sprawdzianu oraz uzyskanie pozytywnej oceny z raportów opisujących wykonane zadań projektowych. Do zaliczenia sprawdzianu wymagane jest uzyskanie minimum 60% punktów. Ocenę z ćwiczeń stanowi średnia ważona ocen uzyskanych ze sprawdzianu (waga: 2) oraz ocen z raportów (waga ocena z raportu: 1) oraz ew. z kartkówek (waga: 0,5).
Ocenę łączną stanowi średnia ważona ocen uzyskanych z egzaminu (waga: 1,5) oraz zaliczenia zajęć projektowych (waga: 1).
Oceny wpisywane są według zasady: 5,0 – pięć (4,76 – 5,0); 4,5 – cztery i pół (4,26-4,74), 4,0 –cztery (3,76-4,25), 3,5-trzy i pół (3,26-3,75), 3,0-trzy (3,0-3,25).
Nieobecność na więcej niż 2 zajęciach oznacza niezaliczenie przedmiotu.
Student nieobecny na zajęciach ma obowiązek zgłosić się do prowadzącego (mail, osobiście) celem uzgodnienia terminu odrobienia ćwiczeń.
- Egzamin:
- tak
- Literatura:
- 1. Jensen J.R., Remote Sensing of the Environment – An Earth Resource Perspective, Prentice Hall, New Jersey, 2000
2. Mesev V., Integration of GIS and Remote Sensing, John Wiley & Sons, 2008, s. 312
3. Thenkabail P.S. , Lyon J.G. , Hyperspectral Remote Sensing of Vegetation, CRC Press, 1 edition, 2011, s. 782,
3. Zagajewski B., 2010, Ocena przydatności sieci neuronowych i danych hiperspektralnych do klasyfikacji roślinności Tatr Wysokich, Teledetekcja środowiska, tom 43, s. 113
Czasopisma naukowe:
- Teledetekcja Środowiska, dawniej: Fotointerpretacja w Geografii
- Archiwum Fotogrametrii, Teledetekcji i Kartografii
- Roczniki Geomatyki
- Remote Sensing of Environment
- International Journal of Remote Sensing
- Photogrammetric Engineering& Remote Sensing
- European Remote Sensing
- Remote Sensing
- Witryna www przedmiotu:
- Uwagi:
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt W1
- ma wiedzę na temat dostępnych źródeł danych teledetekcyjnych, które mogą służyć do opracowania warstw tematycznych i baz danych przestrzennych; ma wiedzę na temat metod ich przetwarzania i analizy;
Weryfikacja: sprawdzian z wykładów
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W04, K_W09
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_W04, T2A_W07, T2A_W08, T2A_W04, T2A_W10, T2A_W07
- Efekt W2
- ma wiedzę na temat dostępnych numerycznych modeli wysokościowych oraz ich roli w systemach informacji przestrzennej
Weryfikacja: sprawdzian z wykładów
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W04, K_W10
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_W04, T2A_W07, T2A_W08, T2A_W04, T2A_W07
- Efekt W3
- ma wiedzę na temat dostępnego wolnego i otwartego oprogramowania do przetwarzania danych teledetekcyjnych
Weryfikacja: sprawdzian z wykładów
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W13
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_W10, T2A_W07, T2A_W08
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt U1
- potrafi opracować warstwy tematyczne SIP na podstawie danych teledetekcyjnych
Weryfikacja: raport z wykonanych ćwiczeń projektowych
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U12, K_U14
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_U05, T2A_U10, T2A_U12, T2A_U16, T2A_U19
- Efekt U2
- potrafi przygotować numeryczne modele wysokościowe i zastosować je w analizach przestrzennych i modelowaniu
Weryfikacja: raport z realizacji ćwiczeń projektowych
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U19
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_U10, T2A_U12
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt K1
- potrafi zaprojektować sposób i zastosować metody integracji danych pozyskiwanych w wielu źródeł, w tym danych teledetekcyjnych
Weryfikacja: raport z realizacji ćwiczeń projektowych, sprawdzian z wykładów
Powiązane efekty kierunkowe:
K_K01
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_K06