Nazwa przedmiotu:
Automatyzacja procesów fotogrametrycznych
Koordynator przedmiotu:
dr inż. Jakub Markiewicz, dr inż. Michał Kowalczyk
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia II stopnia
Program:
Geodezja i Kartografia
Grupa przedmiotów:
Obowiązkowe
Kod przedmiotu:
GK.SMK
Semestr nominalny:
2 / rok ak. 2019/2020
Liczba punktów ECTS:
3
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
75 godz. (w tym: 15 godzin wykład, 15 godzin ćwiczenia, 10 godzin konsultacji, 15 godzin przygotowanie do zaliczenia, 20 godzin przygotowanie sprawozdań i projektów)
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
1.6 pkt (40 godz., w tym 15 godzin wykład, 15 godzin ćwiczenia, 10 godzin konsultacji)
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
2 pkt (50 godz., w tym: 15 godzin ćwiczenia, 15 godzin przygotowanie do zaliczenia, 20 godzin przygotowanie sprawozdań)
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład15h
  • Ćwiczenia15h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Podstawy fotogrametrii, teledetekcji i cyfrowego przetwarzania obrazów
Limit liczby studentów:
15
Cel przedmiotu:
1) Przekazanie studentom specjalistycznej wiedzy z zakresu zawansowanego cyfrowego przetwarzania obrazów oraz wykorzystania API w automatyzacji przetwarzania danych w wybranych aplikacjach fotogrametrycznych. 2) Przedstawienie możliwości rozszerzenia automatyzacji procesów fotogrametrycznych.
Treści kształcenia:
Wykład: 1) Dane wektorowe: rodzaje danych przestrzennych, informacje - wymiary (2D, 2+1D, 2.5D, 3D); 2) Standardy i sposoby zapisu danych wektorowych - popularne formaty zapisu danych wektorowych: DXF, SHP, LAS, PTS, PTX, OBJ, WRL; 3) Przekształcanie danych wektorowych - od punktu do bryły, manualnie i automatycznie (proces agregacji i generalizacji danych wektorowych); 4) Zaawansowane metody przetwarzania danych wektorowych i rastrowych; 5) Przedstawienie powszechnie stosowanych bibliotek funkcji i funkcji wykorzystywanych do automatycznego przetwarzania danych wektorowych i rastrowych; 6) Sposób działania i wykorzystania wybranych API oprogramowań fotogrametrycznych. Ćwiczenia: 1) Podstawy programowania w języku Python, 2) Wczytywanie i zapis danych wektorowych w różnych formatach, 3) Podstawy działania biblioteki OpenCV, 4) Orientacja zdjęć metodą SfM przy wykorzystaniu biblioteki OpenCV, 5) Detekcja znaków kodowanych na obrazach 6) API Agisoft Metashape
Metody oceny:
Do zaliczenia wykładu wymagane jest uzyskanie pozytywnej oceny z kolokwium. Do zaliczenia kolokwium wymagane jest uzyskanie 60% punktów. Do zaliczenia ćwiczeń wymagane jest wykonanie wszystkich tematów/projektów przewidzianych programem zajęć, uzyskanie pozytywnych ocen ze wszystkich sprawozdań i zaliczenie sprawdzianu. Ocenę łączną stanowi średnia arytmetyczna z zaliczenia egzaminu oraz zaliczenia ćwiczeń. Oceny wpisywane są według zasady: 5,0 - pięć (4,76 - 5,0); 4,5 - cztery i pół (4,26-4,74); 4,0 - cztery (3,76-4,25); 3,5 (trzy i pół (3,26 - 3,75), 3,0 - trzy (3,0-3,25). Nieusprawiedliwiona nieobecność na więcej niż 2-ch zajęciach oznacza niezaliczenie przedmiotu. Student nieobecny na zajęciach ma obowiązek zgłosić się do prowadzącego (mail, osobiście) celem uzgodnienie terminu odrobienia ćwiczeń
Egzamin:
nie
Literatura:
Luhmann, Thomas / Robson, Stuart / Kyle, Stephen / Boehm:, Jan Close Range Photogrammetry and 3d Imaging” Principles, Methods and Applications. De Gruyter, 2013 George Vosselman, Hans-Gerd Maas: Airborne and Terrestrial Laser Scanning, Whittles Publishing, 2010 Efstratios Stylianidis, Fabio Remondino: 3D Recording, Documentation and Management of Cultural Heritage, Whittles Publishing, 2017 J.G.Fryer, H.I.Mitchell & J.H.Chandler “Applications of 3D Measurement from Images”, 2007 Wybrane zagadnienia z materiałów kongresowych Międzynarodowego Towarzystwa Fotogrametrii i Teledetekcji (ISPRS) Materiały przekazane podczas wykładów
Witryna www przedmiotu:
Uwagi:

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt

Weryfikacja:
Powiązane efekty kierunkowe: K_W03, K_W13, K_W14
Powiązane efekty obszarowe: T2A_W03, T2A_W04, T2A_W07, T2A_W04, T2A_W05, T2A_W07, T2A_W04, T2A_W05, T2A_W07

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt

Weryfikacja:
Powiązane efekty kierunkowe: K_U01, K_U02, K_U07, K_U08, K_U12, K_U18
Powiązane efekty obszarowe: T2A_U01, T2A_U02, T2A_U03, T2A_U16, T2A_U15, T2A_U05, T2A_U12, T2A_U17, T2A_U18, T2A_U05, T2A_U10, T2A_U16

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt

Weryfikacja:
Powiązane efekty kierunkowe: K_K01, K_K04
Powiązane efekty obszarowe: T2A_K06, T2A_K03