Nazwa przedmiotu:
Przedmiot obieralny 4 - Analizy wielokryterialne w systemach informacji geograficznej
Koordynator przedmiotu:
dr inż. Joanna Jaroszewicz
Status przedmiotu:
Fakultatywny dowolnego wyboru
Poziom kształcenia:
Studia II stopnia
Program:
Gospodarka Przestrzenna
Grupa przedmiotów:
Obowiązkowe
Kod przedmiotu:
Semestr nominalny:
2 / rok ak. 2019/2020
Liczba punktów ECTS:
2
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
1. Liczba godzin kontaktowych: 30, w tym: a) udział w wykładach: 30 godz. 2. Praca własna studenta – 15 godzin, w tym: a) przygotowanie się do dyskusji oraz przegląd publikacji naukowych: 8 godzin, b) przygotowanie prezentacji: 4 godziny, c) przygotowanie się do sprawdzianu: 3 godziny Łączny nakład pracy studenta wynosi 45 godz., co odpowiada 2 punktom ECTS.
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
1,4 pkt. ECTS - liczba godzin kontaktowych: 30, w tym: a) udział w wykładach 30 godz.
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład30h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Podstawowe informacje o analizach przestrzennych w systemach informacji geograficznej,
Limit liczby studentów:
60
Cel przedmiotu:
1) Poszerzenie wiedzy studentów w zakresie wykorzystania systemów informacji geograficznej w analizach wielokryterialnych wspierających proces podejmowania decyzji w gospodarce przestrzennej; 2) zdobycie umiejętności twórczego wykorzystania informacji pochodzących z literatury naukowej polskiej i zagranicznej.
Treści kształcenia:
1. Wprowadzenie do zagadnień analiz wielokryterialnych w systemach informacji geograficznej. 2. Podstawowe metody, elementy i etapy analiz wielokryterialnych w GIS. 3. Przykłady zastosowań i rozwiązań - na podstawie literatury polskiej i zagranicznej (dyskusje): a) aspekty przestrzenne i zastosowanie systemów informacji geograficznej w analizach wielokryterialnych, b) przestrzenne analizy wielokryterialne przy udziale grup decydentów - wsparcie partycypacji społecznej, c) zastosowania, podejścia i metody
Metody oceny:
1. sprawdzian pisemny w połowie semestru - waga 0,4 2. ocena prezentacji studentów - waga 0,6 ocena łączna wyznaczana z 1 i 2 jako średnia ważona
Egzamin:
nie
Literatura:
Podstawy teoretyczne: 1. Malczewski, Jaroszewicz (2018). Podstawy analiz wielokryterialnych w systemach informacji geograficznej. Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej - wybrane rozdziały. 2. Roy B. (1990) Wielokryterialne wspomaganie decyzji. 3. Kahranam C. (2008) Fuzzy Multi-Criteria Decision Making: Theory and Applications with Recent Developments. Springer - wybrane rozdziały. (dostępna: on-line ) 4. Zbiór artkułów naukowych polskich i zagranicznych - uzupełniany na bieżąco - jako podstawa dla dyskusji i prezentacji
Witryna www przedmiotu:
Uwagi:
Po krótkim wprowadzeniu teoretycznym zakłada się aktywne uczestnictwo studentów, w tym przygotowanie i omówienie krótkich prezentacji na podstawie zbiorów literatury oraz uczestnictwo w dyskusji

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt Przedmiot obieralny 4_W1
ma uporządkowaną wiedzę w zakresie zastosowań systemów informacji geograficznej w analizach wielokryterialnych
Weryfikacja: sprawdzian pisemny, ocena prezentacji
Powiązane efekty kierunkowe: K_W04
Powiązane efekty obszarowe: T2A_W02, T2A_W03, T2A_W04, T2A_W06, T2A_W07
Efekt Przedmiot obieralny 4_W2
ma podstawową wiedzę dotyczącą możliwości wykorzystania grupowych analiz wielokryterialnych w GIS jako wsparcia partycypacji społecznej
Weryfikacja: ocena prezentacji
Powiązane efekty kierunkowe: K_W04, K_W05
Powiązane efekty obszarowe: T2A_W02, T2A_W03, T2A_W04, T2A_W06, T2A_W07, S2A_W03, S2A_W05, T2A_W02, T2A_W03
Efekt
Ma wiedzę dotyczącą możliwości wykorzystania analiz wielokryterialnych w systemach informacji geograficznej jako narzędzia wspierającego zrównoważony rozwój
Weryfikacja: ocena prezentacji
Powiązane efekty kierunkowe: K_W04
Powiązane efekty obszarowe: T2A_W02, T2A_W03, T2A_W04, T2A_W06, T2A_W07

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt Przedmiot obieralny 4_U1
Potrafi współpracować i pracować w grupie
Weryfikacja: ocena prezentacji
Powiązane efekty kierunkowe: K_U02, K_U03, K_U06
Powiązane efekty obszarowe: T2A_U02, T2A_U03, S2A_U06, S2A_U07, P2A_U08
Efekt Przedmiot obieralny 4_U2
Potrafi twórczo wykorzystywać informacje z literatury naukowej polskiej i zagranicznej oraz przegotować na ich podstawie argumentacje i krótkie wystąpienie
Weryfikacja: ocena prezentacji
Powiązane efekty kierunkowe: K_U01, K_U03, K_U04, K_U06
Powiązane efekty obszarowe: T2A_U01, S2A_U06, S2A_U07, P2A_U02, P2A_U08

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt Przedmiot obieralny 4_K1
ma wyrobioną świadomość dotyczącą niepewności podejmowanych decyzji w zakresie planowania przestrzennego w oparciu o modele analiz przestrzennych
Weryfikacja: ocena prezentacji
Powiązane efekty kierunkowe: K_K01
Powiązane efekty obszarowe: T2A_K02