- Nazwa przedmiotu:
- Wizualizacja i modelowanie w multimediach
- Koordynator przedmiotu:
- Władysław SKARBEK
- Status przedmiotu:
- Fakultatywny ograniczonego wyboru
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Telekomunikacja
- Grupa przedmiotów:
- Przedmioty techniczne
- Kod przedmiotu:
- WIM
- Semestr nominalny:
- 7 / rok ak. 2018/2019
- Liczba punktów ECTS:
- 4
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 120
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 2,5
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 1,5
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład30h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium15h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- OPA: Java - obiektowe programowanie aplikacji multimedialnych PTO: Podstawy techniki obrazowej
- Limit liczby studentów:
- 40
- Cel przedmiotu:
- Celem przedmiotu jest przygotowanie absolwentów do pracy programistycznej z wykorzystaniem nterfejsów systemów stereowizyjnych systemów telewizji 3D.
Studenci zapoznają się z narzędziami programowania wizualizacji 2D/3D i programowania algorytmów automatycznego modelowania 2D/3D na podstawie obrazów obiektów. Stanowią one niezbędne uzupełnienie kodowania obrazu w standardach MPEG-4/MVC oraz MPEG-4/3D. Oprócz kodowania wykład odnosi się do aplikacji w czterech innych obszarach multimediów: akwizycja modelu 3D, analiza semantyczna obrazu, indeksowanie obrazu i steganografia obrazu.
- Treści kształcenia:
- Wprowadzenie. Rola wizualizacji i modelowania geometrycznego w multimediach - przegląd standardów i aplikacji. Koncepcja trzech kamer: kamera rzeczywista, kamera wirtualna, kamera strukturalna. Przegląd narzędzi programowania: język skryptowy Python, interfejsowanie z C/C++, pakiet numeryczny NumPy, pakiet graficzny Pygler, język skryptowy Asymptote.
Układy współrzędnych i transformacje w standardach graficznych. Układ sceny, modelu, kamery, rzutnika, okna widokowego. Transformacje między układami współrzędnych. Współrzędne jednorodne. Kwaternion obrotu a macierz obrotu. Macierz daszkowa i wektor daszkowy. Transformacje normalnej do powierzchni. Rzut perspektywiczny. Ostrosłup i bryła widzenia. Macierz rzutu perspektywicznego. Macierz okna widokowego. Aplikacje: (a) klasa obsługi obrotów; (b) oprogramowanie kamery wirtualnej w maszynie stanowej OpenGL.
Kolorowanie w OpenGL. Standardowy shader OpenGL. Kolorowanie teksturowe. Elementy języka programowania shaderów GLSL. Nieliniowe modelowanie geometryczne i kolorowanie w trybie shadera. Aplikacje: (a) klasa obsługi obrazów w maszynie stanowej OpenGL; (b) klasa obsługi shaderów w maszynie stanowej OpenGL.
Drzewo sceny graficznej. Obiekty elementarne. Stan renderingu obiektu. Obiekty złożone: element, część i cała scena. Oprogramowanie drzewa sceny w maszynie stanowej OpenGL.
Drajwery wejścia wizyjnego. Drajwery w systemie Windows i w systemie Linux - oprogramowanie w C/C++. Aplikacja: oprogramowanie interfejsu kamerowego w maszynie stanowej OpenGL, w modelu synchronizowanych kolejek buforowych.
Światło strukturalne. Prążki Graya. Detekcja prążków Graya w obrazie sceny płaskiej. Detekcja narożników Graya w obrazie sceny płaskiej. Homografia powierzchni ekranu i powierzchni obrazu kamerowego. Aplikacje: (a) śledzenie plamki wskaźnika laserowego; (b) kompensacja optycznych nieliniowości kamery. Prążki DeBruijna. Detekcja prążków DeBruijna w obrazie sceny ruchomej.
Zasady stereowizji. Geometria dwubiegunowa. Macierz fundamentalna i macierz istotna. Kalibracja kamery: parametry wewnętrzne, położenie i orientacja. Synteza widoków pośrednich w telewizji 3D. Problem korespondencji punktów. Aplikacje: (a) oprogramowanie kalibracji kamery w technice prążków Graya; (b) punktowe modelowanie powierzchni statycznych obiektów w technice prążków Graya; (c) punktowe modelowanie powierzchni ruchomych obiektów w technice prążków DeBruijna.
Standardy kodowania w stereowizji. Kodowanie wielowidokowe - MPEG-4/MVC. Kodowanie wideo 3D - MPEG-4/3D-TV.
Modelowanie CAD. Krzywe stożkowe, kwadryki, krzywe i powierzchnie Bezier, B-sklejane oraz NURBS. Aplikacje: (a) dyskretyzacja i wizualizacja krzywych i powierzchni; (b) automatyczne modelowania dyskretnych zbiorów punktów.
Modelowanie różniczkowe. Krzywizna krzywej, ramka Freneta, dyskretyzacja krzywizny, formy kwadratowe pierwszego i drugiego rodzaju, krzywizna Gaussa, krzywizna średnia. Aplikacje: (a) konturowy deskryptor kształtu w przestrzeni krzywizn skalowalnych; (b) normalizacja modelu twarzy 3D.
- Metody oceny:
- K - kolokwium końcowe, 0-100 pkt.
L - średnia ocena z 5 laboratoriów,0-100 pkt.
O = (K+L)/2
Ocena do indeksu:
5,0 gdy O>90;
4,5 gdy O>80;
4,0 gdy O>70;
3,5 gdy O>60;
3,0 gdy O>50,
w przeciwnym razie 2,0.
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- 1. Materiały szkoleniowe standardu OpenGL: www.opengl.org
2. Cyganek, Siebert: An Introduction to 3D Computer Vision Techniques and Algorithms, Wiley, 2009
3. Ma, Soato, Kosecky, Sastry : An Invitation to 3D Vision, Springer 2004
4. Watt: 3D Computer Graphics, Addison Wesley, 2000
5. Marsh: Applied Geometry for Computer Graphics and CAD, Springer, 1999
- Witryna www przedmiotu:
- http://studia.elka.pw.edu.pl/priv/WIM.A
- Uwagi:
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Charakterystyka W1
- Student posiada podstawową wiedzę na temat wizualizacji 3D.
Weryfikacja: 2 testy i 1 kolokwium
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
K_W01, K_W04, K_W13
Powiązane charakterystyki obszarowe:
I.P6S_WG
- Charakterystyka W2
- Student posiada podstawową wiedzę na temat modelowania 3D na podstawie obrazów cyfrowych.
Weryfikacja: 2 testy i 1 kolokwium
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
K_W01, K_W04, K_W13
Powiązane charakterystyki obszarowe:
I.P6S_WG
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Charakterystyka U1
- Potrafi programować efekty wizualizacyjne z zastosowaniem współczenych standardów grafiki 3D.
Weryfikacja: zadania laboratoryjne
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
K_U01, K_U03, K_U09, K_U13
Powiązane charakterystyki obszarowe:
III.P6S_UW.2.o, I.P6S_UU, I.P6S_UW, III.P6S_UW.4.o, III.P6S_UW.3.o
- Charakterystyka U2
- Potrafi analizować i charakteryzować systemy stereowizyjne i telewizji 3D.
Weryfikacja: zadania laboratoryjne
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
K_U01, K_U03, K_U09, K_U12
Powiązane charakterystyki obszarowe:
I.P6S_UW, III.P6S_UW.2.o, I.P6S_UU, III.P6S_UW.4.o
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Charakterystyka K1
- potrafi określić priorytety rozwoju technik multimedialnych 3D w kraju i na świecie.
Weryfikacja: pytania testowe
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
K_K01, K_K07
Powiązane charakterystyki obszarowe:
I.P6S_KO