- Nazwa przedmiotu:
- Ustrój samorządu terytorialnego
- Koordynator przedmiotu:
- dr Monika Stachwiak-Kudła
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Administracja
- Grupa przedmiotów:
- Obowiązkowe
- Kod przedmiotu:
- A11_UST
- Semestr nominalny:
- 2 / rok ak. 2019/2020
- Liczba punktów ECTS:
- 4
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 100 godzin, w tym praca na wykładach 20 godz., praca na ćwiczeniach 15 godz., studiowanie literatury przedmiotu 30 godz., konsultacje 5 godz., przygotowanie do kolokwium z ćwiczeń 30 godz.
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- Udział w wykładach i ćwiczeniach 35h, konsultacje 5h = 1,6 p. ECTS
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 0,6 p. ECTS
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład20h
- Ćwiczenia15h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Przedmiot należy do grupy obowiązkowych przedmiotów prawniczych. Przedmiotami
wprowadzającymi były podstawy prawoznawstwa oraz prawo konstytucyjne.
- Limit liczby studentów:
- cały rok
- Cel przedmiotu:
- Celem zajęć jest zapoznanie studentów z podstawami prawnymi i zasadami samorządności terytorialnej, a także z problematyką ustroju samorządu terytorialnego, zdaniami jednostek samorządowych oraz zasadami powoływania, odwoływania, podziałem zadań i kompetencji organów samorządowych. Przedmiotem wykładów jest omówienie najważniejszych zagadnień teoretycznych obejmujących pojęcia dotyczące samorządu terytorialnego, jego strukturę i funkcjonowanie. Ćwiczenia mają na celu naukę samodzielnej pracy z materiałem normatywnym i stosowania przepisów prawnych w praktyce (kazusy), a także utrwalenie i poszerzenie zdobytych podczas wykładów wiadomości.
- Treści kształcenia:
- WYKŁAD
1. PODSTAWY PRAWNE FUNKCJONOWANIA SAMORZĄDU TERYTORIALNEGO I ZASADY SAMORZĄDNOŚCI TERYTORIALNEJ. Konstytucja RP z 1997 r. — Europejska Karta Samorządu Lokalnego — Prawo Unii Europejskiej — Ustawy ustrojowe i inne ustawy dotyczące zadań jednostek samorządu terytorialnego — Zasada pomocniczości — Zasada samodzielności — Zasada decentralizacji.
2. EUROPEJSKIE MODELE SAMORZĄDU TERYTORIALNEGO. Samorząd w państwie federalnym — Samorząd w państwie opartym na autonomii regionalnej — Samorząd w ramach niecentralizacji —Samorząd w ramach decentralizacji — Samorząd w prawie Unii Europejskiej.
3. JEDNOSTKI SAMORZĄDU TERYTORIALNEGO. Podział terytorialny państwa — Jednostki podziału zasadniczego — Tworzenie i tryb zmiany podziału zasadniczego — Jednostki podziału pomocniczego — Tworzenie podziału pomocniczego — Podziały specjalne.
4. DEMOKRACJA BEZPOŚREDNIA W SAMORZĄDZIE TERYTORIALNYM. Ustawa o referendum lokalnym — Przedmiot referendum — Procedura przeprowadzania referendum — Wybory wójta, burmistrza i prezydenta miasta, ustawa — Kodeks Wyborczy.
5. SAMORZĄD GMINNY I JEDNOSTKI POMOCNICZE GMINY. Zadania gminy: własne, zlecone i powierzone — Organy gminy, ich powoływanie, odwoływanie, zadania i kompetencje — Status radnego — Akty prawa miejscowego — Jednostki pomocnicze gminy.
6. SAMORZĄD POWIATU. Zadania powiatu: własne, zlecone i powierzone — Organy powiatu, ich powoływanie, odwoływanie, zadania i kompetencje — Pozycja ustrojowa starosty — Akty prawa miejscowego.
7. SAMORZĄD WOJEWÓDZTWA. Zadania samorządu województwa: strategia i polityka rozwoju województwa, priorytety współpracy zagranicznej — Organy samorządu województwa, ich powoływanie, odwoływanie, zadania i kompetencje — Akty prawa miejscowego.
8. NADZÓR NAD SAMORZĄDEM TERYTORIALNYM. Pojęcie i kryteria nadzoru — Organy nadzorcze i ich uprawnienia — Postępowanie w sprawach nadzorczych.
9. URZĘDY I PRACOWNICY SAMORZĄDOWI. Status pracowników samorządowych — Postawy zatrudnienia pracowników samorządowych — Obowiązki i uprawnienia pracowników samorządowych.
ĆWICZENIA.
1. PODSTAWY PRAWNE FUNKCJONOWANIA SAMORZĄDU TERYTORIALNEGO. Wprowadzenie i zapoznanie studentów z aktami normatywnymi dotyczącymi tworzenia i zmiany podziałów terytorialnych państwa.
2. SAMORZĄD GMINNY. Praca z ustawą, przykłady statutów jednostek samorządu terytorialnego, przykłady aktów prawa miejscowego.
3. SAMORZĄDU POWIATOWY. Praca z ustawą, przykłady statutów jednostek samorządu terytorialnego, przykłady aktów prawa miejscowego.
4. SAMORZĄD WOJEWÓDZTWA. Praca z ustawą, przykłady statutów jednostek samorządu terytorialnego, przykłady aktów prawa miejscowego.
5. ZAJĘCIA PRAKTYCZNE Rozwiązywanie kazusów, praca z orzeczeniami TK, WSA i NSA.
6. WSPÓŁDZIAŁANIE JEDNOSTEK SAMORZĄDU TERYTORIALNEGO. Konstytucyjne prawo zrzeszania się — Formy zrzeszania się jednostek samorządu terytorialnego: związki gmin i powiatów, stowarzyszenia jednostek samorządu terytorialnego, porozumienia międzygminne — Praca z materiałem normatywnym i omawianie podstaw prawnych i przykładów zrzeszeń.
7. URZĄD I PRACOWNICY SAMORZĄDOWI. Podstawy zatrudnienia pracowników samorządowych — Obowiązki i uprawnienia pracowników samorządowych — Praca z ustawą o pracownikach samorządowych.
- Metody oceny:
- I. Metody końcowej weryfikacji osiągania efektów uczenia się:
1. Ćwiczenia: Zaliczenie zajęć na podstawie sprawdzianów pisemnych o zróżnicowanych pytaniach testowych i otwartych bez możliwości korzystania z materiałów.
Warunkiem przystąpienia do zaliczenia ćwiczeń jest obecność oraz aktywny udział w zajęciach, tj. udział w pracach w podgrupach, opracowywanie zagadnień, rozwiązywanie kart pracy, wypowiedzi pisemne i ustne.
2. Wykład: egzamin będzie miał formę sprawdzianu pisemnego, podczas którego student będzie musiał odpowiedzieć na dwa z trzech przedstawionych przez prowadzącego pytań otwartych. Student będzie mógł korzystać podczas egzaminu wyłącznie z aktów normatywnych wskazanych przez prowadzącego. Warunkiem dopuszczenia do egzaminu jest zaliczenie ćwiczeń.
II. Zaliczenie przedmiotu: Ocena końcowa z przedmiotu jest oceną zintegrowaną. Składa się na nią:
- ocena z ćwiczeń (25%)
- ocena z wykładu (75%).
Uzyskanie przez studenta oceny niedostatecznej (2,0) z wykładu lub z ćwiczeń jest równoznaczne z niezaliczeniem przedmiotu.
- Egzamin:
- tak
- Literatura:
- LITERATURA PODSTAWOWA: H. Izdebski, Samorząd terytorialny. Podstawy ustroju i działalności, Wydawnictwo Lexis Nexis, wydanie 3, Warszawa 2014 (częściowo nieaktualny stan prawny).
LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA: B. Dolnicki, Samorząd terytorialny, wydanie 6, Wolters Kluwer 2016.
- Witryna www przedmiotu:
- -
- Uwagi:
- -
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Charakterystyka W_1
- Po ukończeniu zajęć student ma rozszerzoną wiedzę o zasadach organizacji i działania terenowej administracji publicznej.
Weryfikacja: Ocena indywidualnej pracy studenta podczas zajęć, w tym jego aktywności i umiejętności samodzielnego formułowania stanowisk. Rozwiązywanie kazusów. Sprawdzian pisemny z całego materiału, który był omawiany podczas zajęć.
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
K_W02, K_W03
Powiązane charakterystyki obszarowe:
I.P6S_WG, II.S.P6S_WG.1, II.S.P6S_WG.2, II.S.P6S_WG.3, II.H.P6S_WG/K.o, I.P6S_WK
- Charakterystyka W_2
- Student ma wiedzę o prawniczych aspektach zasady decentralizacji i pomocniczości.
Weryfikacja: Ocena indywidualnej pracy studenta podczas zajęć, w tym jego aktywności i umiejętności samodzielnego formułowania stanowisk. Rozwiązywanie kazusów. Sprawdzian pisemny z całego materiału, który był omawiany podczas zajęć.
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
K_W02, K_W03
Powiązane charakterystyki obszarowe:
I.P6S_WG, II.S.P6S_WG.1, II.S.P6S_WG.2, II.S.P6S_WG.3, II.H.P6S_WG/K.o, I.P6S_WK
- Charakterystyka W_3
- Student ma wiedzę o samorządności lokalnej i jej znaczeniu dla prawidłowego funkcjonowania wspólnot samorządowych.
Weryfikacja: Ocena indywidualnej pracy studenta podczas zajęć, w tym jego aktywności i umiejętności samodzielnego formułowania stanowisk. Rozwiązywanie kazusów. Sprawdzian pisemny z całego materiału, który był omawiany podczas zajęć.
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
K_W02, K_W03
Powiązane charakterystyki obszarowe:
I.P6S_WG, II.S.P6S_WG.1, II.S.P6S_WG.2, II.S.P6S_WG.3, II.H.P6S_WG/K.o, I.P6S_WK
- Charakterystyka W_4
- Student ma wiedzę o źródłach prawa miejscowego.
Weryfikacja: Ocena indywidualnej pracy studenta podczas zajęć, w tym jego aktywności i umiejętności samodzielnego formułowania stanowisk. Rozwiązywanie kazusów. Sprawdzian pisemny z całego materiału, który był omawiany podczas zajęć.
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
K_W03, K_W02
Powiązane charakterystyki obszarowe:
I.P6S_WG, I.P6S_WK, II.S.P6S_WG.1, II.S.P6S_WG.2, II.S.P6S_WG.3, II.H.P6S_WG/K.o
- Charakterystyka W_5
- Student ma wiedzę o regułach prawa wyborczego do lokalnych ciał przedstawicielskich.
Weryfikacja: Ocena indywidualnej pracy studenta podczas zajęć, w tym jego aktywności i umiejętności samodzielnego formułowania stanowisk. Rozwiązywanie kazusów. Sprawdzian pisemny z całego materiału, który był omawiany podczas zajęć.
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
K_W02, K_W03
Powiązane charakterystyki obszarowe:
I.P6S_WG, II.S.P6S_WG.1, II.S.P6S_WG.2, II.S.P6S_WG.3, II.H.P6S_WG/K.o, I.P6S_WK
- Charakterystyka W_6
- Student ma wiedzę o ustrojowej pozycji jednostek samorządu terytorialnego w państwie.
Weryfikacja: Ocena indywidualnej pracy studenta podczas zajęć, w tym jego aktywności i umiejętności samodzielnego formułowania stanowisk. Rozwiązywanie kazusów. Sprawdzian pisemny z całego materiału, który był omawiany podczas zajęć.
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
K_W02, K_W03
Powiązane charakterystyki obszarowe:
I.P6S_WG, II.S.P6S_WG.1, II.S.P6S_WG.2, II.S.P6S_WG.3, II.H.P6S_WG/K.o, I.P6S_WK
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Charakterystyka U_1
- Student potrafi prawidłowo identyfikować cechy administracji scentralizowanej i zdecentralizowanej, modele samorządu terytorialnego, podstawowe zasady organizacji i działania jednostek samorządu terytorialnego, poszczególne źródła prawa miejscowego i określić ich miejsce w systemie źródeł prawa RP.
Weryfikacja: Dyskusja podczas zajęć. Formułowanie stanowisk w krótkich wypowiedziach, z wykorzystaniem terminologii i pojęć poznanych podczas zajęć. Rozwiązywanie kazusów, przygotowywanie przykładowych regulacji prawnych i projektów aktów normatywnych.
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
K_U01
Powiązane charakterystyki obszarowe:
I.P6S_UW, II.S.P6S_UW.1, II.S.P6S_UW.2.o, II.S.P6S_UW.3.o, II.H.P6S_UW.1
- Charakterystyka U_2
- Student potrafi wskazać źródła finansowania samorządu terytorialnego i zasady prawa wyborczego w wyborach do ciała stanowiących i wykonawczych.
Weryfikacja: Dyskusja podczas zajęć. Formułowanie stanowisk w krótkich wypowiedziach, z wykorzystaniem terminologii i pojęć poznanych podczas zajęć. Rozwiązywanie kazusów, przygotowywanie przykładowych regulacji prawnych i projektów aktów normatywnych.
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
K_U01
Powiązane charakterystyki obszarowe:
I.P6S_UW, II.S.P6S_UW.1, II.S.P6S_UW.2.o, II.S.P6S_UW.3.o, II.H.P6S_UW.1
- Charakterystyka U_3
- Student rozróżnia i zna istotę zadań własnych i zleconych samorządu terytorialnego oraz zasady realizacji tych zadań.
Weryfikacja: Dyskusja podczas zajęć. Formułowanie stanowisk w krótkich wypowiedziach, z wykorzystaniem terminologii i pojęć poznanych podczas zajęć. Rozwiązywanie kazusów, przygotowywanie przykładowych regulacji prawnych i projektów aktów normatywnych.
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
K_U01
Powiązane charakterystyki obszarowe:
I.P6S_UW, II.S.P6S_UW.1, II.S.P6S_UW.2.o, II.S.P6S_UW.3.o, II.H.P6S_UW.1
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Charakterystyka K_1
- Student rozumie wagę i znaczenie korzyści płynących z istnienia samorządności lokalnej w państwie i oparcia administracji publicznej na zasadzie decentralizacji.
Weryfikacja: Dyskusja podczas zajęć. Formułowanie stanowisk w krótkich wypowiedziach, z wykorzystaniem terminologii i pojęć poznanych podczas zajęć. Rozwiązywanie kazusów, przygotowywanie przykładowych regulacji prawnych i projektów aktów normatywnych.
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
K_K05, K_K01
Powiązane charakterystyki obszarowe:
I.P6S_KO
- Charakterystyka K_2
- Student rozumie potrzebę doskonalenia rozwiązań instytucjonalnych z zakresu samorządu terytorialnego oraz skutki ustrojowe ograniczania kompetencji samorządu.
Weryfikacja: Dyskusja podczas zajęć. Formułowanie stanowisk w krótkich wypowiedziach, z wykorzystaniem terminologii i pojęć poznanych podczas zajęć. Rozwiązywanie kazusów, przygotowywanie przykładowych regulacji prawnych i projektów aktów normatywnych.
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
K_K01, K_K05
Powiązane charakterystyki obszarowe:
I.P6S_KO
- Charakterystyka K_3
- Student dostrzega związki między jakością życia zbiorowego oraz ochroną wolności i praw jednostki a należycie funkcjonującym samorządem terytorialnym.
Weryfikacja: Dyskusja podczas zajęć. Formułowanie stanowisk w krótkich wypowiedziach, z wykorzystaniem terminologii i pojęć poznanych podczas zajęć. Rozwiązywanie kazusów, przygotowywanie przykładowych regulacji prawnych i projektów aktów normatywnych.
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
K_K05
Powiązane charakterystyki obszarowe:
I.P6S_KO
- Charakterystyka K_4
- Student umie sięgać do odpowiednich źródeł nowej wiedzy (informacji) o samorządzie terytorialnym i samorządności lokalnej.
Weryfikacja: Dyskusja podczas zajęć. Formułowanie stanowisk w krótkich wypowiedziach, z wykorzystaniem terminologii i pojęć poznanych podczas zajęć. Rozwiązywanie kazusów, przygotowywanie przykładowych regulacji prawnych i projektów aktów normatywnych.
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
K_K05
Powiązane charakterystyki obszarowe:
I.P6S_KO
- Charakterystyka K_5
- Student potrafi ocenić i wyjaśnić, jakie konsekwencje społeczne i gospodarcze może mieć przyjęcie regulacji ingerującej w samorządność lokalną.
Weryfikacja: Dyskusja podczas zajęć. Formułowanie stanowisk w krótkich wypowiedziach, z wykorzystaniem terminologii i pojęć poznanych podczas zajęć. Rozwiązywanie kazusów, przygotowywanie przykładowych regulacji prawnych i projektów aktów normatywnych.
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
K_K05
Powiązane charakterystyki obszarowe:
I.P6S_KO