Nazwa przedmiotu:
Ekonomika i finanse w ochronie środowiska
Koordynator przedmiotu:
dr hab. inż. Artur Badyda, prof. PW
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Ochrona Środowiska
Grupa przedmiotów:
Obowiązkowe
Kod przedmiotu:
-
Semestr nominalny:
7 / rok ak. 2019/2020
Liczba punktów ECTS:
4
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
1 Godziny kontaktowe: 45 obecność na wykładach: 15 obecność na zajęciach seminaryjnych: obecność na ćwiczeniach audytoryjnych: 30 obecność na zajęciach projektowych: obecność na zajęciach komputerowych: obecność na zajęciach laboratoryjnych: 2 Zapoznanie się ze wskazaną literaturą: 3 Przygotowanie referatu/prezentacji: 4 Przygotowanie do kolokwium: 10 5 Opracowanie projektu: 6 Przygotowanie do ćwiczeń komputerowych: 7 Przygotowanie do ćwiczeń laboratoryjnych: 8 Przygotowanie do egzaminu i obecność na egzaminie: 9 inne (proszę wpisać jakie):
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
3
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
2
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład15h
  • Ćwiczenia30h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
-
Limit liczby studentów:
Cel przedmiotu:
Celem przedmiotu jest przekazanie podstawowej wiedzy dotyczącej ekonomiki, analiz ekonomicznych i finansowych, pomiaru wyników działalności przedsiębiorstw oraz oceny ich sytuacji finansowej. W ramach zajęć wykładowych zostanie przekazana również podstawowa wiedza z zakresu podziału środków inwestycyjnych, najważniejszych możliwości finansowania inwestycji (ze szczególnym uwzględnieniem możliwości finansowania ze środków Unii Europejskiej, dotacji oraz kredytów preferencyjnych na inwestycje związane z ochroną środowiska) oraz rodzajów kosztów eksploatacyjnych, z uwzględnieniem kosztów bezpośrednich, pośrednich, stałych oraz zmiennych. Studenci poznają również najważniejsze metody szacowania efektywności inwestycji, problematykę instrumentów ekonomicznych stosowanych w dziedzinie ochrony środowiska oraz metod wyceny środowiska.
Treści kształcenia:
Program wykładu Wprowadzenie, cel prowadzenia analiz ekonomicznych i finansowych, podział analiz Rodzaje inwestycji, fazy oraz harmonogram realizacji inwestycji Koszty inwestycyjne, podział na składniki, sposoby finansowania inwestycji Koszty eksploatacyjne, podział na grupy, amortyzacja, identyfikacja rocznych przepływów pieniężnych związanych z inwestycją Przegląd instrumentów ekonomicznych w ochronie środowiska Przegląd metod wyceny środowiska Finansowanie inwestycji w ochronie środowiska z uwzględnieniem dotacji i kredytów preferencyjnych oraz programów Unii Europejskiej Program ćwiczeń audytoryjnych Wprowadzenie, omówienie programu zajęć, przydział prac projektowych Zastosowanie metod zmodyfikowanej wartości obecnej netto i zmodyfikowanej wewnętrznej stopy zwrotu w ocenie efektywności inwestycji Analiza wrażliwości w projektach inwestycyjnych Analiza ryzyka w projektach inwestycyjnych Wykonanie pracy projektowej polegającej na wnikliwej ocenie efektywności ekonomicznej inwestycji z zakresu ochrony środowiska Prezentacja wyników pracy
Metody oceny:
Zasady ustalania oceny zintegrowanej 0,3*ocena ze sprawdzianu testowego + 0,7*ocena z pracy projektowej Warunki zaliczenia wykładu Pozytywna ocena ze sprawdzianu testowego Warunki zaliczenia ćwiczeń audytoryjnych Pozytywna ocena z pracy projektowej
Egzamin:
tak
Literatura:
1. Pazio W.J.: „Analiza finansowa i ocena efektywności projektów inwestycyjnych przedsiębiorstw”. Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa 2001 2. Brigham E.F., Houston J.F.: „Podstawy zarządzania finansami”. Tom I i II. Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne. Warszawa 2005 3. Laudyn D.: „Rachunek ekonomiczny w elektroenergetyce”. Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa 1999 4. Warnecke H.J. i in.: „Rachunek kosztów dla inżynierów”. Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, Warszawa 1993
Witryna www przedmiotu:
Uwagi:
-

Efekty uczenia się