- Nazwa przedmiotu:
- BHP i ergonomia w zarządzaniu bezpieczeństwem
- Koordynator przedmiotu:
- dr Szymon Kolwas
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia II stopnia
- Program:
- Inżynieria Zarządzania
- Grupa przedmiotów:
- Specjalność: Bezpieczeństwo i zarządzanie ciągłością działania
- Kod przedmiotu:
- -
- Semestr nominalny:
- 3 / rok ak. 2019/2020
- Liczba punktów ECTS:
- 1
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 1 ECTS:
10h odbycie ćwiczeń + 10h przygotowanie raportów z ćwiczeń + 5h analiza literatury + 5h konsultacje = 30h
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 0,5 ECTS:
10h odbycie ćwiczeń + 5h udział w konsultacjach = 15h
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 1 ECTS:
10h odbycie ćwiczeń + 10h przygotowanie raportów z ćwiczeń + 5h analiza literatury + 5h konsultacje = 30h
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład0h
- Ćwiczenia10h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- -
- Limit liczby studentów:
- - od 25 osób do limitu miejsc w sali laboratoryjnej (ćwiczenia)
- Cel przedmiotu:
- Celem przedmiotu jest, aby po jego zaliczeniu student:
- posiadał podstawową wiedzę dotyczącą bezpieczeństwa pracy,
- potrafił oceniać ryzyko zawodowe na stanowisku pracy,
- rozumiał potrzebę uczenia się przez całe życie.
- Treści kształcenia:
- B. Ćwiczenia:
C1: zarządzanie bp wg ISO 45000, działania podejmowane na poszczególnych etapach zarządzania bezpieczeństwem pracy
C2: opracowanie projektu dokumentacji bezpieczeństwa pracy
C3: identyfikacja zagrożeń
C4: ocena ryzyka zawodowego
C5: ocena skuteczności działania na rzecz poprawy bezpieczeństwa pracy, opracowanie ekonomicznie uzasadnionego planu ograniczenia ryzyka.
- Metody oceny:
- Ćwiczenia:
1. Ocena formatywna: na zajęciach weryfikowane jest wykonanie ćwiczeń; projekt jest dyskutowany i weryfikowany, jest możliwość poprawienia wyników.
2. Ocena sumatywna: oceniana jest wartość merytoryczna projektów, terminowość wykonania prac, redakcja raportu projektowego oraz wynik rozmowy zaliczeniowej członków zespołu z prowadzącym; ocena z laboratorium w zakresie 2-5; do zaliczenia wymagane jest uzyskanie oceny >=3.
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- Obowiązkowa:
1. Górska E., 2015. Ergonomia. Projektowanie, diagnoza, eksperymenty, Warszawa: OWPW
2. Górska E., 2016. Metody oceny ryzyka zawodowego. Warszawa: OWPW.
3. Rączkowski B., 2018. BHP w praktyce. Gdańsk: ODDK.
4. Uzarczyk A., 2009. Czynniki szkodliwe i uciążliwe w środowisku pracy. Gdańsk: ODDK.
Uzupełniająca:
1. Górska E., Lewandowski J., 2016. Zarządzanie i organizacja środowiska pracy. Warszawa: OWPW.
2. Górska E., 2007. Projektowanie stanowisk pracy dla osób niepełno-sprawnych, Warszawa: OWPW.
3. Górska, E. i Kossobudzka-Górska, A. (2011). Metody organizatorskie i ergonomiczne w zarządzaniu ryzykiem zawodowym. W E. Górska (Red.), Współczesne i przyszłe wyzwania ergonomii. Warszawa: OWPW.
4. Studenski, R., 2018. Jak bezpiecznie żyć z ryzykiem. ATEST (1-4).
5. www.pip.gov.pl
- Witryna www przedmiotu:
- www.olaf.wz.pw.edu.pl
- Uwagi:
- -
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt I2_W02
- Absolwent w pogłębionym stopniu teorie naukowe właściwe dla inżynierii produkcji oraz kierunki ich rozwoju, a także zaawansowaną metodologię badań ze szczególnym uwzględnieniem bezpieczeństwa pracy i ergonomii
Weryfikacja: raporty z ćwiczeń i studiów przypadków, prezentacje wyników i wniosków
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt I2_W08
- Absolwent zna główne trendy rozwojowe w zakresie in-żynierii produkcji ze szczególnym uwzględnieniem bezpieczeństwa pracy i ergonomii
Weryfikacja: raporty z ćwiczeń i studiów przypadków, prezentacje wyników i wniosków
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt I2_U17
- Absolwent potrafi dokonywać krytycznej analizy stanu obecnego oraz jego niewystarczalności w stosunku do stanu oczekiwanego
Weryfikacja: raporty z ćwiczeń i studiów przypadków, prezentacje wyników i wniosków
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt I2_U18
- Absolwent potrafi projektować nowe rozwiązania, jak również doskonalić istniejące, zgodnie z przyjętymi założeniami ich realizacji i wdrożenia
Weryfikacja: raporty z ćwiczeń i studiów przypadków, prezentacje wyników i wniosków
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt I2_K01
- Absolwent jest gotów do krytycznej oceny odbieranych treści
Weryfikacja: raporty z ćwiczeń i studiów przypadków, prezentacje wyników i wniosków
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt I2_K02
- Absolwent jest gotów do uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych oraz konieczności samokształcenia się przez całe życie
Weryfikacja: raporty z ćwiczeń i studiów przypadków, prezentacje wyników i wniosków
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe: