Nazwa przedmiotu:
Strategie rozwoju
Koordynator przedmiotu:
dr inż. Stanisław Dyrda
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia II stopnia
Program:
Inżynieria Zarządzania
Grupa przedmiotów:
Specjalność: Innowatyka i Zarządzanie rozwojem
Kod przedmiotu:
-
Semestr nominalny:
2 / rok ak. 2019/2020
Liczba punktów ECTS:
2
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
2 ECTS 20h ćwiczenia + 15h przygotowanie do ćwiczeń + 15h przygotowanie raportu pisemnego + 5h studia literaturowe + 5h przygotowanie do kolokwium pisemnego = 60h
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
1 ECTS 20h ćwiczenia = 20h
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
2 ECTS 20h ćwiczenia + 15h przygotowanie do ćwiczeń + 15h przygotowanie raportu pisemnego + 5h studia literaturowe + 5h przygotowanie do kolokwium pisemnego = 60h
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład0h
  • Ćwiczenia20h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Znajomość podstawowych pojęć z obszaru zarządzania, inżynierii produkcji i podstaw ekonomii.
Limit liczby studentów:
- od 25 osób do limitu miejsc w sali laboratoryjnej (ćwiczenia)
Cel przedmiotu:
• Przekazanie wiedzy i rozwinięcie umiejętności z zakresu zarządzania rozwojem organizacji, w tym rozwojem dużych przedsiębiorstw w kontekście budowy i wdrażania strategii rozwoju organizacji, w szczególności strategii opartej na innowacjach. • Wykształcenie menedżera innowacyjnych przedsięwzięć realizowanych wewnątrz organizacji, w szczególności w dużych przedsiębiorstwach. • Stymulowanie rozwój zawodowego w roli menedżera rozwoju i innowacji, zwiększenie szansy na sukces na strategicznych stanowiskach kierowniczych związanych z kreowaniem rozwoju organizacji.
Treści kształcenia:
B. Ćwiczenia: W trakcie zajęć będzie praktycznie rozwijana i implementowana wiedza na temat możliwych wariantów strategii rozwoju oraz sposobów wyboru strategii rozwoju odpowiedniej dla danej organizacji. Zajęcia będą polegały na realizacji przez 2-3 osobowe zespoły kolejnych zadań/ćwiczeń dotyczących faz budowy strategii rozwoju dla konkretnej organizacji wybranej w konsultacji z prowadzącym zajęcia. Wyniki poszczególnych ćwiczeń zostaną zintegrowane do postaci finalnego raportu projektowego zawierającego sformułowanie - na podstawie odpowiedniej analizy - strategii rozwoju dla podmiotu wybranego przez dany zespół. Opracowana strategia wraz z wynikami analizy i uzasadnieniem proponowanego wyboru zostanie przedstawiona w formie prezentacji i przedyskutowana. Poszczególne ćwiczenia (10 2-godzinnych zajęć) będą obejmować: 1. Wprowadzenie w tematykę budowy strategii korporacyjnej, strategii alokacyjnych oraz strategii rozwoju i określenie celu zajęć. Różnice między pojęciami rozwoju i wzrostu. Podział na zespoły ćwiczeniowe. Wybór przedsiębiorstwa/organizacji, dla której będzie budowana strategia rozwoju. Uzgodnienie wyboru z prowadzącym ćwiczenia. 2. Analiza misji i wizji oraz celów działania wybranej organizacji. Zebranie danych, informacji i wiedzy dotyczącej wybranego podmiotu. Wybór narzędzi analitycznych odpowiednich dla określenia sytuacji biznesowej wybranego podmiotu. Przeprowadzenie analizy sytuacji biznesowej organizacji i sformułowanie wniosków. Wykorzystanie takich narzędzi jak: analiza makrootoczenia (m.in. PEST/PESTLE), metody scenariuszowe, analiza „pięciu sił” Portera, analiza grup strategicznych w sektorze, punktowa ocena atrakcyjności sektora, analiza klastrów, krzywa doświadczeń, analiza potencjału globalizacyjnego sektora, bilans strategiczny przedsiębiorstwa, analiza kluczowych czynników sukcesu, analiza łańcucha wartości, cykl życia produktu i technologii, metody portfelowe, analiza zasobów przedsiębiorstwa, analiza SWOT, modele tendencji rozwojowej i ekstrapolacji trendu, ocen ekspertów (metoda delficka), analiza reakcji konkurentów, etc. 5. Analiza możliwych kierunków rozwoju przedsiębiorstwa/organizacji. Określenie priorytetów z uwzględnieniem interesów głównych interesariuszy. Wybór perspektywicznych typów strategii rozwoju z uwzględnieniem zasobów oraz otoczenia rynkowego. 6. Analiza ryzyka. Wybór optymalnego wariantu strategii rozwoju/strategii wzrostu. 7. Budowa strategii rozwoju organizacji – określenie celów strategicznych (głównych i szczegółowych) oraz zasobów niezbędnych do realizacji sformułowanych celów. Określenia tempa rozwoju oraz metod realizacji strategii z uwzględnieniem badań, wprowadzania innowacji (produktowych, procesowych, strukturalnych, innowacji w zakresie organizacji i zarządzania), restrukturyzacji, zmian, inwestycji. 8. Przygotowanie raportu oraz prezentacji strategii zaproponowanej dla wybranej organizacji 9. Prezentacja rezultatów pracy poszczególnych zespołów wraz z dyskusją. 10. Prezentacja rezultatów pracy poszczególnych zespołów wraz z dyskusją –cd. Sprawdzian nabytej wiedzy.
Metody oceny:
B. Ćwiczenia: 1. Ocena formatywna: Na zajęciach sprawdzany jest postęp w wykonaniu zadań i ćwiczeń projektowych; poszczególne elementy projektu są systematycznie omawiane i weryfikowane przez prowadzącego; istnieje możliwość poprawy elementów projektu. 2. Ocena sumatywna : Oceniany jest poziom merytoryczny poszczególnych wykonywanych zadań i ćwiczeń projektowych, terminowość wykonania prac, redakcja raportu końcowego oraz wynik prezentacji zaliczeniowej członków zespołu z prowadzącym; ocena z ćwiczeń w zakresie 2-5. Przeprowadzone zostanie jedno kolokwium w postaci testu wielokrotnego wyboru. Ocena z kolokwium 2-5. Ocena końcowa z przedmiotu: do zaliczenia wymagane jest uzyskanie oceny >=3 Ocena jest obliczana jako suma ważona ocen z kolokwium z wagą 20% oraz oceny z projektu z wagą 80% z zaokrągleniem co 0,25 tj. 5 za >=4,75, 4,5 za>=4,25, 4 za >=3,75, 3,5 za >=3,25, 3 za >=3.
Egzamin:
nie
Literatura:
Obowiązkowa: 1. Obłój K., 2007. Strategia organizacji. Warszawa: PWE. 2. Gierszewska G., Romanowska M., 2009. Analiza strategiczna przedsiębiorstwa. Warszawa: PWE. Uzupełniająca: 1. Obłój K., 2013. Pasja i dyscyplina strategii. Jak z marzeń i decyzji zbudować sukces firmy. Warszawa: PARP. 2. Koch R., 1998. Strategia. Jak opracować i wprowadzić w życie najskuteczniejszą strategię. Przewodnik. Kraków: Wyd. Profesjonalnej Szkoły Biznesu, 3. Osterwalder A., Pigneur Y., Tworzenie modeli biznesowych. Podręcznik wizjonera. Gliwice: Onepress.pl Helion SA. 4. Brzeziński D., Golec U., Kranzberg P., Mierzejewska B., Niestrój J., Pesz vel Presz. P., Rudnik P.,Woźniak D., Zbytniewski D. i inni. 2014. 20 przy-kazań strategicznych. Dobre praktyki budowania i wdrażania strategii w mikro, małych i średnich firmach. Warszawa: PARP. 5. Porter M. E., 2005. Czym jest strategia. Harvard Business Review Polska, lipiec – sierpień.
Witryna www przedmiotu:
www.olaf.wz.pw.edu.pl
Uwagi:
-

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt I2 W01
Absolwent zna i rozumie w pogłębionym stopniu teorie naukowe właściwe dla nauk o zarządzaniu oraz kierunki ich rozwoju, a także zaawansowaną metodologię badań ze szczególnym uwzględnieniem uwarunkowań zarządzania projektami.
Weryfikacja: zaliczenia, aktywność na zajęciach i prace projektowe.
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Efekt I2 W08
Absolwent zna i rozumie główne trendy rozwojowe w zakresie przedsiębiorczości i innowacyjności.
Weryfikacja: zaliczenia, aktywność na zajęciach i prace projektowe.
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt I2_U01
Absolwent potrafi identyfikować, interpretować i wyja-śniać złożone zjawiska i procesy społeczne oraz relacje między nimi z wykorzystaniem wiedzy z zakresu zarządza-nia
Weryfikacja: zaliczenia, aktywność na zajęciach i prace projektowe.
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Efekt I2_U05
Absolwent potrafi identyfikować, interpretować i wyja-śniać złożone zjawiska i procesy społeczne oraz relacje między nimi z wykorzystaniem wiedzy z zakresu przedsię-biorczości .
Weryfikacja: zaliczenia, aktywność na zajęciach i prace projektowe.
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Efekt I2_U16
Absolwent przy identyfikacji i formułowaniu specyfikacji zadań oraz ich rozwiązywaniu: dobierać i wykorzystywać właściwe metody i narzędzia wspomagające oraz doko-nywać oceny opłacalności ekonomicznej wdrożenia tych rozwiązań
Weryfikacja: zaliczenia, aktywność na zajęciach i prace projektowe.
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt I2_K01
Absolwent jest gotów do krytycznej oceny odbieranych treści
Weryfikacja: Aktywność na zajęciach i prace projektowe
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Efekt I2_K05
Absolwent jest gotów do myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy
Weryfikacja: Aktywność na zajęciach i prace projektowe
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe: