Nazwa przedmiotu:
Algorytmiczna teoria gier
Koordynator przedmiotu:
prof. dr hab. inż. Ewa Drabik
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia II stopnia
Program:
Inżynieria Zarządzania
Grupa przedmiotów:
kierunkowe
Kod przedmiotu:
-
Semestr nominalny:
1 / rok ak. 2019/2020
Liczba punktów ECTS:
2
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
2 ECTS 15 h uczestnictwo w wykładzie+15h ćwiczenia + 10h opracowanie prezentacji + 5h zapoznanie się z literaturą + 5h konsultacje + 10h przygotowanie do rozmowy zaliczeniowej = 60h
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
1,1 ETCS 15h wykład+ 15h ćwiczenia +5h konsultacje = 35h
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
1,5 ECTS 15h ćwiczenia + 10h opracowanie prezentacji + 5h zapoznanie się z literatu-rą + 5h konsultacje + 10h przygotowanie do rozmowy zaliczeniowej = 45h
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład15h
  • Ćwiczenia15h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
-
Limit liczby studentów:
- od 25 osób do limitu miejsc w sali audytoryjnej (wykład) - od 25 osób do limitu miejsc w sali (ćwiczenia)
Cel przedmiotu:
Celem przedmiotu jest poznanie i opanowanie podstawowych gier takich jak dylemat więźnia, walka płci, gołębie i jastrzębie, które znajdują zastosowanie na rynkach finansowych; ponadto wskazane jest ażeby studenci za-poznali się z pewnymi formami gier „uprawianymi” wyłącznie na rynkach finansowych typu: forex, kryptowaluty, oraz z wybranymi modelami dotyczącymi zapobiegania praniu brudnych pieniędzy.
Treści kształcenia:
A. Wykłady: 1. Czym się zajmuje teoria gier? Gry w postaci strategicznej i ekstensywnej; 2. Gry niekooperacyjne a wolny rynek. Twierdzenia o punkcie stałym. Równowaga Nasha; 3. Gry dwuosobowe. Rozwiązywanie gier dwuosobowych 4. Gry z niekompletną informacją; 5. Gry o sumie niezerowej. Gry typu walka płci, gra w tchórza, pułkownik Blotto i ich zastosowanie w naukach ekonomicznych i zarządzaniu; 6. Gry kooperacyjne. Funkcje charakterystyczne, imputacje, wartość Shapleya; 7. Przetargi i aukcje- wprowadzenie. Rodzaje aukcji: akcje ustne i pisemne, statyczne i dynamiczne; 8. Zastosowanie aukcji dwustronnych do alokacji papierów wartościowych; 9. Gry wieloetapowe; 10. Dylemat więźnia i jego zastosowania w zarządzaniu; 11. Konkurencja w języku teorii gier; 12. Gry rynkowe. Duopol Cournota. Gra Stackelberga 13. Klasyczne podejście do konfliktu interesów, czyli jak sprawiedliwie podzielić dobra i efektywnie zarządzać produkcją. Niektóre efektywne algorytmy sprawiedliwego podziału; 14. Czy ludzie działają w sposób racjonalny, czyli o niektórych zastosowaniach teorii gier w psychologii; 15. Teoria gier a filozofia. Elementy publicznego wyboru; Gra Go oraz szachy jako podwaliny sztucznej inteligencji; Sieci neuronowe i algorytmy genetyczne jako narzędzia wykorzystywane w programach komputerowych do gry Go oraz szachy. B. Ćwiczenia: Gry o sumie zerowej i niezerowej; gry kooperacyjne, gry negocjacyjne; równowaga Nasha; dylemat więźnia; imputacje, dominacje i zbiory stabilne; asymetria informacji w teorii gier; aukcje jako gry; hazard moralny; gry behawioralne; dylematy w biznesie; eksperymentalne badanie gier; ewolucja altruizmu i sprawiedliwości w teorii gier; zobowiązania, groźby i obietnice w teorii gier; gry planszowe a rozwój sztucznej inteligencji.
Metody oceny:
A. Wykład: 1.Ocena formatywna: ocena bieżących osiągnięć studentów, identyfikacja braków w wiedzy i umiejętnościach studentów – kolokwium zaliczeniowe 2. Ocena sumatywna : ocena wartości merytorycznej przeprowadzonych przez studentów tematów związanych z teorią gier B. Ćwiczenia: 1.Ocena formatywna: ocena bieżących osiągnięć studentów, identyfikacja braków w wiedzy i umiejętnościach studentów – kolokwium zaliczeniowe 2. Ocena sumatywna : ocena wartości merytorycznej przeprowadzonych przez studentów tematów związanych z teorią gier ze szczególnym uwzględnieniem giełdy papierów wartościowych Przedmiot uznaje się za zaliczony jeżeli student uzyskał pozytywną ocenę z rozmowy zaliczeniowej C. Końcowa ocena przedmiotu: średnia ocen z ćwiczeń i wykładu
Egzamin:
nie
Literatura:
Obowiązkowa: 1. Aumann R. J., Hart S. (editors) 1992 Handbook of Game Theory with Economic Applications, Volume I, Amsterdam, London, New York, Tokyo: , North-Holland 2. Aumann R. J. ,Hart S. (editors) 1994 Handbook of Game Theory with Economic Applications, Volume II Amsterdam, London, New York, Tokyo: , Elsevier 3. Drabik E. 2005 Zastosowania teorii gier w ekonomii i zarządzaniu, Warszawa: Wydawnictwo SGGW. 4. Drabik E. 1998 Elementy teorii gier dla ekonomistów, Białystok: Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku. 5. Drabik E. 2000, Zastosowania teorii gier do inwestowania w papiery wartościowe, Białystok: Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku Uzupełniająca: 1. Duncan L., Raiffa H. 1964 Gry i decyzje, Warszawa: PWN. 2. Erikson J., Wallace J. 1974, Bill Gates i jego imperium Microsoft, Warszawa: Wydawnictwa Naukowo Techniczne Greń J. 1972, Gry statystyczne i ich zastosowania, Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Ekonomiczne 3. Kozielecki J. 1970, Konflikt. Teoria gier i psychologia, Warszawa: PWN . 4. Malawski M., Wieczorek A., Sosnowska H. 1997., Konkurencja i kooperacja. Teoria gier w ekonomii i naukach społecznych, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN 5. Watson J. 2005, Strategie. Wprowadzenie do teorii gier, Warszawa: Wydawnictwa Naukowo - Techniczne 6. Young R. 2003 Sprawiedliwy podział, Warszawa: Wydawnictwa Naukowo - Techniczne 7. Osborne M. J., Rubinstein A. 1994 A course in game theory , London: MIT Press 8. Samuelson W. F., Marks S. G. 1998 Ekonomia menedżerska, Warszawa: PWE 9. Mas – Collel A., Whinston M. D., Greek J. R. 1995 Macroeconomic theory, New York: Oxford University Press 10. Owen G. 1975, Teoria gier, Warszawa: PWN 11. Sraffin P. 2000, Teoria gier, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe ScholarDixit A. K.., Nalebuft B. J. 2008, Sztuka strategii. Teoria gier w biznesie i życiu, Warszawa: Wydawnictwo MT. Biznes 12. Schelling T. C. 2013, Strategia konfliktu, Warszawa: Oficyna Walters Kluwer Bussines
Witryna www przedmiotu:
www.olaf.wz.pw.edu.pl
Uwagi:
-

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt I2_W07
w pogłębionym stopniu charakter, miejsce i znaczenie nauk społecznych w systemie nauk oraz ich relacje do nauk technicznych
Weryfikacja: kolokwium, wykonanie ćwiczeń
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Efekt I2_W013
fundamentalne dylematy współczesnej cywilizacji w zakresie społecznej odpowiedzialności biznesu oraz zrównoważonego rozwoju
Weryfikacja: kolokwium, wykonanie ćwiczeń
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt I2_U01
identyfikować, interpretować i wyjaśniać złożone zjawiska i procesy społeczne oraz relacje między nimi z wykorzystaniem wiedzy z zakresu zarządzania
Weryfikacja: kolokwium, wykonanie ćwiczeń
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Efekt I2_U07
analizować, prognozować i modelować złożone procesy społeczne z wykorzystaniem zaawansowanych metod i narzędzi z zakresu zarządzania, w tym narzędzi IT
Weryfikacja: kolokwium, wykonanie ćwiczeń
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Efekt I2_U15
dokonywać krytycznej analizy stanu obecnego oraz jego niewystarczalności w stosunku do stanu oczekiwanego
Weryfikacja: kolokwium, wykonanie ćwiczeń
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt I2_K05
myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy
Weryfikacja: kolokwium, wykonanie ćwiczeń
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe: