- Nazwa przedmiotu:
- Algorytmiczna teoria gier
- Koordynator przedmiotu:
- prof. dr hab. inż. Ewa Drabik
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia II stopnia
- Program:
- Inżynieria Zarządzania
- Grupa przedmiotów:
- kierunkowe
- Kod przedmiotu:
- -
- Semestr nominalny:
- 1 / rok ak. 2019/2020
- Liczba punktów ECTS:
- 2
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 2 ECTS
15 h uczestnictwo w wykładzie+15h ćwiczenia + 10h opracowanie prezentacji + 5h zapoznanie się z literaturą + 5h konsultacje + 10h przygotowanie do rozmowy zaliczeniowej = 60h
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 1,1 ETCS
15h wykład+ 15h ćwiczenia +5h konsultacje = 35h
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 1,5 ECTS
15h ćwiczenia + 10h opracowanie prezentacji + 5h zapoznanie się z literatu-rą + 5h konsultacje + 10h przygotowanie do rozmowy zaliczeniowej = 45h
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład15h
- Ćwiczenia15h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- -
- Limit liczby studentów:
- - od 25 osób do limitu miejsc w sali audytoryjnej (wykład) - od 25 osób do limitu miejsc w sali (ćwiczenia)
- Cel przedmiotu:
- Celem przedmiotu jest poznanie i opanowanie podstawowych gier takich jak dylemat więźnia, walka płci, gołębie i jastrzębie, które znajdują zastosowanie na rynkach finansowych; ponadto wskazane jest ażeby studenci za-poznali się z pewnymi formami gier „uprawianymi” wyłącznie na rynkach finansowych typu: forex, kryptowaluty, oraz z wybranymi modelami dotyczącymi zapobiegania praniu brudnych pieniędzy.
- Treści kształcenia:
- A. Wykłady:
1. Czym się zajmuje teoria gier? Gry w postaci strategicznej i ekstensywnej;
2. Gry niekooperacyjne a wolny rynek. Twierdzenia o punkcie stałym. Równowaga Nasha;
3. Gry dwuosobowe. Rozwiązywanie gier dwuosobowych
4. Gry z niekompletną informacją;
5. Gry o sumie niezerowej. Gry typu walka płci, gra w tchórza, pułkownik Blotto i ich zastosowanie w naukach ekonomicznych i zarządzaniu;
6. Gry kooperacyjne. Funkcje charakterystyczne, imputacje, wartość Shapleya;
7. Przetargi i aukcje- wprowadzenie. Rodzaje aukcji: akcje ustne i pisemne, statyczne i dynamiczne;
8. Zastosowanie aukcji dwustronnych do alokacji papierów wartościowych;
9. Gry wieloetapowe;
10. Dylemat więźnia i jego zastosowania w zarządzaniu;
11. Konkurencja w języku teorii gier;
12. Gry rynkowe. Duopol Cournota. Gra Stackelberga
13. Klasyczne podejście do konfliktu interesów, czyli jak sprawiedliwie podzielić dobra i efektywnie zarządzać produkcją. Niektóre efektywne algorytmy sprawiedliwego podziału;
14. Czy ludzie działają w sposób racjonalny, czyli o niektórych zastosowaniach teorii gier w psychologii;
15. Teoria gier a filozofia. Elementy publicznego wyboru; Gra Go oraz szachy jako podwaliny sztucznej inteligencji; Sieci neuronowe i algorytmy genetyczne jako narzędzia wykorzystywane w programach komputerowych do gry Go oraz szachy.
B. Ćwiczenia:
Gry o sumie zerowej i niezerowej; gry kooperacyjne, gry negocjacyjne; równowaga Nasha; dylemat więźnia; imputacje, dominacje i zbiory stabilne; asymetria informacji w teorii gier; aukcje jako gry; hazard moralny; gry behawioralne; dylematy w biznesie; eksperymentalne badanie gier; ewolucja altruizmu i sprawiedliwości w teorii gier; zobowiązania, groźby i obietnice w teorii gier; gry planszowe a rozwój sztucznej inteligencji.
- Metody oceny:
- A. Wykład:
1.Ocena formatywna: ocena bieżących osiągnięć studentów, identyfikacja braków w wiedzy i umiejętnościach studentów – kolokwium zaliczeniowe
2. Ocena sumatywna : ocena wartości merytorycznej przeprowadzonych przez studentów tematów związanych z teorią gier
B. Ćwiczenia:
1.Ocena formatywna: ocena bieżących osiągnięć studentów, identyfikacja braków w wiedzy i umiejętnościach studentów – kolokwium zaliczeniowe
2. Ocena sumatywna : ocena wartości merytorycznej przeprowadzonych przez studentów tematów związanych z teorią gier ze szczególnym uwzględnieniem giełdy papierów wartościowych
Przedmiot uznaje się za zaliczony jeżeli student uzyskał pozytywną ocenę z rozmowy zaliczeniowej
C. Końcowa ocena przedmiotu: średnia ocen z ćwiczeń i wykładu
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- Obowiązkowa:
1. Aumann R. J., Hart S. (editors) 1992 Handbook of Game Theory with Economic Applications, Volume I, Amsterdam, London, New York, Tokyo: , North-Holland
2. Aumann R. J. ,Hart S. (editors) 1994 Handbook of Game Theory with Economic Applications, Volume II Amsterdam, London, New York, Tokyo: , Elsevier
3. Drabik E. 2005 Zastosowania teorii gier w ekonomii i zarządzaniu, Warszawa: Wydawnictwo SGGW.
4. Drabik E. 1998 Elementy teorii gier dla ekonomistów, Białystok: Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku.
5. Drabik E. 2000, Zastosowania teorii gier do inwestowania w papiery wartościowe, Białystok: Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku
Uzupełniająca:
1. Duncan L., Raiffa H. 1964 Gry i decyzje, Warszawa: PWN.
2. Erikson J., Wallace J. 1974, Bill Gates i jego imperium Microsoft, Warszawa: Wydawnictwa Naukowo Techniczne Greń J. 1972, Gry statystyczne i ich zastosowania, Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Ekonomiczne
3. Kozielecki J. 1970, Konflikt. Teoria gier i psychologia, Warszawa: PWN .
4. Malawski M., Wieczorek A., Sosnowska H. 1997., Konkurencja i kooperacja. Teoria gier w ekonomii i naukach społecznych, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN
5. Watson J. 2005, Strategie. Wprowadzenie do teorii gier, Warszawa: Wydawnictwa Naukowo - Techniczne
6. Young R. 2003 Sprawiedliwy podział, Warszawa: Wydawnictwa Naukowo - Techniczne
7. Osborne M. J., Rubinstein A. 1994 A course in game theory , London: MIT Press
8. Samuelson W. F., Marks S. G. 1998 Ekonomia menedżerska, Warszawa: PWE
9. Mas – Collel A., Whinston M. D., Greek J. R. 1995 Macroeconomic theory, New York: Oxford University Press
10. Owen G. 1975, Teoria gier, Warszawa: PWN
11. Sraffin P. 2000, Teoria gier, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe ScholarDixit A. K.., Nalebuft B. J. 2008, Sztuka strategii. Teoria gier w biznesie i życiu, Warszawa: Wydawnictwo MT. Biznes
12. Schelling T. C. 2013, Strategia konfliktu, Warszawa: Oficyna Walters Kluwer Bussines
- Witryna www przedmiotu:
- www.olaf.wz.pw.edu.pl
- Uwagi:
- -
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt I2_W07
- w pogłębionym stopniu charakter, miejsce i znaczenie nauk społecznych w systemie nauk oraz ich relacje do nauk technicznych
Weryfikacja: kolokwium, wykonanie ćwiczeń
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt I2_W013
- fundamentalne dylematy współczesnej cywilizacji w zakresie społecznej odpowiedzialności biznesu oraz zrównoważonego rozwoju
Weryfikacja: kolokwium, wykonanie ćwiczeń
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt I2_U01
- identyfikować, interpretować i wyjaśniać złożone zjawiska i procesy społeczne oraz relacje między nimi z wykorzystaniem wiedzy z zakresu zarządzania
Weryfikacja: kolokwium, wykonanie ćwiczeń
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt I2_U07
- analizować, prognozować i modelować złożone procesy społeczne z wykorzystaniem zaawansowanych metod i narzędzi z zakresu zarządzania, w tym narzędzi IT
Weryfikacja: kolokwium, wykonanie ćwiczeń
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt I2_U15
- dokonywać krytycznej analizy stanu obecnego oraz jego niewystarczalności w stosunku do stanu oczekiwanego
Weryfikacja: kolokwium, wykonanie ćwiczeń
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt I2_K05
- myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy
Weryfikacja: kolokwium, wykonanie ćwiczeń
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe: