Nazwa przedmiotu:
Planowanie i zapewnianie ciągłości działania
Koordynator przedmiotu:
dr hab inż. Janusz Zawiła-Niedźwiecki prof.PW
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia II stopnia
Program:
Inżynieria Zarządzania
Grupa przedmiotów:
Specjalność: Bezpieczeństwo i zarządzanie ciągłością działania
Kod przedmiotu:
-
Semestr nominalny:
4 / rok ak. 2019/2020
Liczba punktów ECTS:
2
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
2 ECTS: 8h wykład + 10h ćwiczenia + 10h studiowania literatury + 22h pracy własnej = 50h
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
1 ECTS: 8h wykład + 10h ćwiczenia = 25h
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
1,7 ECTS: 10h ćwiczenia + 10h studiowania literatury + 22h pracy własnej = 42h
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład15h
  • Ćwiczenia15h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Wiedza i umiejętności z zakresu identyfikacji zagrożeń i analizy ryzyka
Limit liczby studentów:
- od 25 osób do limitu miejsc w sali audytoryjnej (wykład) - od 25 osób do limitu miejsc w sali laboratoryjnej (ćwiczenia)
Cel przedmiotu:
Celem przedmiotu jest, aby po jego zaliczeniu słuchacz posiadał pod-stawową wiedzę z zakresu projektowania rozwiązań zapewniania bezpieczeństwa zasobowego oraz projektowania rozwiązań zapewniania ciągłości działania. Z uwagi na to obecność na zajęciach jest obowiązkowa.
Treści kształcenia:
A.Wykład: Systematyka ryzyka operacyjnego; Zasady zapewniania bezpieczeństwa zasobowego; Bezpieczeństwo osobowe; Bezpieczeństwo fizyczne; Bezpieczeństwo informacji; Organizacja zapewniania bezpieczeństwa; Zarządzanie bezpieczeństwem; Ciągłość działania; Generalne podejścia w zapewnianiu ciągłości działania; Organizacja zapewniania ciągłości działania; Zarządzanie zapewnianiem ciągłości działania. B.Ćwiczenia: Zdefiniowanie organizacji biznesowej; Analiza głównego procesu biznesowego; Analiza interesariuszy; Identyfikacja zagrożeń; Struktura scenariuszy reagowania na zdarzenia krytyczne; Opis zakłócenia; Opis wybranego kształtu reagowania; Opis planowanych działań; Opis niezbędnych przygotowań; Projekt testów.
Metody oceny:
A. Wykład: 1. Ocena formatywna: z uwagi na interaktywną formę prowadzenia wykładów liczy się aktywność, proste zadanie do wykonania w domu. 2. Ocena sumatywna : zaliczenie wykładów na podstawie pozytywnej ocena aktywności na zajęciach oraz pozytywnej oceny zadania domowego. B. Ćwiczenia: 1. Ocena formatywna: ciąg ćwiczeń układa się w miniprojekt, obowiązuje systematyczne wykonywanie e ćwiczeń z zajęć na zajęcia 2. Ocena sumatywna: do zaliczenia wymagane jest pozytywne opracowanie wszystkich ćwiczeń, każde oceniane w skali 2-5, ocena końcowa z ćwiczeń jest średnią, o ile wszystkie oceny są >= 3 C. Końcowa ocena z przedmiotu: jest oceną z ćwiczeń pod warunkiem uzyskania zaliczenia wykładów
Egzamin:
nie
Literatura:
Obowiązkowa: 1. J.Zawiła-Niedźwiecki 2013 „Zarządzanie ryzykiem operacyjnym w zapewnianiu ciągłości działania organizacji”,Warszawa: edu-Libri Uzupełniająca: 1. A.Kosieradzka 2012„Metody i techniki pobudzania kreatywności w organizacji i zarządzaniu”, Warszawa: edu-Libri 2. I.Staniec, J.Zawiła-Niedźwiecki (red) 2015„Ryzyko operacyjne w naukach o zarządzaniu”, Warszawa: C.H.Beck
Witryna www przedmiotu:
www.olaf.wz.pw.edu.pl
Uwagi:
Przedmiot należy do ważnego i bezpośrednio przydatnego w przyszłej pracy zakresu wiedzy i umiejętności, nie jest trudny, nawet w wielu elementach bazuje na intuicyjnym doświadczeniu z życia codziennego, natomiast wymaga zaangażowania, także w sensie kreatywnego podejścia do projektowania

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt I2_W04
Absolwent zna i rozumie według jakiego mechanizmu następuje naruszenie działania procesów zarządzania, a w konsekwencji wie jak zaproponować kierunki zabezpieczania oraz wytyczne zapewniania ciągłości działania.
Weryfikacja: Ocena aktywności na zajęciach oraz ocena zadania domowego
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Efekt I2_W05
Absolwent zna i rozumie według jakiego mechanizmu następuje naruszenie działania procesów inżynierii produkcji, a w konsekwencji wie jak zaproponować kierunki zabezpieczania oraz wytyczne zapewniania ciągłości działania.
Weryfikacja: Ocena aktywności na zajęciach oraz ocena zadania domowego
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt I2_U01
Absolwent potrafi zaprojektować wytyczne zapewniania bezpieczeństwa zasobowego oraz wytyczne planów zapewniania ciągłości działania procesów zarządzania
Weryfikacja: Ocena z ćwiczeń
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Efekt I2_U02
Absolwent potrafi zaprojektować wytyczne zapewniania bezpieczeństwa zasobowego oraz wytyczne planów zapewniania ciągłości działania procesów inżynierii produkcji
Weryfikacja: Ocena z ćwiczeń
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt I2_K02
Absolwent jest gotów do aktywnego doskonalenia wiedzy o ryzyku, bezpieczeństwie zasobowym oraz zapewnianiu ciągłości działania w środowisku działania danej organizacji
Weryfikacja: Ocena aktywności na zajęciach oraz ocena ćwiczeń
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Efekt I2_K05
Absolwent jest gotów do myślenia w sposób nieszablonowy, wolny od stereotypów, kreatywny.
Weryfikacja: Ocena aktywności na zajęciach oraz ocena ćwiczeń
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe: