- Nazwa przedmiotu:
- Podstawy teorii zarządzania ryzykiem
- Koordynator przedmiotu:
- dr inż. Marek Kisilowski
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia II stopnia
- Program:
- Inżynieria Zarządzania
- Grupa przedmiotów:
- Specjalność: Bezpieczeństwo i zarządzanie ciągłością działania
- Kod przedmiotu:
- -
- Semestr nominalny:
- 2 / rok ak. 2019/2020
- Liczba punktów ECTS:
- 3
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 3 ECTS
8h zajęcia wykładowe + 8h zajęcia ćwiczeniowe + 5h konsultacje + 15h studiowanie literatury + 12h przygotowanie do ćwiczeń + 12h wykonanie ćwiczeń + 15h przygotowanie do egzaminu = 75h
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 0,8 ECTS
8h zajęcia wykładowe + 8h zajęcia ćwiczeniowe + 5h konsultacje= 21h
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 2,7 ECTS
8h zajęcia ćwiczeniowe + 5h konsultacje + 15h studiowanie literatury + 12h przygotowanie do ćwiczeń + 12h wykonanie ćwiczeń + 15h przygotowanie do egzaminu = 67h
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład15h
- Ćwiczenia15h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Wiedza podstawowa z zakresu zarządzania publicznego i instytucji publicznych (struktura i system administracji publicznej)
- Limit liczby studentów:
- - od 25 osób do limitu miejsc w sali audytoryjnej (wykład) - od 25 osób do limitu miejsc w sali laboratoryjnej (ćwiczenia)
- Cel przedmiotu:
- Zdobycie umiejętności identyfikacji, analizy i oceny ryzyka w działalności podmiotów (w tym instytucji publicznych) oraz uzyskanie wiedzy i kwalifikacji umożliwiających wykorzystanie właściwego instrumentarium do zarządzania ryzykiem. Poznanie tradycyjnych i nowoczesnych metod zarządzania ryzykiem w organizacjach
- Treści kształcenia:
- A. Wykład:
1. Ryzyko i niepewność. Rodzaje i klasyfikacja ryzyk. Triada problemów: ryzyko - bezpieczeństwo - ciągłość działania. (2h).
2. Publiczne instytucje systemu zarządzania kryzysowego (1h).
3. Zarządzanie ryzykiem. Metody i standardy zarządzania ryzykiem (1h).
4. Planowanie, identyfikacja ryzyka, taksonomia zagrożeń. Analiza i ocena ryzyka. Prawdopodobieństwo, straty, kryteria akceptowalności, metody reagowania, decyzje. (2h).
5. Strategia działania, kryterium czasu, kryterium możliwości, sił i środków, kryterium skuteczności. Ocena dojrzałości zarządzania ryzykiem. (2h).
6. Relacje społeczne i media. Wywiad, meldunek, konferencja prasowa, komunikat (2h).
B. Ćwiczenia:
1. Koncepcja kompleksowej klasyfikacji ryzyk. Pomiar ryzyka. (2h)
2. Identyfikacja, analiza i ocena ryzyka operacyjnego. Wpływanie na ryzyko. Omówienie zasad przygotowania projektu (2h)
3. Ocena dojrzałości zarządzania ryzykiem. (2h)
4. Organizacja zapewniania ciągłości działania. (2h)
5. Prezentacja projektów (2h)
- Metody oceny:
- A. Wykład:
1. Ocena formatywna: egzamin ustny
2. Ocena sumatywna : dwa pytania
B. Ćwiczenia:
1. Ocena formatywna: projekt zespołowy
2. Ocena sumatywna: ocena uzyskana przez członka zespołu projektowego, aktywność na ćwiczeniach
C. Końcowa ocena z przedmiotu: średnia ocen z wykładów i ćwiczeń w stosunku 0,6 do 0,4
- Egzamin:
- tak
- Literatura:
- Obowiązkowa:
1. Zawiła-Niedźwiecki J.: Zarządzanie ryzykiem operacyjnym w zarządzaniu ciągłością działania organizacji. 2013, Warszawa-Kraków: Edu-Libri
2. Grodzki R.: Zarządzanie kryzysowe. Dobre praktyki. 2012, Warszawa: Difin
3. Staniec I., Zawiła-Niedźwiecki J. (red.): Ryzyko operacyjne w naukach o zarządzaniu. 2015, Warszawa: Wyd. C.H.Beck
4. Jajuga K. (red.): Zarządzanie ryzykiem. 2009, Warszawa: Wyd. Naukowe PWN.
Uzupełniająca:
1. Ficoń K.: Inżynieria zarządzania kryzysowego. Podejście systemowe. 2007, Warszawa: BEL Studio.
2. Owsian P. Ł., Osińska M.: Zarządzanie ryzykiem w przedsiębiorstwie z wykorzystaniem wybranych metod ilościowych. 2016, Toruń: Wyd. Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika
- Witryna www przedmiotu:
- www.olaf.wz.pw.edu.pl
- Uwagi:
- Ćwiczenia są przygotowywane przez studenta / zespół studentów etapowo. Konsultacje odbywają się systematycznie w trakcie semestru podczas zajęć.
Ciąg ćwiczeń układa się w mini-projekt. Ćwiczenia są przekazywane pro-wadzącym zajęcia w wersji elektronicznej i/lub papierowej
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt I2_W01
- Student zna i rozumie w pogłębionym stopniu teorie naukowe właściwe dla nauk o zarządzaniu oraz kierunki ich rozwoju, a także zaawansowaną metodologię badań ze szczególnym uwzględnieniem analityki biznesowej
Weryfikacja: Egzamin ustny - pierwsze pytanie
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt I2_W02
- Student zna i rozumie podstawowe procesy zachodzące w cyklu życia systemów i procesów zarządzania
Weryfikacja: Egzamin ustny - pierwsze pytanie
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt I2_W03
- Student zna i rozumie główne trendy rozwojowe w zakresie nauk o zarządzaniu
Weryfikacja: Egzamin ustny - pierwsze pytanie
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt I2_U01
- Student potrafi identyfikować, interpretować i wyjaśniać złożone zjawiska i procesy społeczne oraz relacje między nimi z wykorzystaniem wiedzy z zakresu zarządzania
Weryfikacja: Egzamin ustny - drugie pytanie
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt I2_U02
- Student potrafi formułować i testować hipotezy związane z problemami inżynierskimi i prostymi problemami badawczymi w zakresie zarządzania
Weryfikacja: Projekt
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt I2_U03
- Student potrafi komunikować się na tematy specjalistyczne ze zróżnicowanymi kręgami odbiorców
Weryfikacja: Egzamin ustny - drugie pytanie
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt I2_K01
- Student jest gotów do krytycznej oceny odbieranych treści
Weryfikacja: Projekt, aktywność na ćwiczeniach
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt I2_K02
- Student jest gotów do uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych oraz konieczności samokształcenia się przez całe życie
Weryfikacja: Projekt, aktywność na ćwiczeniach
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt I2_K03
- Student jest gotów do wypełniania zobowiązań wobec organizacji oraz inspirowania i organizowania działalności na rzecz organizacji
Weryfikacja: Projekt, aktywność na ćwiczeniach
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe: