Nazwa przedmiotu:
Podstawy biznesu
Koordynator przedmiotu:
dr Korneta Piotr
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Inżynieria Zarządzania
Grupa przedmiotów:
Specjalność: Przedsiębiorczość technologiczna
Kod przedmiotu:
-
Semestr nominalny:
4 / rok ak. 2019/2020
Liczba punktów ECTS:
3
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
3 ECTS: 10h wykład +10h projekt + 5h konsultacje indywidualne + 15h opracowanie projektu + 10h przygotowanie do zaliczenia wykładu + 10h przygotowanie do zaliczenia projektu + 15h studiowanie literatury = 75h
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
1 ECTS: 10h wykład +10h projekt + 5h konsultacje indywidualne = 25h
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
2,6 ECTS: 10h projekt + 5h konsultacje indywidualne + 15h opracowanie projektu + 10h przygotowanie do zaliczenia wykładu + 10h przygotowanie do zaliczenia projektu + 15h studiowanie literatury = 65h
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład10h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium0h
  • Projekt10h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
-
Limit liczby studentów:
- od 25 osób do limitu miejsc w sali audytoryjnej (wykład) - od 25 osób do limitu miejsc w sali laboratoryjnej (projekt)
Cel przedmiotu:
Celem przedmiotu jest, aby po jego zaliczeniu student: - posiadał podstawową wiedzę z zakresu funkcjonowania biznesowego w zmiennym otoczeniu gospodarczym; - potrafił zaprojektować nowy innowacyjny model biznesu. - potrafił ocenić znaczenie innowacji i modelowania biznesowego dla rozwoju przedsiębiorstw - był świadomy występowania ryzyka biznesowego, był otwarty na zmiany oraz potrafił akceptować zmiany w otoczeniu gospodarczym bliższym i dalszym. - potrafił świadomie ocenić realne szanse powodzenia działań biznesowych.
Treści kształcenia:
Wykład: 1 Przedsiębiorczość, definicje, istota przedsiębiorczości 2 Rodzaje przedsiębiorczości 3 Uwarunkowania prowadzenia biznesu, czynniki rozwoju biznesu 4 Pojęcie przedsiębiorcy, cechy przedsiębiorcze 5 Przedsiębiorca a komponenty psychologiczno- społeczne 6 Funkcje i rola przedsiębiorcy w gospodarce i społeczeństwie 7 Innowacje a działalność biznesowa 8 Planowanie w działaniach biznesowych 9 Uruchamianie własnej firmy 10 Zaliczenie zajęć Projekt: 1 Wprowadzenie 2 Zdefiniowanie problemu projektowego 3 Projekt modelu biznesowego- Segmentacja rynku 4 Projekt modelu biznesowego- Propozycja wartości dla klienta 5 Projekt modelu biznesowego- Kanały dotarcia do klienta 6 Projekt modelu biznesowego- Budowanie relacji z klientami 7 Projekt modelu biznesowego- Struktura przychodów 8 Projekt modelu biznesowego- Kluczowe zasoby 9 Projekt modelu biznesowego- Kluczowe działania 10 Projekt modelu biznesowego- Kluczowi partnerzy 11 Projekt modelu biznesowego- Struktura kosztów 12 Projekt modelu biznesowego- Analiza konkurencji 13 Projekt modelu biznesowego- Analiza SWOT 14 Projekt modelu biznesowego- Podsumowanie projektu 15 Projekt modelu biznesowego- Zaliczenie projektu
Metody oceny:
A. Wykład: 1. Ocena formatywna: ocena zaangażowania i udziału w trakcie wybranych interaktywnych formy prowadzenia wykładu (studia przypadków). 2. Ocena sumatywna : przeprowadzenie kolokwium pisemnego, a szczególnych przypadkach dodatkowo ustnego; ocena z egzaminu w zakresie 2-5;Zaliczenie kolokwium wymaga uzyskania oceny > = 3,0 D. Projekt: 1. Ocena formatywna: na zajęciach weryfikuje się wykonanie poszczególnych etapów projektu; etapy zadań projektowych są dyskutowane i oceniane jest ich zrozumienie. 2. Ocena sumatywna: oceniana jest wartość merytoryczna poszczególnych etapów projektu, samodzielność rozwiązanych przez studentów problemów projektowych i poprawność wnioskowania; ocena projektów w zakresie 2 – 5; do zaliczenia wymagane jest złożenie w wyznaczonym terminie spójnego projektu w wersji papierowej i elektronicznej i uzyskanie oceny > = 3,0 E. Końcowa ocena z przedmiotu: Przedmiot uznaje się za zaliczony, jeśli zarówno ocena z wykładu jak i projektu jest > = 3,0; Ocena z przedmiotu jest obliczona zgodnie z formułą: 0,5 x ocena z zajęć projektowych + 0,5 x ocena z wykładu.
Egzamin:
nie
Literatura:
Obowiązkowa: 1 Glinka, B. i Gudkova, S. 2011, Przedsiębiorczość. Warszawa: Wolters Kluwer. 2 Osterwalder, A. i Pigneur, Y. 2012 Tworzenie modeli biznesowych. Warszawa: One Press. 3 Cieślik J., 2006, Przedsiębiorczość dla ambitnych. Jak uruchomić własny biznes. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne 4 Meller R.B. i Coulton G. i Bifulco A. i Meller A. i Fisher A. 2011, Przedsiębiorczość, Warszawa: PWE. 5 Drucker P.F., 1992, Innowacja i przedsiębiorczość. Polityka i zasady. Warszawa: PWE Uzupełniająca: 1 Makieła Z., 2012, Krok ku przedsiębiorczości. Warszawa, Nowa Era. 2 Lewandowska L., 1999, Niekonwencjonalne formy finansowania Przedsiębiorczości. Gdańsk: ODDK. 3 Lewandowska L., 2011, Rozwój firmy. Koncepcje zarządzania i Finansowania. Gdańsk: ODDK. 4 Kotler P.H., 1994, Marketing. Analiza, planowanie, wdrażanie, kontrola. Warszawa: Gebethner i S-ka. 5 Porter M., 1994, Strategia konkurencji. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Ekonomiczne.
Witryna www przedmiotu:
www.olaf.wz.pw.edu.pl
Uwagi:
-

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt I1_W08
Teorie oraz ogólną metodologię badań w zakresie przedsiębiorczości, ze szczególnym uwzględnieniem kreowania postaw przedsiębiorczych i podejmowania wyzwań związanych z rozwojem przedsiębiorczości
Weryfikacja: Kolokwium zaliczeniowe, ocena zaangażowania studenta, ocena poprawności wykonania projektu(ćwiczeń)
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Efekt I1_W14
Ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości
Weryfikacja: Kolokwium zaliczeniowe, ocena zaangażowania studenta, ocena poprawności wykonania projektu(ćwiczeń)
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt I1_U05
Identyfikować i interpretować podstawowe zjawiska i procesy społeczne z wykorzystaniem wiedzy z zakresu przedsiębiorczości, ze szczególnym uwzględnieniem kreowania postaw przedsiębiorczych i podejmowania wyzwań związanych z rozwojem przedsiębiorczości
Weryfikacja: Kolokwium zaliczeniowe, ocena zaangażowania studenta, ocena poprawności wykonania projektu(ćwiczeń)
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Efekt I1_U19
Planować i organizować pracę – indywidualną oraz w zespole
Weryfikacja: Kolokwium zaliczeniowe, ocena zaangażowania studenta, ocena poprawności wykonania projektu(ćwiczeń)
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt I1_K02
Uznawanie znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych
Weryfikacja: Kolokwium zaliczeniowe, ocena zaangażowania studenta, ocena poprawności wykonania projektu(ćwiczeń)
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Efekt I1_K04
Myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy
Weryfikacja: Kolokwium zaliczeniowe, ocena zaangażowania studenta, ocena poprawności wykonania projektu(ćwiczeń)
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe: