- Nazwa przedmiotu:
- Rachunek prawdopodobieństwa
- Koordynator przedmiotu:
- dr inż. Krzysztof Bryś
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Inżynieria Zarządzania
- Grupa przedmiotów:
- kierunkowe
- Kod przedmiotu:
- -
- Semestr nominalny:
- 3 / rok ak. 2019/2020
- Liczba punktów ECTS:
- 2
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 2 ECTS:
10h obecność na wykładach + 10h obecność na ćwiczeniach + 2h udział w konsultacjach + 20h przygotowanie do ćwiczeń i kolokwium + 15h przygotowanie do sprawdzianu wiedzy teoretycznej + 3h zapoznanie z literaturą = 60h
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 0,7 ECTS:
10h obecność na wykładach + 10h obecność na ćwiczeniach + 2h udział w konsultacjach = 22h
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 1,7 ECTS:
10h obecność na ćwiczeniach + 2h udział w konsultacjach + 20h przygotowanie do ćwiczeń i kolokwium + 15h przygotowanie do sprawdzianu wiedzy teoretycznej + 3h zapoznanie z literaturą = 50h
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład15h
- Ćwiczenia15h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- elementarna wiedza z zakresu analizy matematycznej: ciągi liczbowe, szeregi liczbowe, rachunek różniczkowy i całkowy
- Limit liczby studentów:
- - od 25 osób do limitu miejsc w sali audytoryjnej (wykład) - od 25 osób do limitu miejsc w sali laboratoryjnej (ćwiczenia)
- Cel przedmiotu:
- Zapoznanie z teoretycznymi podstawami statystyki matematycznej, wyrobienie umiejętności dostrzegania w otaczającej rzeczywistości zjawisk i procesów o charakterze losowym i opisywania ich w sposób sformalizowany.
- Treści kształcenia:
- A. Wykład:
W1-2: Podstawowe pojęcia rachunku prawdopodobieństwa. Zdarzenie losowe. Zdarzenie elementarne. Definicja i własności prawdopodobieństwa. Prawdopodobieństwo geometryczne.
W3-4:Prawdopodobieństwo warunkowe. Prawdopodobieństwo zupełne. Twierdzenie Bayesa.
W5:Niezależność zdarzeń. Schemat Bernoulliego.
W6-7:Pojęcie zmiennej losowej. Zmienna losowa typu skokowego i ty-pu ciągłego.
W8:Dystrybuanta zmiennej losowej typu skokowego i typu ciągłego.
W9-10:Parametry rozkładu zmiennej losowej.
W11-12:Podstawowe teoretyczne rozkłady prawdopodobieństwa.
W13-14:Prawa wielkich liczb i twierdzenia graniczne.
W15: Sprawdzian wiedzy teoretycznej.
B. Ćwiczenia:
C1-2: Obliczanie prawdopodobieństw z wykorzystaniem klasycznej definicji prawdopodobieństwa. Prawdopodobieństwo geometryczne.
C3-4: Obliczanie prawdopodobieństwa warunkowego. Zastosowanie wzoru na prawdopodobieństwo zupełne oraz Twierdzenia Bayesa.
C5-6: Wykorzystanie pojęcia niezależność zdarzeń i Schematu Bernoulliego do rozwiązywania zadań.
C7-8: Wyznaczanie dystrybuanty zmiennej losowej typu skokowego i typu ciągłego.
C9-10: Obliczanie parametrów rozkładów zmiennej losowej.
C11-12: Wykorzystanie podstawowych teoretycznych rozkładów prawdopodobieństwa.
C13-14: Zastosowanie prawa wielkich liczb i twierdzeń granicznych.
C15: Sprawdzian umiejętności praktycznych.
- Metody oceny:
- A. Wykład:
1. Ocena formatywna: ocenie podlega pisemny sprawdzian wiedzy teo-retycznej
2. Ocena sumatywna : liczba punktów z pisemnego sprawdzianu wiedzy teoretycznej, max. 40 punktów, wymagane co najmniej 20 punktów
B. Ćwiczenia:
1. Ocena formatywna: ocenie podlega aktywność podczas zajęć oraz zaliczenie kolokwium sprawdzającego umiejętności praktyczne
2. Ocena sumatywna: suma punktów za aktywność podczas zajęć oraz za kolokwium sprawdzające umiejętności praktyczne, max. 60 punktów, wymagane co najmniej 31 punktów
C. Końcowa ocena z przedmiotu: suma punktów uzyskanych podczas zaliczenia wykładu i na ćwiczeniach stanowi podstawę do wystawienia oceny końcowej z przedmiotu według następujących kryteriów:
51 - 60 punktów - ocena 3.0,
61 - 70 punktów - ocena 3.5,
71 - 80 punktów - ocena 4.0,
81 - 90 punktów - ocena 4.5,
91 punktów i więcej - ocena 5.0.
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- Obowiązkowa:
1. Bartos J., Dyczka W., Królikowska K., Krysicki W., Wasilewski M.: 2004 Rachunek prawdopodobieństwa i statystyka matema-tyczna w zadaniach cz. I, Warszawa: PWN.
2. Feller W.: 2008 Wstęp do rachunku prawdopodobieństwa, Warszawa: PWN.
Uzupełniająca:
1. Łenski W, Patkowski A.: 1996 Rachunek prawdopodobieństwa dla leniwych, Warszawa: PWN.
- Witryna www przedmiotu:
- -
- Uwagi:
- -
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt I1_W03
- zna podstawowe parametry zmiennej losowej i podstawowe teoretyczne rozkłady prawdopodobieństwa
Weryfikacja: pisemny sprawdzian wiedzy teoretycznej
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt I1_U07
- umie obliczać podstawowe parametry zmiennych losowych i wykorzystywać rozkłady prawdopodobieństwa do analizy i modelowania zjawisk losowych
Weryfikacja: aktywność na ćwiczeniach, kolokwium sprawdzające umiejętności praktyczne
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt I1_K02
- rozumie wagę wiedzy i umiejętności z zakresu rachunku prawdopodobieństwa w zastosowaniach praktycznych
Weryfikacja: pisemny sprawdzian wiedzy teoretycznej, aktywność na ćwiczeniach, kolokwium sprawdzające umiejętności praktyczne
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt I1_K01
- rozumie potrzebę ciągłego pogłębiania wiedzy i umiejętności z zakresu rachunku prawdopodobieństwa
Weryfikacja: pisemny sprawdzian wiedzy teoretycznej, aktywność na ćwiczeniach, kolokwium sprawdzające umiejętności praktyczne
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe: