Nazwa przedmiotu:
Narzędzia modelowania procesów produkcji 2
Koordynator przedmiotu:
dr inż. Szwed Cezary
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Inżynieria Zarządzania
Grupa przedmiotów:
kierunkowe
Kod przedmiotu:
-
Semestr nominalny:
3 / rok ak. 2019/2020
Liczba punktów ECTS:
2
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
2 ECTS: 8h ćwiczenia + 10h praca grupowa w tym konsultacje + 15h przygotowanie projektu, w tym konsultacje + 7h przygotowanie prezentacji oraz zaliczenia projektu + 10h analiza literatury= 50h
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
0,7 ECTS: 8h zajęcia ćwiczeniowe + 10h zajęcia laboratoryjne = 18h
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
2 ECTS: 8h ćwiczenia + 10h praca grupowa w tym konsultacje + 15h przygotowanie projektu, w tym konsultacje + 7h przygotowanie prezentacji oraz zaliczenia projektu + 10h analiza literatury= 50h
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład0h
  • Ćwiczenia15h
  • Laboratorium15h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Organizacja i zarządzanie produkcją
Limit liczby studentów:
- od 25 osób do limitu miejsc w sali audytoryjnej (wykład) - od 25 osób do limitu miejsc w sali laboratoryjnej (ćwiczenia)
Cel przedmiotu:
Celem przedmiotu jest poznanie przez studentów rodzajów i sposobów modelowania procesów produkcyjnych oraz posługiwania się wybranymi programami do modelowania i symulacji tych procesów.
Treści kształcenia:
B. Ćwiczenia: 1. Wprowadzenie. Składowe modelu systemu produkcyjnego. Rodzaje modeli. Zakres zastosowań. 2. Modele schematyczne. Karta i wykres przebiegu procesu produkcyjnego. Budowa i sposób wykorzystania. 3. Mapowanie strumienia wartości (VSM). Zastosowania praktyczne. 4. Modele fizyczne – skala i dokładność, możliwości prowadzenia ba-dań. Modele matematyczne – deterministyczne, stochastyczne. Meta-modele i ich wykorzystanie. Dobór modelu do postawionego problemu. 5. Modelowanie symulacyjne procesów produkcyjnych. Budowa modeli i prowadzenie symulacji – procedura postępowania. Zaliczenie. C. Laboratorium: 1. Wprowadzenie. Instalacja, uruchomienie i eksploatacja programów do modelowania i symulacji procesów produkcyjnych. Obiekty modeli. Definiowanie, edycja atrybutów, ustalanie i zmiana stanu obiektu. 2. Budowa modeli. Wstawianie i łączenie obiektów, dziedziczenie i hierarchie. Linie, ścieżki, drogi transportowe. 3. Stacje załadowcze i rozładowcze. Modelowanie wykorzystania pracowników. Wizualizacja danych i wyników. 4. Analiza wąskich gardeł, wbudowane narzędzia do prowadzenia eksperymentów, korzystanie z algorytmów optymalizacyjnych. 5. Programowanie modeli. Debugowanie. Wymiana danych wejścia / wyjścia. Zaliczenie.
Metody oceny:
B. Ćwiczenia: 1. Ocena formatywna: na zajęciach jest weryfikowana znajomość przez studentów wprowadzanych zagadnień i / lub jest omawiany ze studentami sposób wykonania poszczególnych ćwiczeń analitycznych. 2. Ocena sumatywna: Oceniany jest: • dobór modelu do postawionego problemu, • prawidłowość zastosowania procedury modelowania, • znajomość elementów składowych modelu, • poprawność budowy modelu, • terminowość wykonania ćwiczeń. Ocena z ćwiczeń w zakresie 2-5; do zaliczenia ćwiczeń jest wymagane uzyskanie oceny >=3, do zaliczenia zajęć wymagane jest zaliczenie wszystkich składowych przedmiotu (poszczególnych ćwiczeń) – uzyskanie oceny >=3 C. Laboratorium: 1. Ocena formatywna: na zajęciach jest weryfikowane i omawiane ze studentami wykonanie poszczególnych ćwiczeń laboratoryjnych. 2. Ocena sumatywna: Oceniana jest: • poprawność budowy modeli i przeprowadzenia symulacji w ramach poszczególnych ćwiczeń, • prawidłowość doboru obiektów i narzędzi do rozwiązania postawionych problemów, • terminowość wykonania. Ocena z laboratorium w zakresie 2-5; do zaliczenia ćwiczeń laboratoryjnych jest wymagane uzyskanie oceny >=3, do zaliczenia zajęć wymagane jest zaliczenie wszystkich składowych przedmiotu (poszczególnych ćwiczeń laboratoryjnych) – uzyskanie oceny >=3 E. Końcowa ocena z przedmiotu: Ocena z przedmiotu jest średnią ważoną z ocen uzyskanych z laboratorium (waga: 0,6) i ćwiczeń (waga: 0,4).
Egzamin:
nie
Literatura:
Obowiązkowa: 1. Lewandowski J., Skołud B., Plinta D. 2014. Organizacja systemów produkcyjnych. Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne. 2. Pająk E., Kosieradzka A., Klimkiewicz M. 2014. Zarządzanie produkcją i usługami. Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne. 3. Zdanowicz R. 2007. Modelowanie i symulacja procesów wytwarzania. Gliwice: Wydawnictwo Politechniki Śląskiej. Uzupełniająca: 1. Ciszak O. 2007. Komputerowo wspomagane modelowanie i symulacja procesów produkcyjnych. Zeszyty Naukowe Politechniki Poznańskiej, 3, s. 39-45. 2. FlexSim Inc., 2018, FlexSim Textbook materials downloads, 3. <https://www.flexsim.com/students/#textbook-materials> [do-stęp 15.05.2018] 4. Kosieradzka A. (red.). 2016. Podstawy zarządzania produkcją: ćwiczenia. Warszawa: Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej. 5. Siemens, 2018, Plant Simulation Student Download. <https://www.plm.automation.siemens.com/en/academic/resources/tecnomatix/simulation-download.cfm> [dostęp 15.05.2018]
Witryna www przedmiotu:
www.olaf.wz.pw.edu.pl
Uwagi:
Studenci mają możliwość bezpłatnego pobrania i zainstalowania na własnych komputerach wersji studenckich programów komputerowych wykorzystywanych na zajęciach laboratoryjnych (2018)

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt I1_W09
Teoria oraz ogólna metodologia badań w zakresie zastosowań narzędzi informatycznych w zarządzaniu i produkcji, ze szczególnym uwzględnieniem działań podejmowanych w środowisku intra i internetowym
Weryfikacja: Indywidualne i zespołowe ćwiczenia analityczne oraz indywidualne i zespołowe ćwiczenia laboratoryjne z wykorzystaniem oprogramowania komputerowego
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt I1_U12
Planowanie i przeprowadzanie eksperymentów, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretowanie uzyskanych wyników i wyciąganie wniosków
Weryfikacja: Indywidualne i zespołowe ćwiczenia analityczne oraz indywidualne i zespołowe ćwiczenia laboratoryjne z wykorzystaniem oprogramowania komputerowego
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt I1_K02
Uznawanie znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych
Weryfikacja: Indywidualne i zespołowe ćwiczenia analityczne oraz indywidualne i zespołowe ćwiczenia laboratoryjne z wykorzystaniem oprogramowania komputerowego
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe: