- Nazwa przedmiotu:
- Narzędzia modelowania procesów produkcji 2
- Koordynator przedmiotu:
- dr inż. Szwed Cezary
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Inżynieria Zarządzania
- Grupa przedmiotów:
- kierunkowe
- Kod przedmiotu:
- -
- Semestr nominalny:
- 3 / rok ak. 2019/2020
- Liczba punktów ECTS:
- 2
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 2 ECTS:
8h ćwiczenia + 10h praca grupowa w tym konsultacje + 15h przygotowanie projektu, w tym konsultacje + 7h przygotowanie prezentacji oraz zaliczenia projektu + 10h analiza literatury= 50h
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 0,7 ECTS:
8h zajęcia ćwiczeniowe + 10h zajęcia laboratoryjne = 18h
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 2 ECTS:
8h ćwiczenia + 10h praca grupowa w tym konsultacje + 15h przygotowanie projektu, w tym konsultacje + 7h przygotowanie prezentacji oraz zaliczenia projektu + 10h analiza literatury= 50h
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład0h
- Ćwiczenia15h
- Laboratorium15h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Organizacja i zarządzanie produkcją
- Limit liczby studentów:
- - od 25 osób do limitu miejsc w sali audytoryjnej (wykład) - od 25 osób do limitu miejsc w sali laboratoryjnej (ćwiczenia)
- Cel przedmiotu:
- Celem przedmiotu jest poznanie przez studentów rodzajów i sposobów modelowania procesów produkcyjnych oraz posługiwania się wybranymi programami do modelowania i symulacji tych procesów.
- Treści kształcenia:
- B. Ćwiczenia:
1. Wprowadzenie. Składowe modelu systemu produkcyjnego. Rodzaje modeli. Zakres zastosowań.
2. Modele schematyczne. Karta i wykres przebiegu procesu produkcyjnego. Budowa i sposób wykorzystania.
3. Mapowanie strumienia wartości (VSM). Zastosowania praktyczne.
4. Modele fizyczne – skala i dokładność, możliwości prowadzenia ba-dań. Modele matematyczne – deterministyczne, stochastyczne. Meta-modele i ich wykorzystanie. Dobór modelu do postawionego problemu.
5. Modelowanie symulacyjne procesów produkcyjnych. Budowa modeli i prowadzenie symulacji – procedura postępowania. Zaliczenie.
C. Laboratorium:
1. Wprowadzenie. Instalacja, uruchomienie i eksploatacja programów do modelowania i symulacji procesów produkcyjnych. Obiekty modeli. Definiowanie, edycja atrybutów, ustalanie i zmiana stanu obiektu.
2. Budowa modeli. Wstawianie i łączenie obiektów, dziedziczenie i hierarchie. Linie, ścieżki, drogi transportowe.
3. Stacje załadowcze i rozładowcze. Modelowanie wykorzystania pracowników. Wizualizacja danych i wyników.
4. Analiza wąskich gardeł, wbudowane narzędzia do prowadzenia eksperymentów, korzystanie z algorytmów optymalizacyjnych.
5. Programowanie modeli. Debugowanie. Wymiana danych wejścia / wyjścia. Zaliczenie.
- Metody oceny:
- B. Ćwiczenia:
1. Ocena formatywna: na zajęciach jest weryfikowana znajomość przez studentów wprowadzanych zagadnień i / lub jest omawiany ze studentami sposób wykonania poszczególnych ćwiczeń analitycznych.
2. Ocena sumatywna:
Oceniany jest:
• dobór modelu do postawionego problemu,
• prawidłowość zastosowania procedury modelowania,
• znajomość elementów składowych modelu,
• poprawność budowy modelu,
• terminowość wykonania ćwiczeń.
Ocena z ćwiczeń w zakresie 2-5; do zaliczenia ćwiczeń jest wymagane uzyskanie oceny >=3, do zaliczenia zajęć wymagane jest zaliczenie wszystkich składowych przedmiotu (poszczególnych ćwiczeń) – uzyskanie oceny >=3
C. Laboratorium:
1. Ocena formatywna: na zajęciach jest weryfikowane i omawiane ze studentami wykonanie poszczególnych ćwiczeń laboratoryjnych.
2. Ocena sumatywna:
Oceniana jest:
• poprawność budowy modeli i przeprowadzenia symulacji w ramach poszczególnych ćwiczeń,
• prawidłowość doboru obiektów i narzędzi do rozwiązania postawionych problemów,
• terminowość wykonania.
Ocena z laboratorium w zakresie 2-5; do zaliczenia ćwiczeń laboratoryjnych jest wymagane uzyskanie oceny >=3, do zaliczenia zajęć wymagane jest zaliczenie wszystkich składowych przedmiotu (poszczególnych ćwiczeń laboratoryjnych) – uzyskanie oceny >=3
E. Końcowa ocena z przedmiotu:
Ocena z przedmiotu jest średnią ważoną z ocen uzyskanych z laboratorium (waga: 0,6) i ćwiczeń (waga: 0,4).
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- Obowiązkowa:
1. Lewandowski J., Skołud B., Plinta D. 2014. Organizacja systemów produkcyjnych. Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne.
2. Pająk E., Kosieradzka A., Klimkiewicz M. 2014. Zarządzanie produkcją i usługami. Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne.
3. Zdanowicz R. 2007. Modelowanie i symulacja procesów wytwarzania. Gliwice: Wydawnictwo Politechniki Śląskiej.
Uzupełniająca:
1. Ciszak O. 2007. Komputerowo wspomagane modelowanie i symulacja procesów produkcyjnych. Zeszyty Naukowe Politechniki Poznańskiej, 3, s. 39-45.
2. FlexSim Inc., 2018, FlexSim Textbook materials downloads,
3. <https://www.flexsim.com/students/#textbook-materials> [do-stęp 15.05.2018]
4. Kosieradzka A. (red.). 2016. Podstawy zarządzania produkcją: ćwiczenia. Warszawa: Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej.
5. Siemens, 2018, Plant Simulation Student Download. <https://www.plm.automation.siemens.com/en/academic/resources/tecnomatix/simulation-download.cfm> [dostęp 15.05.2018]
- Witryna www przedmiotu:
- www.olaf.wz.pw.edu.pl
- Uwagi:
- Studenci mają możliwość bezpłatnego pobrania i zainstalowania na własnych komputerach wersji studenckich programów komputerowych wykorzystywanych na zajęciach laboratoryjnych (2018)
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt I1_W09
- Teoria oraz ogólna metodologia badań w zakresie zastosowań narzędzi informatycznych w zarządzaniu i produkcji, ze szczególnym uwzględnieniem działań podejmowanych w środowisku intra i internetowym
Weryfikacja: Indywidualne i zespołowe ćwiczenia analityczne oraz indywidualne i zespołowe ćwiczenia laboratoryjne z wykorzystaniem oprogramowania komputerowego
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt I1_U12
- Planowanie i przeprowadzanie eksperymentów, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretowanie uzyskanych wyników i wyciąganie wniosków
Weryfikacja: Indywidualne i zespołowe ćwiczenia analityczne oraz indywidualne i zespołowe ćwiczenia laboratoryjne z wykorzystaniem oprogramowania komputerowego
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt I1_K02
- Uznawanie znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych
Weryfikacja: Indywidualne i zespołowe ćwiczenia analityczne oraz indywidualne i zespołowe ćwiczenia laboratoryjne z wykorzystaniem oprogramowania komputerowego
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe: