- Nazwa przedmiotu:
- Podstawy zarządzania projektami
- Koordynator przedmiotu:
- dr Małgorzata Waszkiewicz
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Inżynieria Zarządzania
- Grupa przedmiotów:
- kierunkowe
- Kod przedmiotu:
- Semestr nominalny:
- 1 / rok ak. 2019/2020
- Liczba punktów ECTS:
- 3
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 3 ECTS:
10h wykład + 10h przygotowanie do wykładu + 20h przygotowanie do zaliczenia + 10h projekt + 20h przygotowanie projektu + 5h konsultacje = 75h
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 1 ECTS:
10h wykład + 10h projekt + 5h konsultacje = 25h
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 2,6 ECTS:
10h przygotowanie do wykładu + 20h przygotowanie do zaliczenia + 10h projekt + 20h przygotowanie projektu + 5h konsultacje = 65h
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład15h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt15h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- -
- Limit liczby studentów:
- - od 25 osób do limitu miejsc w sali audytoryjnej (wykład) - od 25 osób do limitu miejsc w sali laboratoryjnej (projekt)
- Cel przedmiotu:
- Celem przedmiotu jest dostarczenie wiedzy z zakresu zarządzania projektami – w szczególności w odniesieniu do projektów o charakterze inżynierskim - w podstawowym jego wymiarze (m.in. podstawowe pojęcia, metodyki, planowanie i harmonogramowanie projektu, zarządzanie ryzykiem projektu).
- Treści kształcenia:
- Wykład:
W1-2. Wprowadzenie. Przegląd metodyk i standardów zarządzania projektami, w tym PRINCE2, PMBoK, AGILE PM.
W3-4. Cykl życia projektu. Struktura projektów w przedsiębiorstwie. Struktura podziału pracy.
W5-6. Harmonogramowanie za pomocą metody ścieżki krytycznej. Przykład przeliczenia harmonogramu.
W7-8. Przypisanie ograniczeń projektowych. Dokumentacja projektowa.
W9-10. Definiowanie i przypisywanie ról i zasobów do projektu.
W11-12. Optymalizacja planu projektowego.
W13. Zarządzanie ryzykiem w projekcie. Controlling projektu.
W14. Raportowanie.
W15. Kolokwium zaliczeniowe.
Projekt:
P1. Wprowadzenie i rozpoczęcie pracy projektowej – Cele, założenia wstępne, problem projektowy, kryteria oceny projektu.
P2-3. Podstawowe parametry i determinanta projektu – Zdefiniowanie etapów pracy i struktury projektu.
P4-5. Planowanie projektu – Zadania projektowe, podział zadań WBS.
P6-7. Czynniki zasobowe i harmonogram wykonania projektu – Zasoby, czas, koszty, źródła finansowania.
P8. Czynniki ryzyka projektowego – Szacowanie ryzyka realizacji, raport planowania.
P9. Wykonanie projektu – Alokacja zadań do wykonania, plan wykonawczy.
P10. Zadania kontrolne – Przegląd, monitorowanie, raportowanie.
P11-12. Elementy analizy matematyczno-statystycznej w działaniach projektowych.
P13. Zakończenie projektu – Rezultaty, dokumentacja, raport końcowy, archiwizacja.
P14. Podsumowanie wykonania zadań projektowych – Praktyka w projektowaniu.
P15. Złożenie projektu zaliczeniowego.
- Metody oceny:
- A. Wykład:
1. Ocena formatywna: kolokwium zaliczeniowe w formie pisemnej, aktywność i obecność na zajęciach jako dodatkowy element oceny
2. Ocena sumatywna: Warunkiem koniecznym do zaliczenia wykładu jest uzyskanie oceny min. 3.0 z kolokwium zaliczeniowego. Punktacja jest następująca:
Punktacja Ocena
14-15 pkt. 5.0
12,5-13,5 pkt. 4.5
11-12 pkt. 4.0
9,5-10,5 pkt. 3.5
8-9 pkt. 3.0
poniżej 8 pkt. nzal
Aktywność będzie elementem umożliwiającym podniesienie oceny z kolokwium zaliczeniowego o pół punktu.
B. Projekt:
1. Ocena formatywna: projekt zaliczeniowy, systematyczny przegląd wiedzy pozyskanej w poprzednich zajęć, aktywność na zajęciach jako dodatkowy element oceny
2. Ocena sumatywna: Warunkiem koniecznym do zaliczenia zajęć projektowych jest uzyskanie z projektu zaliczeniowego oceny min. 3.0 (w skali nzal – 5.0). Na ocenę składają się: terminowość dostarczenia projektu w wersji papierowej i elektronicznej, merytoryczna zawartość i możliwości implementacyjne wykonywanych zadań projektowych. Aktywność na zajęciach projektowych będzie elementem umożliwiającym podniesienie oceny z projektu zaliczeniowego o pół oceny.
C. Końcowa ocena z przedmiotu: Ocenę końcową stanowi średnia arytmetyczna z zajęć wykładowych i zajęć projektowych.
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- Obowiązkowa:
1. Wysocki, R. K., 2018. Efektywne zarządzanie projektami. Gliwice: Wydawnictwo HELION
2. Trocki, M., 2013. Nowoczesne zarządzanie projektami. Warszawa: PWE
Uzupełniająca:
1. Ostoja-Ostaszewski, A., 2006. Matematyka w ekonomii: modele i metody. 1, Algebra elementarna. Warszawa: PWN
- Witryna www przedmiotu:
- www.olaf.wz.pw.edu.pl
- Uwagi:
- -
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt I1_W01
- Absolwent zna i rozumie teorie oraz ogólną metodologię badań w zakresie zarządzania, w tym zarządzania projektami, ze szczególnym uwzględnieniem systemów i procesów zarządzania
Weryfikacja: Kolokwium zaliczeniowe, projekt zaliczeniowy
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt I1_W13
- Absolwent zna i rozumie cechy człowieka jako twórcy i uczestnika kultury organizacyjnej
Weryfikacja: Kolokwium zaliczeniowe, projekt zaliczeniowy
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt I1_U01
- Absolwent potrafi identyfikować i interpretować podstawowe zjawiska i procesy społeczne z wykorzystaniem wiedzy z zakresu zarządzania, ze szczególnym uwzględnieniem uwarunkowań zarządzania przedsiębiorstwem produkcyjnym oraz zarządzania projektami
Weryfikacja: Kolokwium zaliczeniowe, projekt zaliczeniowy
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt I1_U13
- Absolwent potrafi przy identyfikacji i formułowaniu specyfikacji zadań oraz ich rozwiązywaniu: dobierać i wykorzystywać właściwe metody i narzędzia wspomagające oraz dokonywać oceny opłacalności ekonomicznej wdrożenia tych rozwiązań
Weryfikacja: Kolokwium zaliczeniowe, projekt zaliczeniowy
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt I1_K02
- Absolwent jest gotów do uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych, w tym w szczególności dotyczących planowania, optymalizacji i efektywnej realizacji projektów korzystających z wiedzy inżynierskiej
Weryfikacja: Kolokwium zaliczeniowe, projekt zaliczeniowy
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt I1_K05
- Absolwent jest gotów do odpowiedzialnego pełnienia ról zawodowych (m.in. członka zespołu projektowego), w tym przestrzegania zasad etyki zawodowej i wymagania tego od innych oraz dbałości o dorobek i tradycje zawodu
Weryfikacja: Aktywność na zajęciach, projekt zaliczeniowy
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe: