- Nazwa przedmiotu:
- Algorytmiczna teoria gier
- Koordynator przedmiotu:
- prof. dr hab. inż. Drabik Ewa
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia II stopnia
- Program:
- Zarządzanie
- Grupa przedmiotów:
- kierunkowe
- Kod przedmiotu:
- -
- Semestr nominalny:
- 1 / rok ak. 2018/2019
- Liczba punktów ECTS:
- 2
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 2 ECTS
15 h uczestnictwo w wykładzie+15h ćwiczenia + 10h opracowanie prezentacji + 5h zapoznanie się z literaturą + 5h konsultacje + 10h przygotowanie do rozmowy zaliczeniowej = 60h
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 1,1 ETCS
15h wykład+ 15h ćwiczenia +5h konsultacje = 35h
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 1,5 ECTS
15h ćwiczenia + 10h opracowanie prezentacji + 5h zapoznanie się z literaturą + 5h konsultacje + 10h przygotowanie do rozmowy zaliczeniowej = 45h
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
- 
            
                - Wykład15h
- Ćwiczenia15h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
 
- Wymagania wstępne:
- Elementy algebry
- Limit liczby studentów:
- - od 25 osób do limitu miejsc w sali audytoryjnej (wykład)	 - od 25 osób do limitu miejsc w sali laboratoryjnej (ćwiczenia)
- Cel przedmiotu:
- Celem przedmiotu jest poznanie i opanowanie podstawowych gier takich jak dylemat więźnia, walka płci, gołębie i jastrzębie, które znajdują zastosowanie na rynkach finansowych; ponadto wskazane jest ażeby studenci za-poznali się z pewnymi formami gier „uprawianymi” wyłącznie na rynkach finansowych typu: forex, kryptowaluty, oraz z wybranymi modelami dotyczącymi zapobiegania praniu brudnych pieniędzy.   
- Treści kształcenia:
- Wykład: 
1. Czym się zajmuje teoria gier? Gry w postaci strategicznej i ekstensywnej; 
2. Gry niekooperacyjne a wolny rynek. Twierdzenia o punkcie stałym. Równowaga Nasha; 
3. Gry dwuosobowe. Rozwiązywanie gier dwuosobowych 
4. Gry z niekompletną informacją; 
5. Gry o sumie niezerowej. Gry typu walka płci, gra w tchórza, pułkownik Blotto i ich zastosowanie w naukach ekonomicznych i zarządzaniu; 
6. Gry kooperacyjne. Funkcje charakterystyczne, imputacje, wartość Shapleya; 
7. Przetargi i aukcje- wprowadzenie. Rodzaje aukcji: akcje ustne i pisemne, statyczne i dynamiczne; 
8. Zastosowanie aukcji dwustronnych do alokacji papierów wartościowych; 
9. Gry wieloetapowe; 
10. Dylemat więźnia i jego zastosowania w zarządzaniu; 
11. Konkurencja w języku teorii gier; 
12. Gry rynkowe. Duopol Cournota. Gra Stackelberga 
13. Klasyczne podejście do konfliktu interesów, czyli jak sprawiedliwie podzielić dobra i efektywnie zarządzać produkcją. Niektóre efektywne algorytmy sprawiedliwego podziału; 
14. Czy ludzie działają w sposób racjonalny, czyli o niektórych zastosowaniach teorii gier w psychologii; 
15. Teoria gier a filozofia. Elementy publicznego wyboru; Gra Go oraz szachy jako podwaliny sztucznej inteligencji; Sieci neuronowe i algorytmy genetyczne jako narzędzia wykorzystywane w programach komputerowych do gry Go oraz szachy.
Ćwiczenia: 
Gry o sumie zerowej i niezerowej; gry kooperacyjne, gry negocjacyjne; równowaga Nasha;  dylemat więźnia; imputacje, dominacje i zbiory stabilne; asymetria informacji w teorii gier; aukcje jako gry; hazard moralny; gry behawioralne; dylematy w biznesie; eksperymentalne badanie gier; ewolucja altruizmu i sprawiedliwości w teorii gier; zobowiązania, groźby i obietnice w teorii gier; gry planszowe a rozwój sztucznej inteligencji.
- Metody oceny:
- A. Wykład: 
1.Ocena formatywna: ocena bieżących osiągnięć studentów, identyfikacja braków w wiedzy i umiejętnościach studentów – kolokwium zaliczeniowe
 2. Ocena sumatywna : ocena wartości merytorycznej przeprowadzonych przez studentów tematów związanych z teorią gier 
B. Ćwiczenia: 
1.Ocena formatywna: ocena bieżących osiągnięć studentów, identyfikacja braków w wiedzy i umiejętnościach studentów – kolokwium zaliczeniowe
 2. Ocena sumatywna : ocena wartości merytorycznej przeprowadzonych przez studentów tematów związanych z teorią gier ze szczególnym uwzględnieniem giełdy papierów wartościowych
Przedmiot uznaje się za zaliczony jeżeli student uzyskał pozytywną ocenę z rozmowy zaliczeniowej
C. Końcowa ocena przedmiotu: średnia ocen z ćwiczeń i wykładu
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- Obowiązkowa: 
1.	Aumann R. J., Hart S. (editors) 1992 Handbook of Game Theory with Economic Applications, Volume I, Amsterdam, London, New York, Tokyo: , North-Holland
2.	Aumann R. J. ,Hart  S.  (editors) 1994 Handbook of Game Theory with Economic Applications, Volume II Amsterdam, London, New York, Tokyo:  , Elsevier
3.	Drabik E. 2005 Zastosowania teorii gier w ekonomii i zarządzaniu, Warszawa: Wydawnictwo  SGGW.
4.	Drabik E. 1998 Elementy teorii gier dla ekonomistów, Białystok: Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku.
5.	Drabik E. 2000, Zastosowania teorii gier do inwestowania w papiery wartościowe, Białystok: Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku
Uzupełniająca:
1.	Duncan L., Raiffa H. 1964 Gry i decyzje,Warszwa: PWN.
2.	Erikson J., Wallace J. 1974, Bill Gates i jego imperium Microsoft, Warszawa: Wydawnictwa Naukowo Techniczne Greń  J. 1972, Gry statystyczne i ich zastosowania, Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Ekonomiczne
3.	Kozielecki J., Konflikt. Teoria gier i psychologia, PWN, Warszawa 1970.
4.	Malawski M., Wieczorek A., Sosnowska H., Konkurencja i kooperacja. Teoria gier w ekonomii i naukach społecznych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1997.
5.	Watson J., Strategie. Wprowadzenie do teorii gier, Wydawnictwa Naukowo - Techniczne, Warszawa 2005.
6.	Young R.2003 Sprawiedliwy podział, Warszawa: Wydawnictwa Naukowo - Techniczne
7.	Osborne M. J., Rubinstein A. 1994 A course in game theory , London: MIT Press
8.	Samuelson W. F., Marks S. G. 1998 Ekonomia menedżerska, Warszwa: PWE
9.	Mas – Collel A., Whinston M. D., Greek J. R. 1995 Macroeconomic theory, New York: Oxford University Press
10.	Owen G. 1975, Teoria gier, Warszawa: PWN 
11.	Sraffin P. 2000, Teoria gier, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe ScholarDixit A. K.., Nalebuft B. J. 2008, Sztuka strategii. Teoria gier w biznesie i życiu, Warszawa: Wydawnictwo MT. Biznes
12.	Schelling T. C. 2013, Strategia konfliktu, Oficyna Walters Kluwer Bussines
- Witryna www przedmiotu:
- www.olaf.wz.pw.edu.pl
- Uwagi:
- -
Efekty uczenia się
    Profil ogólnoakademicki - wiedza
                    - Efekt Z2_W07
- w pogłębionym stopniu charakter, miejsce i znaczenie nauk społecznych w systemie nauk oraz ich relacje do nauk technicznych
 Weryfikacja: kolokwium, wykonanie ćwiczeń
 Powiązane efekty kierunkowe:
 Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt Z2_W013
- fundamentalne dylematy współczesnej cywilizacji w zakresie społecznej odpowiedzialności biznesu oraz zrównoważonego rozwoju
 Weryfikacja: kolokwium, wykonanie ćwiczeń
 Powiązane efekty kierunkowe:
 Powiązane efekty obszarowe:
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
                    - Efekt Z2_U01 
- identyfikować, interpretować i wyjaśniać złożone zjawiska i procesy społeczne oraz relacje między nimi z wykorzystaniem wiedzy z zakresu zarządzania
 Weryfikacja: kolokwium, wykonanie ćwiczeń
 Powiązane efekty kierunkowe:
 Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt Z2_U07 
- analizować, prognozować i modelować złożone procesy społeczne z wykorzystaniem zaawansowanych metod i narzędzi z zakresu zarządzania, w tym narzędzi IT
 Weryfikacja: kolokwium, wykonanie ćwiczeń
 Powiązane efekty kierunkowe:
 Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt Z2_U15 
- dokonywać krytycznej analizy stanu obecnego oraz jego niewystarczalności w stosunku do stanu oczekiwanego
 Weryfikacja: kolokwium, wykonanie ćwiczeń
 Powiązane efekty kierunkowe:
 Powiązane efekty obszarowe:
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
                    - Efekt Z2_K05 
- myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy
 Weryfikacja: kolokwium, wykonanie ćwiczeń
 Powiązane efekty kierunkowe:
 Powiązane efekty obszarowe: