- Nazwa przedmiotu:
- Zarządzanie kapitałem intelektualnym
- Koordynator przedmiotu:
- dr hab. inż. Grzeszczyk Tadeusz prof.PW
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia II stopnia
- Program:
- Zarządzanie
- Grupa przedmiotów:
- kierunkowe
- Kod przedmiotu:
- -
- Semestr nominalny:
- 2 / rok ak. 2018/2019
- Liczba punktów ECTS:
- 2
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 2 ECTS:
20h ćwiczenia + 15h przygotowanie do ćwiczeń + 10h przygotowanie projektu + 5h przygotowanie do zaliczenia kolokwium + 4h konsultacje = 54h
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 0,9 ECTS:
20h ćwiczenia + 4h konsultacje = 24h
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 2 ECTS:
20h ćwiczenia + 15h przygotowanie do ćwiczeń + 10h przygotowanie projektu + 5h przygotowanie do zaliczenia kolokwium = 50h
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład0h
- Ćwiczenia20h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Podstawy zarządzania
- Limit liczby studentów:
- - od 25 osób do limitu miejsc w sali laboratoryjnej (ćwiczenia)
- Cel przedmiotu:
- 1. Dostarczenie wiedzy w zakresie istoty i znaczenia kapitału intelektualnego we współczesnych organizacjach oraz wskazanie kluczowych czynników i barier w rozwoju kapitału intelektualnego przedsiębiorstwa.
2. Kształtowanie umiejętności posługiwania się metodami zarządzania, w zakresie analizy, oceny i tworzenia aktywów intelektualnych przedsiębiorstwa.
3.Inspirowanie do systematycznego uzupełniania i doskonalenia wiedzy oraz umiejętności zawodowych w zakresie zarządzania kapitałem intelektualnym.
- Treści kształcenia:
- Ćwiczenia:
1. Składowe kapitału intelektualnego. Rodzaje zasobów przedsiębiorstwa. Struktura niematerialnych zasobów przedsiębiorstwa.
2. Kreowanie kapitału intelektualnego. Determinanty rozwoju kapitału intelektualnego w przedsiębiorstwie.
3. Inteligentne przedsiębiorstwo a kapitał intelektualny. Kreatywna struktura organizacyjna i instytucjonalna.
4. Kultura organizacyjna a kapitał intelektualny. Integracyjna i przedsiębiorcza kultura organizacyjna.
5. Kapitał intelektualny a konkurencyjność przedsiębiorstwa. Struktura współczesnych czynników sukcesów przedsiębiorstwa. Sfery analizy potencjału konkurencyjności przedsiębiorstwa.
6. Metody pomiaru kapitału intelektualnego. Wycena kapitału intelektualnego - podejście ilościowe i jakościowe. Wartościowa-nie i ocena.
- Metody oceny:
- Ćwiczenia:
1. Ocena formatywna: ocena poprawności ćwiczeń wykonanych przez studentów podczas zajęć, częściowo interaktywna forma prowadzenia zajęć.
2. Ocena sumatywna : przeprowadzenie dwóch kolokwiów w formie pisemnej lub ustnej, zwierających takie elementy jak: test, pytania, zadanie projektowe; ocena z kolokwium w zakresie 2-5; do zaliczenia wymagane jest uzyskanie oceny >=3.
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- Obowiązkowa:
1. Jarugowa A., Fijałkowska J. 2015 Rachunkowość i zarządzanie kapitałem intelektualnym. Koncepcje i praktyka, ebook, Warszawa: Ośrodek Doradztwa i Doskonalenia Kadr.
2. Mroziewski M. 2008 Kapitał intelektualny współczesnego przedsiębiorstwa. Koncepcje, metody wartościowania i warunki jego rozwoju, Warszawa: Difin
3. Urbanek G. 2008 Wycena aktywów niematerialnych przedsiębiorstwa, Warszawa: PWE
Uzupełniająca:
1. Drucker P.F. 1993 Innowacje i przedsiębiorczość, Praktyka i zasady, Warszawa: PWE.
2. Edvinsson L., Malone M.S. 2001 Kapitał intelektualny, Warszawa: PWN
3. Wachowiak P. 2005 Pomiar kapitału intelektualnego, Warszawa: Wyd. SGH
- Witryna www przedmiotu:
- www.olaf.wz.pw.edu.pl
- Uwagi:
- -
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt Z2_W09
- główne trendy rozwojowe w zakresie nauk o zarządzaniu
Weryfikacja: rozwiązywanie zadań, studia przypadków w zespołach, debata
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt Z2_W15
- zasady zarządzania zasobami własności intelektualnej oraz formy rozwoju indywidualnej przedsiębiorczości
Weryfikacja: rozwiązywanie zadań, studia przypadków w zespołach, debata
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt debata, ćwiczenia w zespołach
- kierować pracą zespołu, być liderem zespołu
Weryfikacja: Z2_U20
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt Z2_U21
- samodzielnie planować i realizować własne uczenie się przez całe życie i ukierunkowywać innych w tym zakresie
Weryfikacja: dyskusja, planowanie zadań
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt Z2_K02
- uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych oraz konieczności samokształcenia się przez całe życie
Weryfikacja: analizy studiów przypadków w zespołach
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt Z2_K06
- odpowiedzialnego pełnienia ról zawodowych z uwzględnieniem zmieniających się potrzeb społecznych, w tym: rozwijania dorobku zawodowego, podtrzymywania etosu zawodu, przestrzegania i rozwijania zasad etyki zawodowej oraz działania na rzecz przestrzegania tych zasad
Weryfikacja: debata, dyskusje w grupach
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe: