Nazwa przedmiotu:
Zarządzanie kapitałem intelektualnym
Koordynator przedmiotu:
dr hab. inż. Grzeszczyk Tadeusz prof.PW
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia II stopnia
Program:
Zarządzanie
Grupa przedmiotów:
kierunkowe
Kod przedmiotu:
-
Semestr nominalny:
2 / rok ak. 2018/2019
Liczba punktów ECTS:
2
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
2 ECTS: 20h ćwiczenia + 15h przygotowanie do ćwiczeń + 10h przygotowanie projektu + 5h przygotowanie do zaliczenia kolokwium + 4h konsultacje = 54h
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
0,9 ECTS: 20h ćwiczenia + 4h konsultacje = 24h
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
2 ECTS: 20h ćwiczenia + 15h przygotowanie do ćwiczeń + 10h przygotowanie projektu + 5h przygotowanie do zaliczenia kolokwium = 50h
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład0h
  • Ćwiczenia20h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Podstawy zarządzania
Limit liczby studentów:
- od 25 osób do limitu miejsc w sali laboratoryjnej (ćwiczenia)
Cel przedmiotu:
1. Dostarczenie wiedzy w zakresie istoty i znaczenia kapitału intelektualnego we współczesnych organizacjach oraz wskazanie kluczowych czynników i barier w rozwoju kapitału intelektualnego przedsiębiorstwa. 2. Kształtowanie umiejętności posługiwania się metodami zarządzania, w zakresie analizy, oceny i tworzenia aktywów intelektualnych przedsiębiorstwa. 3.Inspirowanie do systematycznego uzupełniania i doskonalenia wiedzy oraz umiejętności zawodowych w zakresie zarządzania kapitałem intelektualnym.
Treści kształcenia:
Ćwiczenia: 1. Składowe kapitału intelektualnego. Rodzaje zasobów przedsiębiorstwa. Struktura niematerialnych zasobów przedsiębiorstwa. 2. Kreowanie kapitału intelektualnego. Determinanty rozwoju kapitału intelektualnego w przedsiębiorstwie. 3. Inteligentne przedsiębiorstwo a kapitał intelektualny. Kreatywna struktura organizacyjna i instytucjonalna. 4. Kultura organizacyjna a kapitał intelektualny. Integracyjna i przedsiębiorcza kultura organizacyjna. 5. Kapitał intelektualny a konkurencyjność przedsiębiorstwa. Struktura współczesnych czynników sukcesów przedsiębiorstwa. Sfery analizy potencjału konkurencyjności przedsiębiorstwa. 6. Metody pomiaru kapitału intelektualnego. Wycena kapitału intelektualnego - podejście ilościowe i jakościowe. Wartościowa-nie i ocena.
Metody oceny:
Ćwiczenia: 1. Ocena formatywna: ocena poprawności ćwiczeń wykonanych przez studentów podczas zajęć, częściowo interaktywna forma prowadzenia zajęć. 2. Ocena sumatywna : przeprowadzenie dwóch kolokwiów w formie pisemnej lub ustnej, zwierających takie elementy jak: test, pytania, zadanie projektowe; ocena z kolokwium w zakresie 2-5; do zaliczenia wymagane jest uzyskanie oceny >=3.
Egzamin:
nie
Literatura:
Obowiązkowa: 1. Jarugowa A., Fijałkowska J. 2015 Rachunkowość i zarządzanie kapitałem intelektualnym. Koncepcje i praktyka, ebook, Warszawa: Ośrodek Doradztwa i Doskonalenia Kadr. 2. Mroziewski M. 2008 Kapitał intelektualny współczesnego przedsiębiorstwa. Koncepcje, metody wartościowania i warunki jego rozwoju, Warszawa: Difin 3. Urbanek G. 2008 Wycena aktywów niematerialnych przedsiębiorstwa, Warszawa: PWE Uzupełniająca: 1. Drucker P.F. 1993 Innowacje i przedsiębiorczość, Praktyka i zasady, Warszawa: PWE. 2. Edvinsson L., Malone M.S. 2001 Kapitał intelektualny, Warszawa: PWN 3. Wachowiak P. 2005 Pomiar kapitału intelektualnego, Warszawa: Wyd. SGH
Witryna www przedmiotu:
www.olaf.wz.pw.edu.pl
Uwagi:
-

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt Z2_W09
główne trendy rozwojowe w zakresie nauk o zarządzaniu
Weryfikacja: rozwiązywanie zadań, studia przypadków w zespołach, debata
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Efekt Z2_W15
zasady zarządzania zasobami własności intelektualnej oraz formy rozwoju indywidualnej przedsiębiorczości
Weryfikacja: rozwiązywanie zadań, studia przypadków w zespołach, debata
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt debata, ćwiczenia w zespołach
kierować pracą zespołu, być liderem zespołu
Weryfikacja: Z2_U20
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Efekt Z2_U21
samodzielnie planować i realizować własne uczenie się przez całe życie i ukierunkowywać innych w tym zakresie
Weryfikacja: dyskusja, planowanie zadań
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt Z2_K02
uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych oraz konieczności samokształcenia się przez całe życie
Weryfikacja: analizy studiów przypadków w zespołach
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Efekt Z2_K06
odpowiedzialnego pełnienia ról zawodowych z uwzględnieniem zmieniających się potrzeb społecznych, w tym: rozwijania dorobku zawodowego, podtrzymywania etosu zawodu, przestrzegania i rozwijania zasad etyki zawodowej oraz działania na rzecz przestrzegania tych zasad
Weryfikacja: debata, dyskusje w grupach
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe: